Minulla on vanha kellari, josta 80% on maan alla (rinteessä). On aika kunnostaa 3 huonetta. En aio kaivaa ulkopuolelle ja kuivata tai tehdä mitään sellaista useista syistä. Ensimmäinen syy on, että kellarin jälkeen tulee eteislaajennus. Talo sijaitsee rinteessä, joten ei ole suoria kosteusongelmia, MUTTA kosteutta on kuitenkin jonkin verran...

Kosteus huomataan vain silloin, kun sademäärä on äärimmäinen, noin 1–2 kertaa vuodessa. Silloin on kosteuden jälkiä, mutta muuten näyttää kuivalta.

mitä turvallisia vaihtoehtoja minulla on, jotka rakentavat uuden seinän olemassa olevan päälle. Nykyisessä seinässä on hieman vaihtelevaa laatua, kuten kuvassa näkyvää vanhaa laattaa, huonosti kiinni olevaa rappauskerrosta, jossa maali irtoaa ja syntyy hieman kalkkisaostuksia, mikä myös viittaa kosteuteen silloin tällöin. En todellakaan ole innostunut rappaamaan vanhan seinän päälle. Olen tehnyt sen aiemmin, joten se ei onnistu monista syistä...

haluaisin mieluiten kokonaan uuden "erillisen" seinän/pintakerroksen.

1. Onko olemassa hyvä levyjäjärjestelmä? Voiko asentaa metallirungon ilman eristystä, levy päälle, vai aiheuttaako se ongelmia kosteuden kanssa "ilmavälissä"?
2. muuriblokki esim: https://www.bauhaus.se/lattbetong-plattor-50x400x600mm#go-to-description näyttää kätevältä. hieman epäselvää, mitä toimenpiteitä on, kun seinä on pystytetty.

3. Muuriblokki nykyisen päälle, leca 90mm tai vastaavaa... huomattavasti hankalampaa... mutta pinta-ala ei ole niin suuri, joten... rappaaminen uuden lecaväggin päälle on siedettävää, mutta ei ensisijainen valintani...

Sisäseinät näyttävät siisteiltä, kovilta ja rapatuilta, joten ne maalataan vain.

Kuvan sisäseinät olisi myös mukava vain peittää levyillä. Tila voi toimia kylmävarastona ja siellä voi olla hyllyjä, joten ajattelen hieman nopeasti ja helposti. Kaakelit, jotka eivät irtoa, pysyvät hyvin paikoillaan. Ja vaikka ne poistettaisiin, pinta olisi hyvin ruma... (mutta ehkä pakkelointi ja maalaus riittävät)

Vanhan kellarin seinä, osittain laatoitettu, jossa näkyy kulunut rappaus ja valkoinen jääkaappi eri esineiden kanssa sen päällä.

Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.