Teen laajennuksen, jossa ensin on yksi kierros leca, ennen kuin puurakenne alkaa. Se on pääasiassa kellari/autotalli, vaikka 4 metriä nykyisestä seinästä tulee olemaan tavallinen huone.
Suunnittelijani on piirtänyt kapean lecaharkon, jossa eristys on sisäpuolella. Minusta se tuntuu hieman monimutkaiselta erityisillä materiaalivalinnoilla, ilmarako jne.
Voisiko sen sijaan tehdä niin kuin ajattelen, että vain laittaa levyn styroksia ulkopuolelle ja jättää sisäpuolen sellaiseksi kuin se on? Vain että maalaisi sen myöhemmin? Ajattelen sitten, että Lecatiiliharkko on 25 cm leveä ylösalaisin, sen sijaan että alkuperäinen on 16 cm (eikö edes ole niin leveä?).
Etu mielestäni on, että tuntuu paremmalta isomman harkon kanssa alhaalla (kaksikerroksinen talo), parempi kosteuden kannalta, että eristys on ulkopuolella, helpompi rakentaa ja mahdollisesti helpompi rapata, kun kantelementin ja lecan sauma katoaa.
Rakentajalla ei ole kaikkia tietoja talosta. Hän tietää kuormat ja niin edelleen, ja omassa tapauksessani vaihdan tuntemattomasta 16cm:stä leveämpään 25cm:iin, mikä tuskin voi vaikuttaa negatiivisesti kantavuuteen.
Jäljelle jää sitten kysymys lämmöstä/kosteudesta. Jos minun pitäisi spekuloida (en ole yhteydessä rakentajaan), uskoisin, että rakentaja ajatteli minun haluavan enemmän asuintilaa kuin autotallia/varastoa, jolloin ei haluttaisi lecasten seinää alas vaan ennemmin kipsilevyä koko matkan alas. Piirroksissa on myös jonkinlainen sisälattia, joka viittaa tähän.
Kosteuden halutaan varmasti aina estää eristyksellä ulkopuolelta, joten mielestäni rakenteeni on parempi. Näinhän kellariseinät tehdään, mutta pordränin sijaan käytetään solumuovia maan alla.
Vakuutun itse enemmän ja enemmän kirjoittaessani Mutta joku saa mielellään olla eri mieltä tai samaa mieltä!
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.