5 785 lukukertaa ·
28 vastausta
6k lukukertaa
28 vastausta
Seinän sisämitat?
Hei kaikki!
Olen kunnostamassa taloa, joka on rakennettu -79 ja jossa nykyiset sisäseinät koostuvat "koolaustangoista", jotka ovat 28x45, ohut levy liimattu koolaustankoihin eikä seinässä ole eristystä. Koska aion vetää uudet sähkövedot ja haluan myös eristyksen sisäseiniin, ajattelen, että on yhtä hyvä purkaa ja tehdä kaikki sisäseinät uudelleen. Tässä tapauksessa ulkoseinät ovat kantavia, joten minun ei tarvitse miettiä kantavaa toimintoa.
Sitten on pari kysymystä, joissa mielestäni kuulee eri suosituksia.
Koolaustankojen mitat? 45x70 tai 45x95?
Eristys? 45, 70 tai 95? Kivivilla tai lasivilla?
Levyjä? Yksikerroskipsi, Lastulevy + yksikerroskipsi, OSB + yksikerroskipsi, kaksikerroskipsi?
Miten te olisitte tehneet?
Olen kunnostamassa taloa, joka on rakennettu -79 ja jossa nykyiset sisäseinät koostuvat "koolaustangoista", jotka ovat 28x45, ohut levy liimattu koolaustankoihin eikä seinässä ole eristystä. Koska aion vetää uudet sähkövedot ja haluan myös eristyksen sisäseiniin, ajattelen, että on yhtä hyvä purkaa ja tehdä kaikki sisäseinät uudelleen. Tässä tapauksessa ulkoseinät ovat kantavia, joten minun ei tarvitse miettiä kantavaa toimintoa.
Sitten on pari kysymystä, joissa mielestäni kuulee eri suosituksia.
Koolaustankojen mitat? 45x70 tai 45x95?
Eristys? 45, 70 tai 95? Kivivilla tai lasivilla?
Levyjä? Yksikerroskipsi, Lastulevy + yksikerroskipsi, OSB + yksikerroskipsi, kaksikerroskipsi?
Miten te olisitte tehneet?
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 194 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 194 viestiä
Tervetuloa foorumiin!
Jos et aio suurentaa etäisyyttä koolinkien välillä, niin 45x70 riittää hyvin.
Eristyksen paksuuden pitäisi olla sama kuin koolinkien paksuuden.
Kuinka helppoa haluat, että asioiden kiinnittäminen on ja onko sinulla tarvetta kiinnittää raskaita esineitä seinälle?
Jos et aio suurentaa etäisyyttä koolinkien välillä, niin 45x70 riittää hyvin.
Eristyksen paksuuden pitäisi olla sama kuin koolinkien paksuuden.
Kuinka helppoa haluat, että asioiden kiinnittäminen on ja onko sinulla tarvetta kiinnittää raskaita esineitä seinälle?
Paljon kiitoksia!BirgitS sanoi:
Eristyksen osalta olen kuullut, että sähköjä varten jätetään mielellään tilaa, joten jos on 45x70 koolaukset, niin eristetään 45:llä. Jos on 45x95 koolaukset, eristetään 70:llä.
Tuntuu, että voi helposti katua myöhemmin, kun haluaa siirtää seinään kiinnitettyjä asioita ja on vain kipsiä, joten olen varmaan ajatellut lastulevy + kipsi ja ehkä laittaa juoksut siinä, missä tiedetään olevan tv seinällä jne.
Jos saisi toivoa.
45x90, johon kuuluu 90 mm eristys. Eristys mielellään puukuitulevy. Sitten päällä 15 mm vaneri ja sitten 12 mm kipsi.
Mutta tavallisempaa on varmaan käyttää 45x70, lasivilla, osb 11 mm ja kipsi 12.
45x90, johon kuuluu 90 mm eristys. Eristys mielellään puukuitulevy. Sitten päällä 15 mm vaneri ja sitten 12 mm kipsi.
Mutta tavallisempaa on varmaan käyttää 45x70, lasivilla, osb 11 mm ja kipsi 12.
BirgitS
Jäsen
· Stockholms län
· 46 194 viestiä
BirgitS
Jäsen
- Stockholms län
- 46 194 viestiä
Ei lyhyempiä osia vaan käytä OSB jos voi tulla kyseeseen TV tai raskaat tavarat.M mattiasohult sanoi:
En ole koskaan kuullut siitä? Sen sijaan asennustilaa tehdään yleensä ulkoseiniin, mutta silloin tavoitteena on saada höyrysulku sisemmäksi, jotta sitä ei tarvitse lävistää kaikkien laatikoiden kohdalla.M mattiasohult sanoi:
Okei, ehkä olen ymmärtänyt tämän väärinuseless sanoi:
Voitko selventää, miten tämä asennustila tehdään ulkoseinissä?
No, se ei ole erityisen monimutkaista. Asennetaan höyrynsulku, tehdään koolaukset 45 mm ulospäin ja vedetään kaikki putket ja letkut siellä ennen kuin laitetaan levyt seinille. Usein eristetään myös asennustila, joten vain höyrynsulku jää hieman sisälle ja voidaan katkaista lämpösillan kahdella kerroksella koolauksia/eristeitä.M mattiasohult sanoi:

https://villalivet.se/om-bygg/yttervagg/
Kiitos selvennyksestä! Nyt ymmärrän jopa minäuseless sanoi:
Tja, det är inte särskilt komplicerat. Man sätter upp ångspärr, reglar ut 45 mm och drar alla rör och slangar där innan man sätter upp skivor på väggarna. Oftast isolerar man installationsutrymmet också, så det är bara ångspärren som hamnar en liten bit in plus att man kan bryta köldbryggor med de dubbla lagren reglar/isolering.
[kuva]
[linkki]
Talon omistaja
· Stockholm
· 714 viestiä
sinun ei tarvitse eristää täysimääräisesti sisäseinää, koska eristyksen vaikutus on noin 1/3 tilavuuden täyttöstä koolausten välistä.useless sanoi:
Ja silloin halutaan mieluiten eristeeseen massaa, kuten puukuitulevyjä. Mutta jos tähtäimessä on nimenomaan äänieristys, on olemassa useita keinoja, esimerkiksi kaksoiskipsilevy jne.useless sanoi:
Viimeksi muokattu:
Tai kivivilla... Mutta se riippuu varmaan vaatimuksista... Kipsi molemmin puolin ja lasivilla riittävät varmaan useimmissa tapauksissa normaalissa asunnossa. Jos vaatimukset ovat korkeammat, täytyy olla äänieristetyt ovet, ilmanvaihto, jne...