Hei

Aion aloittelijana muurata 600 mm korkean sokkelin kasvihuoneelle. Sokkelin tulisi muurata 190*190*590 mm harkoista ja siitä tulee 3 kerrosta korkea, mahdollisesti 4 kerrosta yhdelle lyhyelle sivulle, joka suurelta osin jää maanpinnan alle. Kasvihuone rakennetaan 100 mm eristetyn alapohjan päälle. Osa sokkelista, kuten mainitsin, on maanpinnan alla.

Muurian ensimmäistä kertaa ja minulla on muutamia kysymyksiä, joihin toivon saavani vastauksia. Jotkut saattavat olla triviaaleja, mutta "parempi katsoa kuin katua".

Kysymys 1 - Uraavilla harkoilla on helpompi (?) saada tilaa raudoituksille, mutta mitä etuja on sileiden harkojen käyttämisellä?

Kysymys 2 - Tarvitseeko minun kiinnittää ensimmäinen kerros alapohjaan? Jos tarvitsee, onko ok porata vain 8 mm raudoitustanko alapohjaan siten, että se nousee ylös pystyliitokseen kahden harkon väliin?

Kysymys 3 - Kuinka paljon raudoituksia tarvitsen? Riittääkö 1*8 mm ensimmäisen ja toisen kerroksen välillä, vai tarvitseeko raudoitus myös kerrosten 2 ja 3 välillä?

Kysymys 4 - Tarvitaanko 10 mm pystyliitos vai onko ok muurata ilman laastia pystyliitoksissa?

Kaksi harmaata muurilohkoa, yksi sileä ja yksi uritettu, aseteltuina vierekkäin valkoista taustaa vasten.

Kiitos etukäteen.

//Jan

Shinue Hobbysnickarn sanoi:
Hei

Aion aloittelijana muurata 600 mm korkean sokkelin kasvihuoneelle. Sokkelin tulee muurata 190*190*590 mm kivistä ja siitä tulee 3 kerrosta korkea, mahdollisesti 4 kerrosta yhdelle lyhyelle sivulle, joka tulee suurelta osin maanpinnan alapuolelle. Kasvihuone rakennetaan 100 mm eristetylle pohjalaatalle. Osa sokkelista tulee, kuten mainitsin, maanpinnan alapuolelle.

Aion muurata ensimmäistä kertaa ja minulla on muutamia kysymyksiä, joihin toivon saavani vastauksen. Jotkut ehkä ovat triviaaleja, mutta "better safe than sorry".

Kysymys 1 - Spårade block on helpompi (?) sijoittaa armeringsjärnenit, mutta mitä etuja on käyttää släta block?

Kysymys 2 - Täytyykö minun ankkuroida ensimmäinen kerros pohjalevyyn?
Jos on, onko ok vain porata alas 8 mm armeringsjärn pohjalevyyn niin, että se yltää pystyliitoksen läpi kahden block välillä?

Kysymys 3 - Kuinka paljon vahvistusta tarvitsen?
Riittääkö yksi 8 mm ensimmäisen ja toisen kerroksen väliin, vai täytyykö minun myös vahvistaa kerrosten 2 ja 3 väliin?

Kysymys 4 - Tarvitseeko minun muurata 10 mm pystysaumalla vai onko ok muurata ilman muurauslaastia pystysaumoissa?

[kuva]

Kiitos etukäteen.

//Jan
Usein on helpointa saada käsiinsä spårade block. Viimeisen kerroksen voi kääntää ylösalaisin.
Kuinka suuri kasvihuone ja kuinka leveitä block. Mitä alustaa siellä on?

A Alexn72 sanoi:
Useimmiten on helpointa saada uritettua lohkoja. Viimeinen vuoro voidaan kääntää ylösalaisin.
Kuinka suuri kasvihuone ja kuinka leveät lohkot. Mikä on pohjana?
Sen tulee olemaan noin 15m2 ja pohjana on 10mm betonilaatta + 100mm eristys + 200mm sepeli 8/16.
Yhtä helppo saada molempia lohkotyyppejä siellä missä asun, 1kr hintaero.
Lohkot, joita aion käyttää, ovat 190*190*590 mm, eli suurin, mitä on saatavilla siellä missä asun.

Viimeksi muokattu:
Betonilaatta on 100mm, ei 10mm!

Sen tulee olemaan noin 15m2 ja alus on 10 mm betonilaatta + 100 mm eristys + 200 mm singeli 8/16. Yhtä helppoa saada molempia lohkotyyppejä siellä missä asun, 1kr hintavuoroa. Lohkot, joita aion käyttää, ovat 190* 190*590 mm, eli suurin mitä on saatavilla siellä missä asun.
Sanoisin, että näillä edellytyksillä ei ole suurta merkitystä, miten valitset jatkaa. Ne tulevat kestämään. Mutta olisin valinnut käyttää pystysaumaa. Arvelen, että aiot rapata myöhemmin. Lohkot itsessään tuovat riittävän painon, jotta ne pysyvät paikallaan, joten ankkurointi laattaan ei minun mielestäni ole myöskään vaatimus. Jos se on hyvin tuulelle altis paikka niin toki.. Mutta... Vaikka se on betonilaatta, ota huomioon, haluatko sisään vettä ja sähköä, jos niitä ei ole vielä päätetty.

A Alexn72 sanoi:
Sanoisin, että noilla edellytyksillä ei ole juurikaan väliä, miten etenet. Ne kestävät. Mutta olisin valinnut tehdä sauman. Arvaan, että aiot rapata sitten.
Itse lohkot tuovat riittävästi painoa, jotta ne pysyvät paikoillaan, joten ankkurointi laattaan ei ole minun mielestäni vaatimus. Jos alue on erittäin tuulinen, niin toki.. Mutta...
Vaikka se on betonilaatta, mieti, haluatko ottaa mukaan vettä ja sähkön, jos ne eivät ole vielä päätetty
Kiitos vastauksistasi.
Kyllä, sokkeli rapataan ja maalataan, ei se ole tuulen arka, melko hyvin suojattu ja kyllä vesi, sähkö ja kaivo/viemäri on vedetty.
Kuinka paljon raudoitusta käyttäisit itse?

Kiitos vastauksistasi.
Kyllä, sokkeli pitää rapata ja maalata, ei se ole tuulille altis, melko hyvin suojattu ja kyllä, vesi, sähkö ja kaivo/viemäri ovat sisään vedettynä.
Kuinka paljon raudoitusta käyttäisit itse?
Minä laitoin 2 kpl 8mm kahden lohkon väliin, mutta asetin ne suoraan multamaahan. Joten ei betonilattiaa, jolla ne voisivat seistä.

Hei
Kokeilen muutamalla uudella kysymyksellä.
Kasvihuoneen seinä on suurimmaksi osaksi valmis ja aion aloittaa rappauksen.
Voiko rappauksessa pitää taukoa esim. keskellä seinää ja jatkaa rappausta seuraavana päivänä?

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.