Meidän täytyy asentaa uusia ovia kellariin, ja yhteen paikkaan haluamme lasioven. Mieluiten haluaisimme seuraavan:
Diplomat ST12
Toinen vaihtoehto on Diplomat ST10
Meidän tapauksessamme kyseessä on M8x20 ovi, mutta meidän täytyy kuitenkin lyhentää noin 15 mm ylhäältä ja alhaalta, koska olemassa olevan karmin sisämitat ovat 1918x732 mm. Ymmärtääkseni pitäisi olla 7 mm marginaali.
Valmistaja sanoo, että näitä ovia saa enintään lyhentää 15 mm kummastakin päästä, mutta eivät suosittele sitä. He sanovat myös, että mitä vähemmän laseja, sitä kevyempi ja vakaampi ovi.
Sahaamisen aiomme jättää puusepälle.
Mitä kokemuksia teillä on tästä? Uskallammeko valita oven, jossa on enemmän ikkunoita, vai pitäisikö meidän valita ST10?
Jos ovea voi lyhentää 15 mm, puusepänliike voi helposti katkaista 15 mm oviarsippäin käyttöön sahalla ilman, että mitään rikkoutuu. Voitte siis rauhallisesti valita haluamanne oven
Valmistajat sanovat, että ovea voi lyhentää maksimissaan 15 mm ylhäältä ja alhaalta, mutta eivät suosittele sitä, koska ovi ei ole yhtä vakaa. He sanovat myös, että mitä vähemmän lasia, sitä vakaampi.
Puuseppä voi siten katkaista 15 mm ongelmitta, mutta kysymys kuuluu, kestääkö ovi, jossa on 12 ruutua, silti normaalia käyttöä?
Et ole harkinnut uuden karmit ostamista ja ehkä vähän suurentaa aukon mittaa? Kun se on standardi 8x20M niin sen pitäisi melkein olla halvempaa kuin vie snikkerille.
Tämä on kellari, joten karmit on valettu, ja näiden holvien avaaminen kuudesta kohdasta tuntuu liioitellulta, kun meillä itsellämme ei ole ongelmia korkeuden kanssa.
Sisäänkäynnin tasolla oli helpompaa sahata aukkoja, joten valitsimme sen tien.
Tapauksessani sisämitat ovat: 1918x732 mm, jos 3.5 mm marginaali riittää (mikä standardileveys vaikuttaisi ehdottavan), se on 1911x725 cm.
8x19 on silloin 71 mm liian pieni, eli saamme raon, joka on yhteensä 3,5+3,5 = noin 7 mm ylhäällä ja alhaalla kun taas sivuilla on 7 mm.
8x20 on 29 mm liian suuri korkeudelta, joten meidän täytyy sahata pois vähintään 15 mm ylhäältä ja alhaalta.
Mitä minä osaan, niin ei ole olemassa ST10 tai ST12 koossa 8x19, muuten olisin samaa mieltä, että se olisi ollut kätevämpi ratkaisu.
Puuseppä veloittaa noin 400 kr oven lyhentämisestä.
Kuinka suuri on oviaukko, eli aukko, jossa vanha karmin sijaitsee?
Tuntuu epävarmalta laittaa uusi ovi vanhaan karmin, mikään ei kai sovi yhteen?
Saranat ovat väärällä korkeudella ja väärää tyyppiä, lukko on väärällä korkeudella eikä sovi yhteen vanhan karmin vastaraudan kanssa jne.
8x20:llä on karmin ulkomitta 785x1985. Leveyssuunnassa se on siis kunnossa, mutta korkeudessa puuttuu 30 mm. Olen mitannut vain parkettilattiaan asti, joka on ilmastoitu, joten on mahdollista, että betoniin asti onkin 30 mm! Muuten ehkä täytyy hakata puuttuvat sentit, eikö siitä tule kovin vaikeaa? Minulla on poravasara, joka voi hakata pyörimättä.
On erittäin helppoa sahata tarvitsemallenne reikä betoniseinään, ja tulos on parempi. Ainoa haittapuoli on, että pölyä on tuhottomasti, mutta se on sen arvoista. Minun mielestäni (Olen sahannut kellarissani ovenkarmin verran tähän mennessä enkä epäröi tehdä sitä uudelleen, jos useampia ovia vaihdetaan)
Kiitos, käytän standardimittaa, niin voidaan sitten tarvittaessa leikata vähän.
Sivumennen sanoen, mitä mieltä olette ovivalinnasta? Me pidämme SP12:n antamasta avoimesta tunteesta, mutta se saattaa olla herkempi? Esimerkiksi jos joku sattuisi potkaisemaan siihen? SP10 taitaa olla yleisempi, ymmärtääkseni.
Käytä kulmahiomakonetta (yksi voi seistä vieressä imurin kanssa ) niin saat suoran ja siistin leikkauksen. Jos olette huolellisia, ei tarvitse tehdä jälkityöskentelyä, vaan vain verhota karmilla ja nauttia lopputuloksesta!
Valitse se ovi, jonka haluat! Jos joku sattuisi potkaisemaan lasin rikki, onhan olemassa lasimestareita!!
Olen samaa mieltä viimeisimpien kommenttien kanssa. Ei ole oikein sahata uusia ovia palasiksi. Alusta alkaen väärin yksinkertaisesti. Vaihda uuteen karmiin ja se on täydellinen. Enemmän työtä mutta parempi lopputulos.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.