Olen parhaillaan paljastamassa välipohjan palkkeja 1800-luvun lopun talossa ja mietin, mikä menetelmä sopisi parhaiten, jotta palkit saataisiin puhtaiksi. 80-luvulla talossa oli lievä tulipalo, joka jätti palojälkiä palkkien alaosaan. Palon jälkeisessä restauroinnissa katto on sitten sprayattu jollain, jonka luulen olevan valkoinen hajusulkuväri, mutta en ole varma.

Vanhan talon välipohjan näkyvissä olevat palojälkiä omaavat palkit, joissa on vanhaa valkoista maalia. Palkkien alla on tikkaat.

Puulattian palkit, joissa on palovaurioita ja valkoisen maalin jäämiä. Palkkien pintaa on osittain käsitelty valkaisuun tarkoitettujen tuotteiden kanssa.

Antakaa mielellään vinkkejä sopivista menetelmistä ja työkaluista, joilla palkit saataisiin puhtaiksi.

S
sopiva jyrsintyökalu tai höylä

Mikä jyrsintätyökalu ehdotat sopivaksi?

Olen harkinnut elhyvelia, mutta puutavarassa on muutama ruosteinen naula, jotka ovat katkenneet ulosvedossa.

Puhallus?
Mutta ehkä se voi olla liian likaista sisällä?

Painepesuri tai teräsharja kulmahiomakoneessa, mieluiten hieman kulunut, jotta se ei ole liian kova.

Jäänpuhallus äänestän.

Mielestäni nuo palkit näyttävät olevan suunniteltu sisäänrakennettaviksi. Varmasti jonkin vanhanaikaisen leveän paneelin kanssa naulattuna alle. Palkit, joiden pitäisi olla näkyvissä, ovat yleensä jokseenkin häränhöylättyjä ja sileitä. Usein pienellä profiililla tai viistolla höylätty alaspäin kulmissa.
On aivan hullua, että karkeasti hakatut palkit ovat näkyvissä. Se ei sovi lainkaan perinteeseen.

heimlaga sanoi:
Se alkaa näyttää aivan hullulta, että on näkyvissä karkeasti työstetyt palkit. Se ei lainkaan kuulu perinteeseen.
Juuri, siksi ketjun tarkoitus?

Miksi haluat saada ne puhtaiksi? Eikö sinulla ole sisäkattoa?

Pahoittelut, jos se ei ollut selvää, palkit tulee siis paljastaa ja välipohja yläkertaan tulee avata korkeamman huonekorkeuden saavuttamiseksi. Siksi palkit täytyy siistiä.

Vastausteräsharja. Mielestäni paras on se, joka löytyy kaksi askelta alaspäin Clas O -sivustolla, eli ei kupuharjana vaan pyöreänä kierreharjana. Mutta se voi ottaa vähän liikaa kun on uusi, joten ole varovainen. Puolikulumisena se on loistava. Se on kohtuullisen nopea menetelmä.

Fixar_Krille sanoi:
Vastaus teräsharja. Se, mitä pidän parhaana, löytyy kaksi askelta alas Clas O -sivulla, eli ei kupuharja vaan ympyröity punottu harja. Mutta se on hieman kova, kun se on uusi, joten ole varovainen. Puolikuluminen on se loistava. Se on melko nopea menetelmä.
Huono tuuri, että ostin eilen Clasista ne kaksi muuta enkä sitä, jota suosittelit. Aion kokeilla näitä joululoman jälkeen.

Olen nähnyt patinointikoneen, joka oli periaatteessa rakennettu kuten höylä, jossa terä oli vaihdettu teräsharjaksi. Sellainen olisi sopinut tänne. En kuitenkaan muista, mitä sitä kutsuttiin. Luulen, että se oli Mafellin valmistama, mutta en ole varma siitä. Sitä ei ainakaan ole valikoimassa nyt.

Tekemällä puhdasta sahaa helposti moottorisahalla, näyttää tosi hienolta katsella sen jälkeen :wow:

Älä vain unohda estomaalata KAIKKI. Savu ja auringonhaju ovat sitkeämpiä kuin vuohi ja sika yhdessä!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.