Olen parhaillaan paljastamassa välipohjan palkkeja 1800-luvun lopun talossa ja mietin, mikä menetelmä sopisi parhaiten, jotta palkit saataisiin puhtaiksi. 80-luvulla talossa oli lievä tulipalo, joka jätti palojälkiä palkkien alaosaan. Palon jälkeisessä restauroinnissa katto on sitten sprayattu jollain, jonka luulen olevan valkoinen hajusulkuväri, mutta en ole varma.
Antakaa mielellään vinkkejä sopivista menetelmistä ja työkaluista, joilla palkit saataisiin puhtaiksi.
Mielestäni nuo palkit näyttävät olevan suunniteltu sisäänrakennettaviksi. Varmasti jonkin vanhanaikaisen leveän paneelin kanssa naulattuna alle. Palkit, joiden pitäisi olla näkyvissä, ovat yleensä jokseenkin häränhöylättyjä ja sileitä. Usein pienellä profiililla tai viistolla höylätty alaspäin kulmissa.
On aivan hullua, että karkeasti hakatut palkit ovat näkyvissä. Se ei sovi lainkaan perinteeseen.
Pahoittelut, jos se ei ollut selvää, palkit tulee siis paljastaa ja välipohja yläkertaan tulee avata korkeamman huonekorkeuden saavuttamiseksi. Siksi palkit täytyy siistiä.
Vastausteräsharja. Mielestäni paras on se, joka löytyy kaksi askelta alaspäin Clas O -sivustolla, eli ei kupuharjana vaan pyöreänä kierreharjana. Mutta se voi ottaa vähän liikaa kun on uusi, joten ole varovainen. Puolikulumisena se on loistava. Se on kohtuullisen nopea menetelmä.
Vastaus teräsharja. Se, mitä pidän parhaana, löytyy kaksi askelta alas Clas O -sivulla, eli ei kupuharja vaan ympyröity punottu harja. Mutta se on hieman kova, kun se on uusi, joten ole varovainen. Puolikuluminen on se loistava. Se on melko nopea menetelmä.
Huono tuuri, että ostin eilen Clasista ne kaksi muuta enkä sitä, jota suosittelit. Aion kokeilla näitä joululoman jälkeen.
Olen nähnyt patinointikoneen, joka oli periaatteessa rakennettu kuten höylä, jossa terä oli vaihdettu teräsharjaksi. Sellainen olisi sopinut tänne. En kuitenkaan muista, mitä sitä kutsuttiin. Luulen, että se oli Mafellin valmistama, mutta en ole varma siitä. Sitä ei ainakaan ole valikoimassa nyt.