1 869 lukukertaa ·
44 vastausta
2k lukukertaa
44 vastausta
Ruuvataan huokoiseen seinään, jossa on ilmarako
Sivu 1 / 3
Asun 40-luvulla rakennetussa asunnossa ja yritän kiinnittää muutamia kiskoja Elfa-hyllyjärjestelmää varten. Kyseinen seinä on talon ulkoseinää vasten. Tietysti haluan, että ruuvi puree kunnolla ja että hylly on todella tukevasti kiinni, jotta kaikki ei romahtaisi kauniina päivänä.
Ongelma on, että seinässä on ensin hyvin huokoinen kerros jonkinlaista rappausta, mutta vähäisen kokemukseni rappausseinistä perusteella tämä on vielä huokoisempaa. On melko helppoa kiertää ruuvi käsin seinään tämän ensimmäisen kerroksen läpi.
Toinen kerros vaikuttaa olevan ilmarako. Kun ruuvaat ensimmäisen kerroksen läpi, se ikään kuin "putoaa" seinään suunnilleen kuten porattaessa kipsilevyyn, se vain sanoo "poff" ja olet läpi.
Kolmas kerros on, kuten uskoisin, tiiltä. Tai ainakin huomattavasti kovempaa materiaalia, jota voi olettaa talon ulkoseinän olevan tehty.
Kun naputat seinää, se kuulostaa ontolta. Se ei ole ollenkaan samanlainen tukeva tunne kuin mitä olen kokenut muiden ulkoseinää vasten olevien seinien kanssa.
Olen kokeillut ruuvaamista suoraan seinään, mutta se tuntuu hyvin löysältä. Olen myös kokeillut porata 6 mm ja käyttää sitten Elfan omia 8 mm:n tulppia, mutta ruuvi ei kiinnity tulppaan ja vain pyörii.
Oletan, että tämä on suhteellisen yleinen ongelma, mutta en ole koskaan törmännyt siihen. Kuinka kiinnitän kiskot parhaiten? Oletan, että minun on saatava kiinnitys tiileen tai mihin se onkaan, syvemmällä? Tarvitsenko pitkän tulpan ja pidemmän ruuvin kuin mitä Elfa tarjoaa? Vai pitäisikö käyttää jotain erityistä menetelmää?
Ongelma on, että seinässä on ensin hyvin huokoinen kerros jonkinlaista rappausta, mutta vähäisen kokemukseni rappausseinistä perusteella tämä on vielä huokoisempaa. On melko helppoa kiertää ruuvi käsin seinään tämän ensimmäisen kerroksen läpi.
Toinen kerros vaikuttaa olevan ilmarako. Kun ruuvaat ensimmäisen kerroksen läpi, se ikään kuin "putoaa" seinään suunnilleen kuten porattaessa kipsilevyyn, se vain sanoo "poff" ja olet läpi.
Kolmas kerros on, kuten uskoisin, tiiltä. Tai ainakin huomattavasti kovempaa materiaalia, jota voi olettaa talon ulkoseinän olevan tehty.
Kun naputat seinää, se kuulostaa ontolta. Se ei ole ollenkaan samanlainen tukeva tunne kuin mitä olen kokenut muiden ulkoseinää vasten olevien seinien kanssa.
Olen kokeillut ruuvaamista suoraan seinään, mutta se tuntuu hyvin löysältä. Olen myös kokeillut porata 6 mm ja käyttää sitten Elfan omia 8 mm:n tulppia, mutta ruuvi ei kiinnity tulppaan ja vain pyörii.
Oletan, että tämä on suhteellisen yleinen ongelma, mutta en ole koskaan törmännyt siihen. Kuinka kiinnitän kiskot parhaiten? Oletan, että minun on saatava kiinnitys tiileen tai mihin se onkaan, syvemmällä? Tarvitsenko pitkän tulpan ja pidemmän ruuvin kuin mitä Elfa tarjoaa? Vai pitäisikö käyttää jotain erityistä menetelmää?
1940-luvulla, sodan aikana ja vähän sen jälkeen, oli paljon puutetta Ruotsissa ja he rakensivat sen mukaisesti, mutta uskoisin, että se on jonkinlainen muurattu/tieltä tiili, joka on sitten peitetty rappauksella. Jotta rappaus pysyisi kiinni, asetettiin usein eräänlainen teräslangan ja järviruuskeen matto tiilen päälle.
Sinun täytyy päästä käsiksi tiileen, tai millaista kiveä se onkin, ja koko tulpan täytyy mennä kiven sisään. Sitten pitempi ruuvi, joka menee koko tulpan pituudelta plus järviruuskematon ja rappauksen läpi kiskoon.
Sinun täytyy päästä käsiksi tiileen, tai millaista kiveä se onkin, ja koko tulpan täytyy mennä kiven sisään. Sitten pitempi ruuvi, joka menee koko tulpan pituudelta plus järviruuskematon ja rappauksen läpi kiskoon.
Kuulostaa järkevältä! Mittasin reiän tiileen asti (tai mikä se nyt onkaan), ja se näyttää olevan vähän yli 5 cm siihen asti.T Testarn sanoi:1940-luvulla, sodan aikana ja vähän sen jälkeen, Ruotsissa oli paljon puutetta ja rakennettiin sen mukaisesti, mutta luulen, että kyseessä on jonkinlainen tiilirakennelma, joka on sitten peitetty rappauksella. Jotta rappaus tarttuisi, tiileen kiinnitettiin usein jonkinlainen teräslanka- ja kaislamatto.
Sinun täytyy päästä käsiksi tiileen tai mikä tahansa se sitten onkin, ja koko tulpan täytyy mennä kiveen sisään. Sitten pidempi ruuvi, joka ylettää koko tulpan pituuden verran ja läpäisee kaislamaton sekä rappauksen kiinnityskiskoon.
Huomasin myös, että on olemassa jotain nimeltä julkisivuankkuri, esimerkiksi Fischer DuoXpand, joka on 8x100 mm tai 8x120 mm. Voisi ehkä olla hyvä vaihtoehto? Vähän epävarma siitä, kuinka syvälle ankkurin pitäisi mieluiten kiinnittyä tiileen. Mutta teoriassa voisin kai porata 100 tai 120 mm suoraan tiileen ja kiinnittää sillä ankkurilla?
Et kai ruuvaa tiilien väliseen laastiin? Vanha rappaus voi usein harjautua pois, kun "kalvo" on rikkoutunut, mikä tapahtuu tietenkin, kun ruuvaat siihen.
Vaikea sanoa, mutta olen kiinnittänyt huomattavasti vähemmän kriittisen tavaran toiseen seinään, joka on myös ulkoseinää vasten, ja kokemus oli sama siellä. Ja silloin porasin kuitenkin neljä eri reikää, joten en usko, että on kyse siitä, että olisin päässyt laastin läpi.G grovspacklarn sanoi:
Joka tapauksessa, kuten sanottu, ensimmäinen kerros on erittäin huokoinen, ja kun koputtaa seinään, voi melkein luulla, että se on kipsiseinä. Joten on melko ilmeistä, että kyseessä on huokoinen, melko paksu kerros ja sitten vähän ilmaa ja sitten yhtäkkiä paljon kovempi.
Nopea rappaus tarttuu hyvin muuraukseen, joten se ajatus ei toimi..
Onko TS varma, ettei siellä ole puuseinä, jossa rottinkimattoa käytetään rappausalustana?
Rottinkimatto käytettiin myös paloturvallisuustoimenpiteenä puuseinille, jotka sitä tarvitsivat..
Myös kutsuttu koelosongseinäksi:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Onko TS varma, ettei siellä ole puuseinä, jossa rottinkimattoa käytetään rappausalustana?
Rottinkimatto käytettiin myös paloturvallisuustoimenpiteenä puuseinille, jotka sitä tarvitsivat..
Myös kutsuttu koelosongseinäksi:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kloasongvägg
Jos rappauksen ja kaislamaton takana on tiiliä tai muuta kompaktimpaa kiveä, pitäisi riittää käyttää ELFAn mukana tulleita tulppia. Varmista vain, että tulppa menee kokonaan kiveen. Se ei tällöin ole näkyvissä seinän pinnalta.
Voi olla niin. Tiedän hyvin vähän eri materiaaleista, joten olen enimmäkseen luottanut vaistooni ja arvaillut.J Jansson69 sanoi:
Mutta onko sillä merkitystä ongelman kannalta, kun halutaan kiinnittää tiileen kaikkein sisimmässä kerroksessa? Vai tarkoitatko, että siinä tapauksessa pitäisi pystyä kiinnittämään ensimmäiseen kerrokseen, jos se on puuta?
Se on hieman yli 5 cm reiän suusta tiileen. Joten ELFAn proput ovat varmaankin liian lyhyitä siinä tapauksessa.T Testarn sanoi:
Jos se on kuten luulen, niin rappauksen takana on lankkuseinä, se on helppo tarkistaa vääntämällä puuruuvia rappauksen läpi nähdäksesi vetääkö se..T tobiasger sanoi:Voi varmasti olla näin. Tiedän hyvin vähän eri materiaaleista, joten olen enimmäkseen luottanut vaistooni ja arvannut.
Mutta onko sillä merkitystä, kun kyse on tiileen kiinnittämisestä kaukana sisällä? Vai tarkoitatko, että siinä tapauksessa voisi kiinnittää ensimmäiseen kerrokseen, jos se on puuta?
Tässä on linkki näistä seinistä:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-hantera-vaeggar-med-vassmatta-och-puts.510776/
Epäilin sitä. Mutta sitten pitäisi toimia porata noin 100 mm sisään ja käyttää tuota linkkaamaani plugia? Vai haluaako, että plugi menee yli 5 cm tiileen? Minulla ei ole aavistustakaan kuinka syvä tiili on, ei halua vahingossa porata suoraan ulkoseinän läpi. Mutta oletan, että se on paljon syvempi kuin niin.G grovspacklarn sanoi:
Tarkista ensin, onko rappauksen takana puuta!T tobiasger sanoi:Epäilin sitä. Mutta sitten pitäisi pystyä porata noin 100 mm sisään ja sitten käyttää yllä linkittämääni plugia? Vai haluaako, että plugi menee yli 5 cm tiileen? Ei ole aavistustakaan kuinka syvä tiili on, ei kai haluaisi vahingossa porata suoraan ulkoseinästä läpi. Mutta oletan, että se on paljon syvempi kuin niin.![]()