Olen lukenut samanlaisia keskusteluja tällä ja muilla foorumeilla. Luin myös tämän raportin Euro Inoxilta (kuitenkin liian monimutkainen, jotta ymmärtäisin kaiken) "Ruostumaton teräs kosketuksessa muihin metallisiin materiaaleihin" https://www.worldstainless.org/Files/issf/non-image-files/PDF/Euro_Inox/Contact_with_Other_SW.pdf .

Lyhyesti sanottuna minun pitää kiinnittää suurempi kuumasinkitty betonikulma/L-profiili parvekkeen (betoni) alapuolelle tolpan kiinnittämistä varten kaiteeseen. https://www.joma.se/byggbeslag/vinkelbeslag/betongvinklar-10-mm/betongvinkel-18
Koska parvekkeen betoni on hieman "kärsinyt", en käytä ankkuripultteja vaan ankkurimassaa ja kierrettä. Ajattelin käyttää ruostumatonta kierrettä enkä kuumasinkittyä. Kierrekiinnitys tapahtuu parvekkeen alapuolella, joten se on suhteellisen suojassa vedeltä lukuun ottamatta kondensiota ja muuta vettä, joka pääsee betonikulman/L-profiilin kautta parvekkeen alapuolelle.

Tarvitseeko minun olla huolissani galvaanisesta korroosiosta, kun kiinnitän tämän kuumasinkityn kiinnikkeen ruostumattomalla kierretangolla, aluslevyllä, mutterilla? Pitäisikö minun valita myös kuumasinkitty kierretanko, aluslevy, mutteri sen sijaan?

Kun luen sitä dokumenttia, johon viittasin yllä sivun 8 alalaidassa kuvan 8a vieressä lukee:
"Ruostumattomasta teräksestä valmistetut kiinnikkeet huomattavasti suuremmissa galvanisoiduissa teräsosissa eivät yleensä aiheuta korroosiota"
Ajattelen, että tapauksessani on vähän samanlainen tilanne, toisin sanoen betonikulmat/L-kiinnikkeet ovat melko järeitä (10,0x310x210x50mm), joten ehkä minun ei tarvitse olla huolissani sekoituksesta ruostumattoman teräksen kanssa.

raportit kunniaan mutta se on varmaan vähän näin........Galvanoitu kestää 100 vuotta, ruostumaton ehkä 120 vuotta. Parveke muuten ehkä 50 vuotta. Ei voita mitään ajattelemalla näin ja se on varmaan hyvin ruotsalaista luulen...........Toisissa maissa vain laitetaan asioita pystyyn millä tahansa ja ratkaistaan seuraava ongelma sinä päivänä kun se tulee ja tarkoitan sillä tapauksessasi, että on todennäköistä että parveke itsessään katsotaan kuluneeksi kauan ennen kuin se mitä asennat siihen vaikuttaa.

• Tykkään
JohnnyEkan ja 1 muu
  • Laddar…
Galvaaninen korroosio on jotain, joka tapahtuu, kun metallilla, joilla on eri galvaaninen potentiaali, on kosketus toistensa kanssa, ja mitä kosteammat olosuhteet, sitä enemmän korroosiota. Olisin ehdottomasti välttänyt riskiä käyttämällä galvanoituja komponentteja kaikkialla. Jos se lisäksi, kuten kirjoitat, ei ole erityisen alttiina oleva paikka, en näe ruostumattomassa teräksessä mitään hyötyä. Kuumagalvanoitu toimii erinomaisesti, katso vain kaikkia lyhtypylväitä ja sähkökeskuksia, jotka seisovat ulkona ilman ruostetta.

• Tykkään
cpalm ja 2 muuta
  • Laddar…
S Snappahaneklanen sanoi:
Galvaaninen korroosio on jotain, joka tapahtuu, kun erilaisella galvaanisella potentiaalilla olevat metallit ovat kosketuksissa keskenään, mitä kosteammat olosuhteet sitä enemmän korroosiota. Välttäisin aivan ehdottomasti riskiä käyttämällä galvanoituja komponentteja kaikkialla. Jos lisäksi, kuten kirjoitat, kyseessä ei ole erityisen altis kohta, en näe ruostumattoman teräksen hyötyä. Kuumasinkitys toimii erinomaisesti, katso vain kaikki valaisinpylväät ja sähkökeskukset, jotka ovat ulkona ruostumatta.
Mutta jos ostan kuumasinkittyä kierretankoa, jonka sitten leikkaan noin 10 cm pituisiksi paloiksi, täytyykö minun sinetöidä/kylmäsinkitä leikatut päät?

Hieman öljyvärimaali käy hyvin, muuten Zink-maali, mutta se on hieman ylimääräistä ja on kallista.

Rakensin ulkona rakenteen galvanisoidusta teräksestä, galvanoidusta kierretangosta ja RF -muttereista. Se on seissyt siellä nyt 30 metriä meren rannasta ilman mitään ongelmia.

Kiitos vastauksesta.
Joten osa ei huolehtisi ja osa välttäisi eri metallien sekoittamista.
Jos voisin helposti vaihtaa mahdollisen korroosion sattuessa, se ei olisi ongelma, mutta kun kierteiset tangot on kiinnitetty ankkurimassaan parvekkeen alle, se ei ole jotain, mitä voin muuttaa.
Myöskään sinkittyjen kierrettävien tankojen/pulttien kanssa ei ollut täysin yksinkertaista. "Sähkösinkitystä kutsutaan usein kirkassinkitykseksi ja se lyhennetään FZB, kun taas kuumasinkitys lyhennetään FZV".
Olen löytänyt kuumasinkittyjä (FZV) kierteisiä tankoja/pultteja, joissa lukee erityisesti sisäkäyttöön ja kylmäsinkittyjä (FZB), joissa lukee ulkokäyttöön. Kun lukee yleisesti FZV vs FZB, pitäisi FZV:llä olla korkeampi korroosiosuoja ja sen pitäisi olla sopivampi ulkokäyttöön.

Olisin luottanut raporttiin. Olen kuullut galvanisesta korroosiosta, joka aiheuttaa ongelmia, kun on kyse kuparista terästä vastaan.

Kotona lapsuudenkodissani asennettiin sinkitty syöksytorvi, joka sai vettä kuparikatolta. Putki ei ollut kosketuksessa kattoon, vaan vain kupari-ionit vesisateen mukana pääsivät putkeen. Putki oli täysin loppu 8 vuoden jälkeen, käytännössä tuhottu.

Tämä oli ilmeisesti pahempaa kuin kemiallisesti odottaisi. Isä oli kemisti, ja hän reagoi muutenkin voimakkaasti samanlaisiin ilmiöihin, kuten metallisten ruokailuvälineiden jättämiseen sillipurkkiin jouluaattona jne.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.