Olen kunnostamassa makuuhuonettani. Ajatuksena oli repiä kaikki tapetti alas, tasoittaa ja maalata. Mutta kun aloitin repimisen, huomasin, että yksi ulkoseinistä on peitetty tretex-paneelilla, luultavasti nopea ratkaisu kauan sitten, koska huone oli kylmä.
Mietin, pitäisikö minun:
1) Jättää tretex-paneeli paikoilleen, tasoittaa nykyisen tapetin päälle ja maalata.
2) Repiä tretex alas, asentaa kosteussulku, rakentaa rimoitus ja eristää.
Molemmat seinät ovat hyvin kylmiä talvella, ikkunallinen seinä ei niin haittaa, mutta tretex-seinä on paikka, jossa pidän päätäni nukkuessani. Olen huomannut, että tyynyt, jotka ovat tätä seinää vasten, tuntuvat kosteilta, mikä ei ole kovin miellyttävää.
Siksi paras vaihtoehto olisi repiä alas ja rakentaa rimoitus eristyksellä. Mutta mietin, onko olemassa riskiä homeelle/kosteudelle, jos vain rakentaa rimoituksen ja eristää tretex-seinän? En halua tehdä mitään ikkunallisen seinän kanssa, koska siinä on hieman hankaluutta ikkunan vuoksi.
Tämä vie minut kolmanteen vaihtoehtoon, repiä tretex, ostaa sängynpääty niin, että pääsen kauemmas seinästä ja antaa seinän hengittää suunnitellusti (kivitalo) ja elää sen kanssa, että huone on hieman kylmempi, kun ulkona on kylmä.
Mutta mieluiten haluaisin tehdä vaihtoehdon kaksi, jos se ei aiheuta kosteuden ja homeen riskiä jatkossa.
Mietin, tarkoitammeko samaa asiaa. Tarkoitan siis, että muovi asetetaan suoraan seinää vasten, minkä jälkeen tehdään rungon pystytys ja eristetään sen sisäpuolella, lopetetaan vanerilla tai vastaavalla, joka tasoitetaan ja maalataan.
Noin minä sinua tulkitsin. Kosteussulun tulee olla seinän sisäpuolella. Sanotaan yleensä, että sen voi olla korkeintaan 1/3 seinän sisässä, ottaen huomioon eristyskyvyn kasvu. Mutta sinun sijoittelullasi se saattaa todennäköisesti mennä syvemmälle.