Kuten aihe kuvaa, olen purkanut kellarikerroksen ja suunnittelen laittavani laattalattian sinne.

Minulla on suunnitelma, jota haluaisin teidän katsovan ja arvioivan, ja ehkä antaa vinkkejä ja ideoita. Tänään se on purettu levyyn asti, suunnitelmani on

1. Valmistaa/ostaa "muovipalikoita", jotka ovat noin 100x100x20mm (LxPxK) ja sijoittaa ne symmetrisesti koko levyn päälle.

2. Sitten rakennan kehikon 45-puisilla lankuilla, jotka lepäävät näiden "muovipalikoiden" päällä.

3. Laitan eristystä lankkujen väliin, joka myös lepää "muovipalikoiden" päällä (styrox? solumuovi?)

4. Laitan lattialevyn päälle ja sitten vain laatoitan.

Näin saan 2 cm:n ilmataskun joka paikassa (paitsi kohdissa, joissa palikat ovat) eikä mikään elävä materiaali ole lautaan nähden.

Onko tämä vain toteuttaa vai mitä mieltä olette?

Spontaanisti sanoisin "nja". Vaikka et saakaan mitään orgaanista suoraan kosketukseen lattialevyn kanssa, jos kosteus nousee maasta lattialevyn läpi, se ei (ratkaisullasi) pääse tuulettumaan pois vaan jää lattioiden väliin. Siitä tulee kostea ja paikallaan seisova ilma, ja puurimojen käyttäminen siinä ympäristössä kuulostaa epäilyttävältä.

Jotta tuo ratkaisu toimisi hyvin, tarvitset tuulettimia, jotka kierrättävät ilmaa laatan alla.

Puremalta hapan omena ja tee työ kunnolla sen sijaan; piikkaa pois betoni, kaiva esiin, eristä solumuovilla, valuta uusi betoni (mahdollisella lattialämmityksellä), asenna laatat suoraan betonin päälle.

Vanha rakenne oli muovi+45rimat polystyreenillä välissä sekä lastulevy ja kokolattiamatto.

ja ajatus on nyt, että minun pitäisi piikata pois koko laatta? Eikö se voi olla ainoa vaihtoehto?

Tarkista nivell tai granab ja inspiroidu heidän ratkaisustaan, jossa on tuulettuva alalattia. Tai osta koko setti heiltä.

Sinulla on kolme vaihtoehtoa, kuten näen sen:
1: Kaivaa pois, kaivaa esiin, laita eristys, valaa uusi laatta lattialämmityksellä ja lopuksi laatoita tämä (näin olen tehnyt).
2: Tuuletettu alalattia, kuten arne mainitsee (minulla ei ole kokemusta näistä).
3: Jätä lattialämmitys pois ja laita laatta suoraan vanhan laatan päälle (yksinkertaisin ja halvin ja varmaan riittää hyvin, jos et aio asua kellarissa).

En ole kiinnostunut autoilusta tai lattialämmityksen asentamisesta. Ja mieluiten haluaisin välttää tasoittamista.
Mutta en myöskään halua kylmää eristämätöntä lattiaa.

Jos rakennan kuten ensimmäisessä viestissäni kuvailin ja asennan putken kummallekin puolelle tilaa seinään, ja yhdistän sen ilmanvaihtoventtiiliin tai vaikkapa PAXin "kylpyhuonetuuletin" tai vastaavan.

Silloin minulla pitäisi olla haluamani toiminto: eristetty lattia, jonka ilmaväli voidaan tuulettaa.

Kuulostaa ongelmattomalta kellarilattialta minulle.

Kommentteja?

PatrikElektriker sanoi:
En ole kiinnostunut betonitöistä tai lattialämmityksen asentamisesta. Ja mieluiten haluaisin myös välttää tasoittamista. Mutta en halua myöskään kylmää ja eristämätöntä lattiaa.

Mutta jos rakennan kuten ensimmäisessä viestissäni kuvataan ja asetan putken molemmille puolille tilaa ylös seinään ja liitän sen ilmanvaihtoventtiiliin tai vaihtoehtoisesti PAX:n tai vastaavan "kylpyhuonepuhaltimen."

Sitten minulla pitäisi olla etsimäni toiminto, eristetty lattia ilmataskulla, jonka ilma voidaan tuulettaa.

Kuulostaa minusta ongelmattomalta kellarilattialta.

Mielipiteitä?
Paitsi kesällä, jolloin lämpimän ulkoilman kosteus tiivistyy kylmässä lattiarakenteessa. Tuntuu siltä, että siitä voi tulla aika hyvä allas.

PatrikElektriker sanoi:
En ole kiinnostunut sen enempää piikkaamaan kuin asentamaan lattialämmitystä. Ja kaikkein mieluiten haluaisin myös välttää tasoittamista. Mutta en kuitenkaan halua kylmää eristämätöntä lattiaa.

Jos rakennan kuten kuvaan ensimmäisessä viestissäni ja asetan putken kummallekin puolelle tilaa nousten kunkin seinän ylös ja liitän sen ilmanvaihtoventtiiliin, vaihtoehtoisesti "kylpyhuonepuhaltimeen" PAXilta tai vastaavalta.

Silloin minun pitäisi olla se toiminto, jota etsin, eristetty lattia, jossa on ilmatasku, jonka ilma voidaan tuulettaa.

Minusta se kuulostaa ongelmattomalta kellarilattialta.

Kommentteja?
Minun korvissani se kuulostaa huomattavasti monimutkaisemmalta tavalta korjata kellarilattia kuin piikata vanha betoni ja tehdä oikein maasta ylöspäin. En usko, että saat lämpimän lattian kellarissa kaakeleilla ilman lattialämmitystä, vaikka en ole koskaan tehnyt mitään kellarilattiaa ilman lattialämmitystä, vaan olen kävellyt monilla kylmillä kaakelilattioilla kellarissa.

Jos aiot tuulettaa lattian, suosittelisin kopioimaan nivell tai vastaavaa mieluummin kuin keksimään omia ratkaisuja, riippuu siitä, miksi olemassa olevat järjestelmät näyttävät siltä kuin ne tekevät, vaikea uskoa, että se on vain korvattava joillakin muovipaloilla, 2 putkella ja tuulettimella.

PatrikElektriker sanoi:
En ole kiinnostunut joko kaivaa tai asentaa lattialämmitystä. Ja mieluiten haluan myös välttää tasoittamista.
Mutta en kuitenkaan halua kylmää eristämätöntä lattiaa.
Vuokra-asunto saattaisi olla sinulle jotain sopivaa? ;)

Parempi idea:

Puhdista kunnolla. Laita S200 solumuovi tai vastaava, noin 50mm. Sen päälle laitat höyrysulun. Sen päälle sitten lattialastulevy. Sen päälle laitat lattia-gyprocin, joka liimataan ja ruuvataan lattialastulevyyn, mutta varmista, ettet käytä liian pitkiä ruuveja, jotta et puhkaise höyrysulkua.

Edullinen, nopea ja ei orgaanisia materiaaleja. Toimii hyvin meidän kellarissa (meillä tosin on laminaattilattia gyprocin ja klinkkerin sijasta).

Jos betonilaatasta tulee paljon kosteutta, ei ole paljon tehtävissä, silloin on varmaan aika purkaa se pois.

Mikael_L
PatrikElektriker sanoi:
Vanha rakenne oli muovia+45koolaukset styroksin kanssa välissä sekä lastulevy ja kokolattiamatto.
Miltä kaikki näytti silloin, kun purit sen?
Oliko sinulla minkäänlaista kasvustoa missään?
Vaikuttiko se kostealta?

Dr Fozz sanoi:
Parempi idea:

Puhdista huolellisesti. Laita S200 Cellplast tai vastaava, noin 50mm. Sen päälle laitat höyrysulun. Sen päälle laitat sitten lattia lastulevyn. Sen päälle laitat sitten lattia gyprocia, joka liimataan ja ruuvataan lattia lastulevyyn, mutta varmista, että et käytä liian pitkiä ruuveja, jotta et puhkaise höyrysulkua.

Halpaa, nopeaa eikä mitään orgaanisia materiaaleja. Toimii hienosti meidän kellarissa (vaikka meillä on laminaattilattia gyprocin sijaan klinkkerin ja gyprocin sijaan).

Jos betonista tulee paljon kosteutta, ei ole paljon tehtävissä, silloin se todennäköisesti pitää piikata auki.
Kosteuden on mentävä jonnekin ja jos teet tavalla, jonka esität, se kulkeutuu todennäköisesti viereisiin lattiarakenteisiin tai seiniin. Sitten pitää varmistaa myös ne.

voit asettaa platon matto taitettuna pari cm ylös seinille ja sen jälkeen valaa lattialämmityksellä tai tehdä jotain muuta sen päälle.

images

Sama asia platon kanssa, siirrät mahdollisen kosteuden läheisiin rakenteisiin. Jos ne ovat puuta tai muuta orgaanista materiaalia, ei sitä luultavasti suositella.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.