Hei! Tarvitsisin hieman apua. Olen aikeissa purkaa väliseinän, joka sijaitsee pannuhuoneen ja harrastehuoneen välissä kellarissani vuodelta 1968. Ajatuksena on tehdä siitä suuri leikkihuone tyttärelleni. Mutta mietin hieman, voiko sillä olla jokin tukitoiminto ulkoseinää varten.
Mittaamani ulkoseinä on noin 260 mm paksu ja luulen sen olevan ontelotiilestä. Se ei ole valettu.
Seinä, jonka haluan poistaa, on tehty sinibetonikivestä ja on noin 110 mm paksu, mukaan lukien rappaus molemmilta puolilta.
Laitan kuvan ja mitat, jotta on helpompi ymmärtää.
Mitä luulette, voiko sen vain purkaa?
Okei, tuntuu hyvältä, että joku toinenkin ajattelee, ettei sen pitäisi olla kantava tai tukeva toiminto ulkoseinälle. Sitten pituusmitta on noin 100 cm pidempi kuin mitä oleskeluhuone on. Maanpinnan taso on noin 170 cm.
Sitten olin mitannut väärin. Väliseinä on 9 cm paksu mukaan lukien rappaus.
Meillä on kellarin ulkoseinien varrella pilari rakennettu polstenen noin 5 metrin välein, pilarit ovat noin 200 mm leveitä ja ulottuvat noin 400 mm ulos kellarin seinästä.
Teidän kantava seinä menee pystysuoraan, oleskeluhuone vasemmalla puolella ja harrastetila toisella puolella.
Meillä on kellarin ulkoseinien varrella pilari, joka on rakennettu polstenista noin 5 metrin välein, pilarit ovat noin 200mm leveitä ja ulottuvat noin 400mm kellarin seinästä.
Teidän kantava seinänne kulkee pystysuoraan, toisella puolella on takkahuone ja toisella puolella harrastushuone.
Kyllä, olen täysin samaa mieltä. Meidän kantava seinämme on 22cm paksu. Muuraus tehty 20cm paksusta reikätiilistä.
Mutta mietin, voiko väliseinä tukea ulkoseinää jollain tavalla. Onhan siinä muutama kuutio maa-ainesta painamassa. Mutta tuntuu, ettei se voi olla sitä, kun se on niin ohut.
Myöhäinen päivitys mutta tällaiselta se näyttää leikkihuoneessa. Melko suosittu naapureiden lasten keskuudessa voin myöntää
Mutta tarvitsen lisää apua. Aion purkaa lisää seiniä kellarissa. Ne on merkitty punaisella viivalla ensimmäisessä kuvassa. Ne ovat saman kokoisia kuin leikkihuoneessa. Eli 70 mm leveitä sinisenbetonilohkoja. En usko, että ne tukevat ulkokellariseinää, kun ne on muurattu vain 70 mm paksuilla kivillä. Vielä vähemmän, että ne olisivat kantavia. Gillestuganissa juoksee kevytbetoniholvi koko matkan ulkokellariseinästä sydänseinään. Olettaisin, että sama kantavuus on holvissa koko kellarissa. Joten mitä mieltä olette? Ovatko ne vain purettavissa kuten se seinä leikkihuoneessa?
Siistiä, millainen matto olet laittanut lattialle? Needlefelt? Aion laittaa needlefelt kellariini, mutta en tiedä mistä ostaa, Bauhaus on halvin mutta se on aika ohut, mutta ehkä se riittää?
Siistiä, mikä matto sulla on lattialla? Neulanpuitu? Aion laittaa neulanpuitua kellariini, mutta en tiedä mistä ostaa, Bauhaus on halvin, mutta se on aika ohut, mutta ehkä se riittää?
Kiitos! Ostimme Bauhausista. Se nukkaa melko paljon, mutta samalla siellä on aika paljon liikkumista. Mutta ainakin betonilattia ei tunnu kylmältä kävellä tuon ohuen neulanpuitumatton kanssa.
Kiitos! Ostimme Bauhausista. Se nukkaa melko paljon, mutta samaan aikaan siellä on paljon tilaa. Mutta ainakaan betonilattia ei tunnu kylmältä kävellä ohuen neulahuopamaton päällä.
Loistavaa tietää, sitten kokeilen myös heidän mattoaan, se on niin halpa, että kokeilu olisi kannattanut joka tapauksessa. Olin ajatellut käyttää heidän harmaata ja tummansinistä vaihtoehtoaan. Olin eniten huolissani siitä, että se on niin ohut, mutta sillä ei ilmeisesti ole merkitystä. Kai se joskus lopettaa nukkaamisen, mutta ehkä vain pohja jää jäljelle, kun se on lopettanut?
Mahtavaa tietää, silloin kokeilen myös heidän tuotettaan, se on niin halpa, että kannattaisi testata joka tapauksessa. Olin ajatellut käyttää heidän harmaata ja tummansinistä vaihtoehtoa. Olin eniten huolissani siitä, että se on niin ohut, mutta ilmeisesti sillä ei ole merkitystä. Jossain vaiheessa se lopettaa nukkaamisen, mutta ehkä vain pohja jää jäljelle, kun se loppuu?
Jatka vain sillä! haha mutta sitten vain ostat uuden. Kuten sanottu, ne ovat halpoja!