Hej!

Jag ska renovera min lägenhet i ett hus från sent 1930tal.

Problem: Nytt kök (kakel, och bänk- och väggskåp) ska sättas upp på en så kallad Kloasongvägg (vass och ståltråd på en stomme av plankor täckt med puts). Det är dessutom ganska stort mellanrum mellan puts och plankor i min lägenhet (uppskattar det till ca. 50-70mm).

Fråga 1:
Om jag inte vill riva och regla upp en ny vägg, hur kan jag försäkra mig om att väggen klarar bära köket (tänk väggskåp fulla med porslin...)?

Fråga 2: Är det möjligt/en bra idé att riva puts och vass, spara plankstommen, och sedan sätta plywood och gipsskivor direkt på plankstommen (alternativt: riva puts och vass, spara plankstommen, och sedan regla upp ny vägg utanpå plankstommen)?

Är tacksam för svar och rekommendationer!
Skulle gärna få rekommendationer angående materialval för vägg om jag river puts och vass in till plankstommen, samt vilka skruvar/pluggar jag bör använda om jag lämnar väggen orörd.

(Bilden är på en annan vägg under tiden den revs. Väggen som frågorna rör är fortfarande orörd.)

• Kuva keskeneräisestä seinän purkamisesta: näkyvissä vassimatto ja lankkupohja, lisäksi irtonaista rappausmateriaalia putoamassa.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.