Aion remontoida portaat maalaamalla ne valkoiseksi ja asentamalla uudet matot portaille. Luulen, että se on melko helppoa poistaa vanhan vihreän maton. Mietin, mikä näyttää parhaalta. Joko poistaa vanhan vihreän ja liimata saman kokoiset palat uutta mattoa. Tai yksinkertaisesti laittaa uusi kokolattiamatto vanhan vihreän päälle ja ympäri portaiden ja niitata/liimata portaiden alapuolelle. Tämä tuntuu helpommalta vaihtoehdolta. Lisäksi pelkään, että maali kuluu paljon portaiden reunoilla muuten. Miten te tekisitte? Onko jokin erityinen tyyppi kokolattiamatosta, jota pitäisi käyttää?
Suosittelen huopamattoa tai mahdollisesti neulaushuopamattoa, joka kestää kulutusta paremmin kuin kokolattiamatto.
Minulla on samanlainen portaikko kellastuneessa männystä valmistetussa puussa, jossa on vanha sinapinkeltainen matto. Vanha huopamatto on taiteltu etureunan yli ja on luultavasti alkuperäinen vuodelta -73. Olen ostanut tummanharmaan huopamaton, jonka aion liimata etureunan ympärille kontaktiliimalla.
Onko sinulla listaa etureunassa, joka nousee vastaamaan maton paksuutta?
Suosittelen huopamattoa tai ehkä neulahuopamattoa, joka kestää kulutusta paremmin kuin kokolattiamatto.
Minulla on samanlainen portaikko, keltaisesta männystä vanhalla sinapinkeltaisella matolla. Vanhat huopamatot on taitettu etureunan yli ja ne ovat luultavasti alkuperäiset vuodelta -73.
Olen ostanut tummanharmaan huopamaton, jonka aion liimata etureunan ympäri kontaktiliimalla.
Onko sinulla lista etureunassa, joka nousee maton paksuuden verran?
Aivan, lista etureunassa nousee maton paksuuden verran.
Voiko uuden maton laittaa kaiken päälle ja taittaa koko askelman ympäri? Pelkään vähän, että se saattaa näyttää vähän rumalta alapuolelta. Kuten näette kuvista, askelmien alapuoli näkyy melko selkeästi.
Se on luultavasti liian pehmeä, jos laitat uuden maton vanhan päälle. Ja on vaikeaa kiinnittää se yläosaan, jossa se taittuu 90 astetta alaspäin. Varmasti ei ole ongelmaa liimata se etureunaan ja leikata suoraan pois, mutta yläosa nousee ylös.
Ovatko askelmat lyhyitä, joten haluatko säilyttää listan?
Vanha mattoni irtoaa helposti.
Olen myös maalannut portaat valkoisiksi. Minulla on kaksi maalattua tammenlistaa. Niiden pitäisi olla maalattu 2 kertaa öljymaalilla, mutta puun syyt näkyvät edelleen, joten ehkä olen oikaissut. Hioin kuitenkin pois pohjamaalin, koska se irtosi.
Varmasti on parempia maaleja ostettavissa...
Kulumista maalissa noin 6 kuukauden jälkeen ja 45 vuotta vanha huopamatto:
Mielestäni on tyylikästä, että matto jatkuu sekä etu- että takareunassa.
Ajattelin käyttää kontaktiliimaa, jotta mattoa ei tarvitse pitää puristuksessa ja odottaa liiman kuivumista. Joudun varmaan hienoleikkaamaan reunan sen jälkeen, kun olen liimannut. Kontaktiliiman kanssa on vain yksi mahdollisuus
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.