2 689 lukukertaa ·
24 vastausta
3k lukukertaa
24 vastausta
Koolaukot lattian/kattorakenteen läpi - kantava?
Heips,
Minulla on 2 ½ kerroksinen talo, josta aiomme poistaa eteisen seinän saadaksemme suuremman eteisen. Seinät olivat peitetty masoniitilla ja sitten vaakasuuntaisilla, pontatuilla laudoilla. Takana tulevat koolaukset, jotka näyttävät jatkuvan katon läpi ja toisen kerroksen lattian läpi. Yläkerrassa seinä jatkuu toisen kerroksen sisäkattoon ja pysähtyy siihen. Kysymys onkin, voiko näin pitkälle ulottuva seinä olla kantava? Voin lisätä, että talo on eristetty koolausten väliin laitetulla sahanpurulla (yksi syy miksi seinä rakennettiin niin? Jotta sahanpurua voidaan kaataa pitkiin "kanaviin") ja että talo on rakennettu noin vuonna 1919.
Minulla on 2 ½ kerroksinen talo, josta aiomme poistaa eteisen seinän saadaksemme suuremman eteisen. Seinät olivat peitetty masoniitilla ja sitten vaakasuuntaisilla, pontatuilla laudoilla. Takana tulevat koolaukset, jotka näyttävät jatkuvan katon läpi ja toisen kerroksen lattian läpi. Yläkerrassa seinä jatkuu toisen kerroksen sisäkattoon ja pysähtyy siihen. Kysymys onkin, voiko näin pitkälle ulottuva seinä olla kantava? Voin lisätä, että talo on eristetty koolausten väliin laitetulla sahanpurulla (yksi syy miksi seinä rakennettiin niin? Jotta sahanpurua voidaan kaataa pitkiin "kanaviin") ja että talo on rakennettu noin vuonna 1919.
100 vuotta sitten ei ollut paljonkaan (tai pikemminkin ei mitään..) rakennusstandardeja, joten se voi olla rakennettu miten sattuu.
Kattamiseen liittyvien seinien purkaminen vaatii useimmissa tapauksissa jonkinlaista kevennystä (kuten esimerkiksi liimapuupalkki).
Teidän tapauksessanne tarvitsette rakennusinsinöörin apua laskemaan, onko se ylipäätään mahdollista, ja tarjoamaan laskennallisia ratkaisuja.
Kattamiseen liittyvien seinien purkaminen vaatii useimmissa tapauksissa jonkinlaista kevennystä (kuten esimerkiksi liimapuupalkki).
Teidän tapauksessanne tarvitsette rakennusinsinöörin apua laskemaan, onko se ylipäätään mahdollista, ja tarjoamaan laskennallisia ratkaisuja.
Hitto, toivoin että se olisi ollut päinvastoin. No, täytyy sitten niellä karvas pala ja ottaa yhteyttä toiseen rakennusinsinööriin.
Puhuin nimittäin naapurini kanssa, joka on rakennusinsinööri ja asuu samanlaisessa talossa, ja hän oli sitä mieltä, että voisimme purkaa seinän. Mutta hän sanoi samalla, että "jos talo hieman asettuisi, voisit laittaa palkin". Joten hänen lausuntonsa uskottavuus ei koskaan tuntunut täysin sataprosenttiselta.
Täytyy varmaan puhua vielä yhden kanssa ja saada se paperille, jotta voi olla varma siitä, miten asiat ovat.
Puhuin nimittäin naapurini kanssa, joka on rakennusinsinööri ja asuu samanlaisessa talossa, ja hän oli sitä mieltä, että voisimme purkaa seinän. Mutta hän sanoi samalla, että "jos talo hieman asettuisi, voisit laittaa palkin". Joten hänen lausuntonsa uskottavuus ei koskaan tuntunut täysin sataprosenttiselta.
Täytyy varmaan puhua vielä yhden kanssa ja saada se paperille, jotta voi olla varma siitä, miten asiat ovat.
Hei taas,
Lähetän suunnitelman, jotta selviää tarkemmin missä seinä on. Mielestäni ympäröivät seinät näyttävät suuremmilta ja kantavammilta, mutta ymmärrän, että ei se välttämättä ole niin. Yläkerrassa ei ole seiniä lukuun ottamatta ulkoseiniä.
Olen merkinnyt punaisella mikä seinä on kyseessä ja nuolet osoittavat yläkerran seinää kohti.
Lähetän suunnitelman, jotta selviää tarkemmin missä seinä on. Mielestäni ympäröivät seinät näyttävät suuremmilta ja kantavammilta, mutta ymmärrän, että ei se välttämättä ole niin. Yläkerrassa ei ole seiniä lukuun ottamatta ulkoseiniä.
Olen merkinnyt punaisella mikä seinä on kyseessä ja nuolet osoittavat yläkerran seinää kohti.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Nykyinen seinä on suurella todennäköisyydellä kantava. Voidaan pitää punaisella merkittyä seinää ja sen jatketta sekä keittiön ja makuuhuoneen välistä seinää sydänseininä, joissa on tietty siirtymä. Minulle tulee tunne, että talo on lisäksi laajennettu, mikä voi vaikeuttaa arviota mutta ei muuta sitä, mitä kirjoitin ensimmäisessä lauseessa.
Kyllä, olin huolissani siitä, että kyseessä on siirtynyt sydänseinä. Voin kuitenkin ilmoittaa, että taloa ei ole laajennettu millään tavalla: se on q1-merkitty, eli alkuperäinen vuodesta 1919. Pahus, nyt minun täytyy löytää rakennusinsinööri ja maksaa siitä.J justusandersson sanoi:Kyseinen seinä on todennäköisesti kantava. Voit tarkastella sitä punaisella merkittyä seinää ja sen jatketta sekä seinää keittiön ja makuuhuoneen välillä sydänseininä, jotka ovat hieman siirtyneet. Minulle tulee tunne, että taloa on myös laajennettu, mikä saattaa hankaloittaa arviointia, mutta ei muuta sitä, mitä kirjoitin ensimmäisessä lauseessa.
Onko sinulla aavistusta, mitä tällainen vierailu voi maksaa?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mitä haluat tehdä?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Se ei ole täysin yksinkertainen tehtävä. Useimmat vuonna 1919 rakennetuiden talojen seinät ovat yleensä lankkuja (pontattu lankku, 21/2 - 3 tuumaa paksut), joita voidaan pitää levyrakenteina. Nyt täytyy jäljittää koolingit koko matkalta ylös nähdäksesi, mitkä kuormat voivat levätä niillä. Voit tehdä sen itsellesi hieman helpommaksi laskemalla maksimiskenaariot koko matkalta. Koska jänneväli on rajoitettu, ei väistävän palkin mittojen tarvitse kuitenkaan olla erityisen suuria.
Sinun täytyy löytää konstruktööri, eli henkilö, joka on tottunut laskemaan vastaavia ongelmia ja joka yleensä työskentelee rakennuskonsulttiyrityksessä. Tämä voi olla rakennusinsinööri, ammattikorkeakouluinsinööri tai diplomi-insinööri. Rakennusinsinöörit (eli ammattikoulutetut insinöörit) voivat työskennellä monilla eri alueilla eivätkä välttämättä ole erityisen perehtyneitä juuri tähän ongelmatiikkaan.
Sinun täytyy löytää konstruktööri, eli henkilö, joka on tottunut laskemaan vastaavia ongelmia ja joka yleensä työskentelee rakennuskonsulttiyrityksessä. Tämä voi olla rakennusinsinööri, ammattikorkeakouluinsinööri tai diplomi-insinööri. Rakennusinsinöörit (eli ammattikoulutetut insinöörit) voivat työskennellä monilla eri alueilla eivätkä välttämättä ole erityisen perehtyneitä juuri tähän ongelmatiikkaan.
Pitää erittäin hyvin paikkaansa tuo mitä kirjoitat rakenteesta. Ne ovat pontattuja lautoja ja sitten sahajauhoja välissä ja masoniitti edessä. Olen kirjoittanut tänään yhdelle yritykselle ja toivon kuulevani heiltä viikonlopun jälkeen. Tässä kuvissa näkee, miltä se tällä hetkellä näyttää. Koolaukset näyttävät jatkuvan ylöspäin, mutta hieman vaikea itse nähdä, koska se on niin täynnä purua.J justusandersson sanoi:Se ei ole täysin yksinkertainen tehtävä. Useimmat vuodesta 1919 rakennettujen talojen seinistä ovat lankkuseiniä (pontattu lankku 21/2 - 3 tuuman paksuja), joita voidaan pitää levyrakenteina. Nyt täytyy jäljittää koolaukset koko matkan ylös nähdäksesi, mitä kuormia niille voi tulla. Voi tehdä sen itselleen hieman helpommaksi laskemalla maksimitapauksella koko matkan ajan. Koska jänneväli on rajallinen, ei sen väliin jätetyn palkin mittojen kuitenkaan tarvitse olla superisoja.
Tarvitset konstruktöörin, eli henkilön, joka on tottunut laskemaan vastaavia ongelmia ja joka yleensä työskentelee rakennussuunnittelukonsulttitoimistossa. Tämä henkilö voi olla rakennusinsinööri, ammattikorkeakouluinsinööri tai diplomi-insinööri. Rakennusinsinöörit (eli ammattikouluinsinöörit) voivat toimia monilla eri alueilla eivätkä välttämättä ole erityisen taitavia juuri tässä ongelmassa.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mikä on avausmitta?