Hei!
Suunnittelen, miten rakentaa väliseinä liimapuupalkin alle mahdollisimman sujuvasti, eli pitää/integroi palkki uuteen seinään.

Palkki on 90 leveä. Ongelma on, että jos päällystän sen kipsillä puolelta, jossa ukko seisoo (katso liitetty videopätkä) http://screencast.com/t/ZDdmMTJk, seinä tulee olemaan 13 mm ulkona verrattuna olemassa olevaan seinään. Palkki on siis linjassa olemassa olevan seinän kanssa. Miten tämän voi ratkaista?

Liitetyssä videossa olen luonnostellut ratkaisua 70 säännöllä ja kipsillä palkin toiselle puolelle. Ehkä saumaa seinän ja palkin välillä voisi peittää jollain listalla? Toisella puolella vedän kipsin kattoon asti.

Olen innokas amatööri, joten ehkä jollain on jokin muu ratkaisu?:confused:

Terveisin
Niclas

en tiedä oikein, onko ymmärtänyt mitä tarkoitat, mutta vaihtoehdot voisivat olla.

1 Rimoita (90 mm rimat) palkin alle jäävään tilaan ja peitä koko seinä kipsillä.

2. Rimoita tila 90 - 13 - 13 = 67 mm rimoilla ja kipsaa vain se tila. Siten, että kipsi on sisäänrakennettu palkin alle, ja sitten tasoitat.

Vaihtoehto 1 on paras.

Vaihtoehto 1: ulkopuolinen kipsi aiheuttaa sen, että uusi seinä ei ole täysin samalla tasolla vanhan seinän kanssa (rakentuu 13 mm). Ehkä voidaan käyttää jotain pystylistaa, joka peittää siirtymän?

Vaihtoehto 2: Tarkoitatko tasoittaa sauman kipsin ja palkin välillä? Eihän koko palkkia voi tasoittaa ilman että se halkeilee?? Kuten sanoin, olen hieman kokematon tässä :-)

Kiitos näkemyksistä!

C
Lisätäänkö nykyiselle seinälle myös 13 mm kipsilevykerros?

Hyvä, mutta koska kyseessä on kerrostasojen välinen portaikon seinä, on hieman "jatkotöitä" saumojen välttämiseksi (eli jatketaan portaita alas ja myös yksi ala-aulavägg). Mutta ehdottomasti harkitsemisen arvoinen vaihtoehto!

Kipsaa myös vanha seinä oli mitä tarkoitin vaihtoehdolla 1. Itse tein vaihtoehdon 2 mukaan, kun tein samaa. Tasoitin ja käytin lasikuitunauhaa, jossa kipsi kohtasi masoniitin. Siellä, missä kipsi kohtasi palkin, riitti pelkkä tasoite. Sitten maalasin tasoitteen päälle.

Aseta microlit-kangas palkin ja kipsin päälle vaihtoehdon 2 mukaisesti.

/Jörgen

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.