Hei,

Olen tällä hetkellä suunnittelemassa kamiinan asentamista. Olemme ostaneet seinälle asennettavan kamiinan, joka painaa 80 kg ja vaatii seinän, joka kestää sekä painon että lämmön. Savupiippu, joka asennetaan, painaa yhteensä noin 50-60 kg ja se tuetaan vintille.

Edellytykset:
  • Kamiina sijoitetaan olohuoneen sisäseinän keskelle. Nykyinen seinä on 11 cm paksu ja rakennettu puukehikoilla, toisella puolella on kipsilevy ja toisella olohuoneen puolella kipsilevy + osb.
  • Seinä seisoo betonilaatalla.
  • Olohuoneessa on parkettilattia (suojaetaan lasilevyllä kamiinan alla).
  • Palomuurin on oltava ~120 cm leveä.

Suunnitelmani:
  • Poista olohuoneen puolelta osb + kipsilevy + mahdolliset puukehikot jotka ovat tiellä, luodaksesi täsmälleen 120 cm leveän aukon. Säilytä kipsilevy toisella puolella niin, että huone toisella puolella seinää näyttää hyvältä.
  • Muuraa seinä lekaharkoilla, 15x19x59 mitoiltaan. Koko seinä kattoon asti. Vahvista vaakasuunnassa.
  • Uudelleen muurattu seinä tulee ulottumaan noin 5 cm olohuoneeseen, mikä voi olla tyylikäs yksityiskohta.
  • Rappaa / tasoita / laatoita seinä, kun se on valmis, ja ripusta sitten kamiina.

Kuulostaako tämä hyvältä suunnitelmalta? Olenko unohtanut jotain?

Kestääkö seinä sekä kamiinan että savupiipun painon?

Olisiko fiksua kehystää se muurattu seinä eräänlaisella kehyksellä ja sitten ruuvata kehikko seinään lisävakauden saavuttamiseksi? Ajattelin sen toimivan jonkinlaisena puskurisaumana, koska minulla ei ole betonia johon muurata sivuilla.

Miten parketin kanssa pitäisi toimia? Seinä ulottuu osittain lattian yli, ja koska nykyinen seinä seisoo betonilaatalla, siihen tulee korkeusero. En halua myöskään sotkea laastia parketille, joten seinän osan tulisi lähes vain nojata lattiaan. Ehkä helpointa olisi rakentaa uusi seinä samalle tasolle parketin kanssa ja antaa seinän hieman ulottua, jotta se näyttää hyvältä lattian kanssa?

Kiitollinen kaikista vastauksista ja palautteesta.

Viimeksi muokattu:
Unohdin lisätä, että seinä on ~240cm korkea.

Parketin olen ajatellut uudelleen. On varmaan parasta vain katkaista parketti niin, että seinä seisoo levyn päällä kaikkialla ja sitten ratkaista sauma saumalla / listalla / kaakelilla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.