4 208 lukukertaa ·
7 vastausta
4k lukukertaa
7 vastausta
Rakennuskorkeus lattialämmitys harvalaudoitus - tarvitsen apua
Aiomme rakentaa terassihuoneen pilareille, lattian runko on 195mm ja asetettu 60cc välein, ja siihen tulee 195mm eristys. Koko vuoden käyttöön ja vesikiertoiseen lattialämmitykseen 20mm putkella, sekä klinkkerilattia. Jotkut sanovat minulle, että eristys on liian vähäinen, mutta nyt olemme tilanteessa, jossa on vaikeaa perääntyä ja tehdä uudelleen.
Minulla on 8,5 cm rakennettavaa lattian rungon päälle ennen kuin se on samalla korkeudella huoneen lattian kanssa, josta tulemme kulkemaan ulos. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ole 20mm putkelle uritettuja lattialastulevyjä, muuten olisin ajatellut, että se toimii yhdessä kaksinkertaisen kipsilevyn kanssa ja sitten klinkkerien(?). Nykyisessä tilanteessa näyttää siltä, että käytetään 28x120 harvalautaa tai 28x70 rungon päällä (ei sisällä), en oikein tiedä mitä eroa 120 tai 70 tekee, voisiko putken sijoittaa tiheämmin ehkä.
Kysymyksiä jollekin asiantuntevalle: Jotta kestän klinkkereitä 60cc:llä, minun pitää varmaan käyttää 22mm lattialastulevyä ja kipsiä harvalaudan päällä, mutta riittääkö yksi (1) kerros kipsiä, jos se liimataan ja ruuvataan kiinni? Jos tarvitaan kaksinkertainen kipsi, voisinko käyttää 18mm lattialastulevyä? Onhan kyseessä tietenkin mahdollisimman matalan rakennuskorkeuden saaminen, mutta en halua ehdottomasti halkeilevia klinkkerisaumoja tai vastaavia ongelmia.
Onko joku rakentanut vastaavanlaisen ja voi neuvoa rakennuskorkeudesta?
Minulla on 8,5 cm rakennettavaa lattian rungon päälle ennen kuin se on samalla korkeudella huoneen lattian kanssa, josta tulemme kulkemaan ulos. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ole 20mm putkelle uritettuja lattialastulevyjä, muuten olisin ajatellut, että se toimii yhdessä kaksinkertaisen kipsilevyn kanssa ja sitten klinkkerien(?). Nykyisessä tilanteessa näyttää siltä, että käytetään 28x120 harvalautaa tai 28x70 rungon päällä (ei sisällä), en oikein tiedä mitä eroa 120 tai 70 tekee, voisiko putken sijoittaa tiheämmin ehkä.
Kysymyksiä jollekin asiantuntevalle: Jotta kestän klinkkereitä 60cc:llä, minun pitää varmaan käyttää 22mm lattialastulevyä ja kipsiä harvalaudan päällä, mutta riittääkö yksi (1) kerros kipsiä, jos se liimataan ja ruuvataan kiinni? Jos tarvitaan kaksinkertainen kipsi, voisinko käyttää 18mm lattialastulevyä? Onhan kyseessä tietenkin mahdollisimman matalan rakennuskorkeuden saaminen, mutta en halua ehdottomasti halkeilevia klinkkerisaumoja tai vastaavia ongelmia.
Onko joku rakentanut vastaavanlaisen ja voi neuvoa rakennuskorkeudesta?
surris
Rakennusveteraani
· Sverige
· 1 466 viestiä
surris
Rakennusveteraani
- Sverige
- 1 466 viestiä
300cc sinulla pitäisi olla klinkkereille...voisitko vahvistaa lattian tukipalkit?
Eristyksen suhteen riippuu myös siitä, kuinka muu huone on eristetty, jos lattialämmitys pystyy lämmittämään huoneen.
Uudisrakentamisessa suositellaan 300 mm pelkästään vertailun vuoksi.
Muuten voit asentaa 22 mm lattialastulevyn, lattian verkon, valaa kuituvahvistetulla tasoitteella 40 mm +-. Sitten sinulla on 13 mm klinkkereille.
Vala lattialämmitys, olisi kuitenkin valinnut ohuemman putken kuin 20 mm. Tasoitteen määrä putken päällä voi jäädä hieman ohueksi.
Eristyksen suhteen riippuu myös siitä, kuinka muu huone on eristetty, jos lattialämmitys pystyy lämmittämään huoneen.
Uudisrakentamisessa suositellaan 300 mm pelkästään vertailun vuoksi.
Muuten voit asentaa 22 mm lattialastulevyn, lattian verkon, valaa kuituvahvistetulla tasoitteella 40 mm +-. Sitten sinulla on 13 mm klinkkereille.
Vala lattialämmitys, olisi kuitenkin valinnut ohuemman putken kuin 20 mm. Tasoitteen määrä putken päällä voi jäädä hieman ohueksi.
Viimeksi muokattu:
Voisi lisätä enemmän tukia saadakseen 300cc, ei pitäisi olla ongelma.mattias1jonsson sanoi:
300cc olisi pitänyt olla klinkkerille...voisitko vahvistaa yläpuolen rakenteen?
Eristyksen osalta riippuu myös siitä, kuinka muu huone on eristetty, jos lattialämmitys pystyy lämmittämään huonetta.
Uudisrakennuksessa suositellaan 300mm vertailun vuoksi.
Muuten laitat lattialevyä 22mm, lattia verkon, valu tasoituslaastilla kuituvahvistettuna 40mm +-. Sitten sinulla on 13mm klinkkerille jälellä.
Valaa lattialämmitys sisään, mutta olisin kuitenkin valinnut ohuemman putken kuin 20mm. Voi tulla vähän ohutta laastia putken päälle.
40mm tasoitetta 30m² kuulostaa erittäin kalliilta, mutta sitten tarkoitit, että minun pitäisi valaa putki siihen?
Voiko kiinnittää solumuovia alapohjalevyjen alle saadakseen hieman enemmän eristystä alhaalta?
Jäsen
· Västra Götaland
· 1 849 viestiä
Jos aiot käyttää laattoja ja lattialämpöä, on parempi valita 16 mm lattialämpö ja 200 mm väli silmukoille. 20 mm lattialämmöllä ja 300 mm väli silmukoilla sinulla on lattia, joka on lämmin ja kylmä riippuen siitä, mihin asetat jalkasi.G gluecifer sanoi:Aiomme rakentaa kuistia pilareille, lattia on rakennettu 195 mm lattiapalkista 60 cm jaolla ja eristeenä on 195 mm. Vuosikäyttöä ja vesikiertoista lattialämpöä 20 mm putkella sekä laattoja varten. Jotkut sanovat minulle, että eristystä on liian vähän, mutta nyt olemme tilanteessa, jossa on vaikea perääntyä ja tehdä uudelleen.
Minulla on 8,5 cm tilaa rakentaa lattiapalkin päälle, ennen kuin se on samalla korkeudella huoneen kanssa, josta menemme ulos. Jos olen ymmärtänyt oikein, ei ole olemassa uritettua lattialastulevyä 20 mm putkelle, muuten olisin varmaan ajatellut, että se toimii yhdessä kaksoiskipsin ja sitten laattojen kanssa. Näin se nyt kallistuu 28x120 harvempaan paneeliin tai 28x70 asetettuna lattiapalkin päälle (ei sisällä), en oikein tiedä mitä eroa olisi 120 tai 70, jos voidaan laittaa putki vielä tiheämmin ehkä.
Kysymyksiä asiantuntijalle: Jotta kestän laattoja 60 cm jaolla, minun on varmasti oltava 22 mm lattialastuparketti ja kipsi harvan paneelin päällä, mutta riittääkö yksi (1) kerros kipsiä, jos liimaan ja ruuvaan sen kunnolla? Jos minun on oltava kaksinkertainen kipsi, voinko sen sijaan olla 18 mm lattialastuparketti? Kyse on tietysti mahdollisimman matalan rakennuskorkeuden saavuttamisesta, mutta en missään tapauksessa halua murtuneita laattarakoja tai muita ongelmia.
Onko joku rakentanut vastaavan ja voi neuvoa rakennuskorotuksesta?
Jos lattiapalkeilla on oikea kantavuus, ei ole ongelmia 600 mm jaolla. Jätä lattialevy väliin ja käytä lattian tasoitemassaa sen sijaan, vakain ja tasaisempi lämpö
surris
Rakennusveteraani
· Sverige
· 1 466 viestiä
surris
Rakennusveteraani
- Sverige
- 1 466 viestiä
Kyllä, valat putken sisään.G gluecifer sanoi:
Ajattelin lähinnä, jos et saa cc300:a, voisit käyttää tasoitetta tukemaan sitä.
Joko jatkat cc600:lla, käytät lattialastulevyä ja tasoitetta. Tai cc300 lattialastulevy ja lattialevyt. Tai se, jota olisin suositellut ja valinnut, cc300 lattialastulevy ja tasoite.
Riippuen katon ja seinien rakenteesta, 195mm eristys on hyvä. Mutta kyllä, voit eristää enemmän alhaalta.
Klikkaa tästä vastataksesi