Hei hei!
Olemme ostaneet vuokra-asunnon, jossa olemme asuneet pari vuotta, ja olemme ärsyyntyneet pitkään keittiössämme olevasta seinästä. Seinä aiheuttaa pienen eteisen, jonka ainoa tehtävä näyttää olevan johtaa ovelle ullakolle. Eteinen vie paljon valoa, ja seinän purkamisen myötä saisimme melkein normaalin keittiön, joka sopii meille koon puolesta. Haluamamme seinä kulkee rinnakkain paksumman seinän kanssa, ja niiden välinen etäisyys on vain 130 cm. Olemme sorkkineet hieman kipsiä ja todenneet, että se on lankkuseinä, jossa on karmin ympärillä rima. Rima on reilusti 2 tuumaa paksu ja melkein 4 tuumaa leveä, ja seinän paksuus sisältäen 13 mm kipsin molemmilla puolilla on 8 cm.

Asumme ylimmässä kerroksessa kolmen kerroksen puurakenteisessa talossa (rakennettu n. 1925), ja kaikissa kolmessa asunnossa meidän rapussamme on sama pohjaratkaisu ylhäältä alas, paitsi meillä on viistokatto (ullakolla) ja pienemmät sisämitat kuin alemmissa kerroksissa... sekä tämä omituinen ohut seinä, jonka haluamme purkaa. Se, mikä saa meidät uskomaan, ettei se ole kantava, on juuri se, ettei kyseistä seinää ole alemmissa kerroksissa eikä myöskään yläpuolellamme täysin tyhjällä ullakolla, jonka poikkileveys on yli 9 metriä. Ei ole kattotuoleja tai tukia... vain paksuja palkkeja alapohjassa. Ullakon lattia viittaa siihen, että seinämme kulkee runkorakennetta pitkin, ja jos siihen on uskominen, näyttää siltä, että sen voi vain purkaa. Viimeisenä pisarana näemme alkuperäistä kuusilattiaa vernissalla pohjarungon alla, vasten mitä lankut seisovat. Rakennettiinko siihen aikaan kantavia seiniä tällä tavoin? Laittaa lattia ja vernissata se ja sitten pystyttää kantava seinä?

Taloista ei ole rakennesuunnitelmia, ja kunnalla oli vain pohjapiirrokset, jotka liitän mukaan; niissä näkyvät kyseiset seinät pohjakerroksessa, ensimmäisessä kerroksessa ja meidän kerroksessamme. Haluaisiko joku ystävällinen sielu tuoda mielipiteensä asiaan ja antaa meille neuvoja? Onko vain ryhdyttävä hommiin ja laitettava sahan seinään? Vai kenen kanssa Karlstadin kunnassa pitäisi puhua asian selvittämiseksi? Olen erittäin kiitollinen avusta:-)

• Pohjapiirros, joka näyttää kerrostalon kolmen kerroksen huonejakoja. Outo kevytrakenteinen seinä merkitty tekstillä ja viivalla sisätiloihin.
  • Mustavalkoinen kerrostaso-pohjapiirustus, joka esittää huonejärjestelyä kolmikerroksisessa puurakennuksessa, rakennettu noin 1925.
  • Pohjapiirros kolmikerroksisen rakennuksen ylimmän kerroksen asunnosta, jossa näkyy keittiö, huoneet, käytävä ja kylpyhuone.
Ennen kuin aloitatte tämän, teidän tulee saada kirjallinen lupa omistajalta mahdollisen muutostyön hyväksymiselle.

Vaikka seinä ei olisikaan kantava, se voi olla vakauttava - vanhan talon kanssa ei voi täysin tietää. Oli myös yleistä käyttää puutavaran lyhyitä pituuksia, ja se voi olla liitetty juuri seinäsi kohdalla, jolloin "sahan laittaminen seinään" voi olla hengenvaarallista sinulle tai jollekin naapurillesi alapuolella.

Lattia on voitu asentaa ennen väliseinien rakentamista - se on epätodennäköistä, sillä on väärin estää puulattian liikkumista. On todennäköisempää, että joku luuli alapuulattian olevan pintakerros ja yritti "pelastaa" sen - silloin seinät eivät todennäköisesti ole kantavia.

Yleensä vanhoja rakennuksia tunteva rakennesuunnittelija katsoo asiaa varmistaakseen, täyttävätkö seinät jonkin toiminnon. Sinulla on yleensä oltava asuntoyhdistyksen suostumus, jos muutokset vaikuttavat kantavaan rakenteeseen. Kun lopulta alat rakentaa, tuetaan ja tarkistetaan painumaset, kun sahaaminen aloitetaan.

Olemme juuri muuttaneet kiinteistön Asunto-Osakeyhtiöksi, ja se koostuu 8 asunnosta, 3 meidän portaassa ja 5 toisessa. Vaatimukseni asunnon ostolle oli juuri se, että saamme poistaa seinän, joten hallitus on tietoinen ja itse olen puheenjohtaja. Joten se on hyvin ankkuroitu.

Yritän ymmärtää, mitä toimintoa seinällä olisi, kun se ei kanna seinää ullakolla tai alemmalla kerroksella. Juuri kyseinen seinä on myös ohuinta asunnossa, se yhdessä seinän kanssa jakaa keittiön pohjakerroksessa ja ensimmäisessä kerroksessa. Juuri piirustusten puute on hieman epämiellyttävää :-/

Nyt olen utelias; milloin alettiin käyttää 13 mm kipsilevyjä? tietääkö joku?

Viimeksi muokattu:
Ehkä jokin kulkee seinän sisällä?

Putket?
Johdot?
Salaiset käytävät :)

/ Fredrik

Tornhill 2 sanoi:
Ehkä jotain kuuluu seinän sisällä?

Putkia?
Johtoja?
Salaisia käytäviä :)

/ Fredrik
Rotat? Aaveet? :wow:

2 yritystä, aiemmat kiinteistönomistajat ja kymmeniä vinkkejä ja ideoita myöhemmin poistimme vain osan seinästä ja jätimme noin 50 cm kummallekin puolelle, tuli ihan ok ja olemme saaneet valoa syvemmälle asuntoon. Visuaalisesti keittiö ja umpikujahalli ovat nyt yhtenäisiä. Yritysten neuvot olivat tuettavan mikäli, ja siitä olisi tullut liian suuri projekti meille.

Seinä, jonka parissa työskentelimme, tai oikeastaan avaus, ei ollut lainkaan tehty 2"4 puista, vaan osittain sirkkelöity ja käsin veistetty pystysuorat lovetut palkit 2"7, näyttivät olleen jäännöspuuta, koska ne oli liitetty sinne tänne ja naulattu yhteen. Avaus oli rakennettu siten, että rakennuslauta ensin ja sitten leikattiin aukko siihen, joten näkemäni 2"4 olivat vain satunnaisia sahausjälkiä.

Voin yhtä hyvin kertoa, miten keittiön rakentaminen sujui. Keittiön seinä oli 3,27 pitkä ja 2,45 korkea. Vesivaaka laski 4 cm matkalla ja lattiasta kattoon seinä kallistui sisäänpäin noin 2,5 cm...paitsi keskellä, missä se pullistui ulos 1,5 cm. Luulen, että vanhat laudat ovat kiertyneet vuosien varrella. Useissa paikoissa oli etäisyyttä kipsin ja lautojen välillä, joten laitoin 2"4 pystyasentoon yläkaappien yläpuolelle, jotta Ikean rungot voitaisiin kiinnittää useampaan kohtaan (2 kiinnityskohtaa Ikean rungot).

Yhteenveto:
Minulle, joka ei ole koskaan rakentanut tai asentanut mitään näin suurta projektia, se vei hirvittävän ajan, melkein 6 viikkoa. Minulla ei ollut aavistustakaan, että kaikki vinous ja vääristymät aiheuttaisivat niin paljon ongelmia ja päänvaivaa. Mutta siitä tuli uskomattoman halpa ja järisyttävän hieno. Puuttuu vielä joitakin listoja ja sokkeli sekä reunukset (luultavasti kestää kolme vuotta tai niin). Mietimme, olisiko ollut parempi, kustannuksista huolimatta, palkata väkeä, jättää avain ja tulla kotiin johonkin valmiiseen.

Pon sanoi:
Minulle, joka en ole koskaan rakentanut tai asentanut mitään näin suurta projektia, kesti hirveän kauan, melkein 6 viikkoa. Minulla ei ollut aavistustakaan, että kaikki se vino ja vääntynyt aiheuttaisi niin paljon ongelmia ja päänvaivaa.
Se on tärkeä oppi meille amatööreille, jotka remontoimme vanhoissa taloissa. Kun on aloittelija, kuten minä olin kun muutimme omaamme, voi olla järkyttynyt siitä, kuinka paljon ylimääräistä aikaa kaikki vino ja vääntynyt vievät. Ja jos se on ehtinyt remontoida ja tehdä uudestaan useaan otteeseen vaihtelevin tuloksin...olen helposti käyttänyt enemmän aikaa kompensoimaan vinouksia ja korjaamaan vanhoja virheitä kuin tekemään kauniiksi...

Kyllä, ehdottomasti on se niin:-) Vain oppia ja tulla viisaammaksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.