5 822 lukukertaa ·
16 vastausta
6k lukukertaa
16 vastausta
Neuvoja koskien Tretex-seiniä, purkaa vai ei?
Hei hei!
Suunnittelen remonttia huoneeseen, jossa on Tretex-seinät. Talo on vuodelta 59, enkä tiedä mitä seinien takana on, koska en ole uskaltanut vielä purkaa mitään.
Olen lukenut, että monet suosivat Tretexin vaihtamista kipsiin, kun taas jotkut eivät tee niin. Huoneen akustiikka ja luonne näyttävät muuttuvan huomattavasti "kipsipäivityksen" myötä, mitä olen lukenut.
Onko jollain vinkkejä tai ajatuksia? Olen täysin aloittelija, haluan lisätä!
Liitetty vanha välittäjäkuva huoneesta sellaisena kuin se ennen näytti, paljon päivitettävää😅
Suunnittelen remonttia huoneeseen, jossa on Tretex-seinät. Talo on vuodelta 59, enkä tiedä mitä seinien takana on, koska en ole uskaltanut vielä purkaa mitään.
Olen lukenut, että monet suosivat Tretexin vaihtamista kipsiin, kun taas jotkut eivät tee niin. Huoneen akustiikka ja luonne näyttävät muuttuvan huomattavasti "kipsipäivityksen" myötä, mitä olen lukenut.
Onko jollain vinkkejä tai ajatuksia? Olen täysin aloittelija, haluan lisätä!
Liitetty vanha välittäjäkuva huoneesta sellaisena kuin se ennen näytti, paljon päivitettävää😅
Jos sinun ei tarvitse poistaa tretexiä, en tekisi sitä vain asian vuoksi.Schentleman sanoi:Hei vaan hei!
Olen suunnittelemassa remonttia huoneeseen, jossa on Tretex-seinät. Talo on vuodelta 59, enkä tiedä mitä seinien takana on, koska en ole vielä uskaltanut repiä mitään alas.
Olen lukenut, että monet suosivat korvata Tretexin kokonaan kipsillä, kun taas jotkut eivät tee niin. Huoneen akustiikka ja luonne näyttävät muuttuvan huomattavasti "kipsi-päivityksellä", mitä olen lukenut.
Onko jollakulla vinkkejä tai ajatuksia? Olen täydellinen aloittelija, haluan huomauttaa!
Liitteenä vanha välittäjän kuva huoneesta kuten se näytti aiemmin, hieman piristettävää😅
Laita kerros remonttikipsiä päälle, niin olet kotona, jos pinta ei ole tarpeeksi hyvä nyt.
Ero tretexin ja "modernin" seinän eristysarvossa ei ole työmäärään ja materiaaliin suhteutettuna taloudellisesti kannattavaa, joten ei ole järkevää panostaa siihen.
Sinulla on todennäköisesti huomattavasti parempia paikkoja sijoittaa energiasi ja rahasi siinä talossa.
Miten tarkoitat?Schentleman sanoi:
Eikö sinulla ole tretex levyt näkyvissä tänään?
Muokkaa:
Tarkoitatko viimeistelykipsilevyn kiinnittämistä tretexiin vai asioiden kiinnittämistä viimeistelykipsilevyyn?
Viimeistelykipsilevy on vain ohut pintakerros asioiden tasoittamiseen, joten se ei paljoa vaikuta kantavuuteen.
Ei ole tarkoitettu hyllyjen kiinnittämiseen jne. Silloin sinun on edelleen etsittävä koolauksia kuten yleensä.
Jos haluat voida kiinnittää mitä tahansa mihin tahansa, voit aina käyttää ensin vanerikerrosta ja sitten kipsilevyä sen päälle, mutta se tuntuu erittäin ylisuuret.
Mitä tulee kipsin kiinnittämiseen tretexiin, niin sen ei pitäisi olla ongelma, niin kauan kuin et ole repinyt esiin kaikkea tretexiä ja saanut aikaan erittäin huokoista pintaa. Silloin saatat tarvita muutamia ruuveja per levy, jotta ne pysyvät paikoillaan, kunnes kaikki liima/laasti/tasoite on kovettunut kunnolla.
Olen remontoinut useita huoneita talossa käyttäen tretexiä enkä ole repinyt alas yhtään levyä, sekä sen pienen eristysarvon vuoksi että myös koska olen upottanut siihen uutta sähköä. Minulla on pontattuja lautoja tretexin takana, joten kiinnitys, kuten remonttikipsi ja muu ei ole ollut ongelma.
Joo, hän on aivan oikeassa, mutta vanhoissa taloissa on paljon sellaista, mitä ei käytetä, kun rakennetaan uutta, joten sillä ei liene väliä?Schentleman sanoi:
Esimerkiksi struktuuritapetit.
Nopea korjaus on levittää tasoitetta tuolle seinälle, sillä tavalla pääset eroon struktuuritapetista ja pienistä vaurioista.
Vaihtoehtoisesti, kuten sanottu, voi käyttää remonttikipsiä tai remonttitapettia.
Se, että seinässä on tretexiä lasivillan sijaan, ei ole sinun huolesi.
Emme ole koskaan purkaneet tretexiä emmekä myöskään asentaneet remonttikipsilevyä. Sehän on vain hirveästi työtä purkaa, ja remonttikipsilevy lisää paksuutta niin, että voi joutua vaihtamaan ovi- ja ikkunakarmit. Olemme vain tasoittaneet. Kolutexin voi tarvittaessa pohjamaalata ennen tasoitusta, jos on päädytty "puhdasta" tretexiä, koska se imee kosteutta nopeasti.
Haittapuoli pelkässä tretexin tasoituksessa on, että seinä ei tule täysin suoraksi. Jos aikoo tapetoida nonwoven-tapeteilla, jotka pitää asettaa reunasta reunaan, voi joissain paikoissa jäädä pieniä aukkoja ja muissa päällekkäisyyksiä. Jos aikoo vain maalata, ei ole ongelmaa, ja päällekkäiset paperitapetit toimivat hyvin. Jos haluaa täysin suoran seinän, on melkein pakko purkaa ja uudelleen kehyksistää se, koska mikään ei ole suorassa näissä vanhoissa taloissa, ja se tuntuu valtavalta työltä.
Edellisessä talossa (50-luvulla) oli kehyksistetty runko, joten taulut ja sellaiset roikkuivat yleensä suoraan tretexissä. Se onnistui hyvin.
Haittapuoli pelkässä tretexin tasoituksessa on, että seinä ei tule täysin suoraksi. Jos aikoo tapetoida nonwoven-tapeteilla, jotka pitää asettaa reunasta reunaan, voi joissain paikoissa jäädä pieniä aukkoja ja muissa päällekkäisyyksiä. Jos aikoo vain maalata, ei ole ongelmaa, ja päällekkäiset paperitapetit toimivat hyvin. Jos haluaa täysin suoran seinän, on melkein pakko purkaa ja uudelleen kehyksistää se, koska mikään ei ole suorassa näissä vanhoissa taloissa, ja se tuntuu valtavalta työltä.
Edellisessä talossa (50-luvulla) oli kehyksistetty runko, joten taulut ja sellaiset roikkuivat yleensä suoraan tretexissä. Se onnistui hyvin.
Talon omistaja
· Bollnäs
· 52 viestiä
mrsnhp sanoi:
Emme ole koskaan purkaneet tretexiä emmekä asentaneet remonttikipsilevyjä. On vain hirveästi työtä purkaa, ja remonttikipsilevyjen asennus saattaa vaatia ovien ja ikkunoiden karmien vaihtamisen. Me olemme vain tasoitelleet. Kolmikerroksisen tretexin voi halutessaan pohjamaalata ennen tasoitusta, koska se imee kosteutta nopeasti.
Haittapuolena on se, että pelkän tretexin tasoitus ei tee seinästä täysin suoraa. Jos aikoo tapetoida nonwoven-tapeteilla, joissa liitokset tulevat vastakkain, voi syntyä pieniä rakoja tietyissä paikoissa ja päällekkäisyyksiä muissa. Jos aiot pelkästään maalata, ei ole ongelmaa, ja paperitapetit päällekkäin toimivat hyvin. Jos haluaa täysin suoran seinän, täytyy lähes purkaa ja rakentaa uudelleen, koska mikään ei ole suorassa näissä vanhoissa taloissa, ja se tuntuu kovin suurelta työltä.
Edellisessä talossamme (50-luvulla rakennettu) oli puurakenteinen runko, joten taulut ja sellaiset ripustettiin usein suoraan tretexin päälle. Se toimi hyvin.
Minulla on/oli tretex-seinät suuressa huoneessa talossani vuodelta 1902. Seinät ovat pehmeitä, suuria pullistumia eri paikoissa. Uteliaisuudesta avatessani seinän materiaalin tarkistamiseksi syksyllä 2021 huomasin, että takana oli suoraan hirsiä. Sitten levyt menivät alas matalan paneelin taakse, ehkä 40 cm korkea. Sekään ei estänyt minua repäisemästä levyjä pois. Nyt seinät ovat paljaat hirsistä, jotka on eristetty uppoamilla jonkinlaisella villalla tai pellavalla. Eristyslheceensä käytettyjä runkopuita ei ole, vain pieniä paperinauhoja, jotta on jotain mihin nauloja kiinnittää, sekä poistettu pullistuvia osia hirsistä, jotta saataisiin mahdollisimman tasainen pinta. Purettaessa olen poistanut kaikki naulat, jotka jäivät, kun pehmeät levyt revittiin alas, mutta niin sanottuja runkopuita ei, ne ovat kaikki jäljellä.Schentleman sanoi:Heipä hei!
Suunnittelen huoneen kunnostusta, jossa on Tretex-seinät, talo on vuodelta 59, en tiedä mitä seinien takana on, koska en ole vielä uskaltanut purkaa mitään.
Olen lukenut, että monet mieluummin vaihtavat kaikki Tretex-gipsilevyihin, kun taas jotkut eivät tee sitä, huoneen akustiikka ja luonne vaikuttavat merkittävästi "gips-yleistyksellä", kuten olen lukenut.
Onko kenelläkään vinkkejä tai ajatuksia? Totaali aloittelija haluan lisätä!
Kiinnitetty vanha välittäjän kuva huoneesta, miltä se näytti ennen, paljon raikastettavaa😅
Olen mahdollisesti tehnyt virheen tässä, en tiedä, miten uusia (kipsi)levyjä asennetaan, jos se edes on mahdollista ilman oikeita runkopuita. Voiko kipsilevyn ruuvata kiinni erittäin ohuisiin paperinauhoihin? Takana on puuta, luulisi onnistuvan, vai mitä? Sitten pitäisi varmaan irrottaa paneeli, jotta levyt voisivat mennä paneelin taakse. Vai pitäisikö paneeli poistaa kokonaan ja käyttää vain yksinkertaisia listoja lattialla? Voi, negatiivinen suhtautumiseni tretexiin tuntuu kalliilta jutulta. Sitten täytyy myös tapetoida kaikki.
Katto koostuu jännitteisestä paperista, jonka katson myös kurjaksi ratkaisuksi. Yhdessä kohtaa on sauma irronnut halkeamassa. Tarkistin sen ja sain heti paperinauhan käteeni. Koko huone olisi kunnostettava, myös katto, mutta silloin kustannukset nousevat varmaan 50 tonniin luulen, eikä minulla ole varaa siihen.
Vaikea ymmärtää, mitä tarkoitat paperinauhoilla, mutta jos haluat saada kipsiä seinille, tarvitset jonkinlaisen suoran alustan sen kiinnittämiseksi.
Jos se sitten tarkoittaa puurimoja, metallikehikoita tai jotain muuta luovaa, on vähemmän tärkeää.
Mutta rimoitus jollain on varmasti hyvä idea, jos ei mitään muuta, niin haluattehan jonkin uuden eristeen tretexin tilalle, jonka olette poistaneet?
Pinkopahvi on makuasia, se voi ehdottomasti olla paikallaan oikean tyyppisessä talossa.
Suuri etu, vaikka se näyttääkin melko huonolta, on että sitä on suhteellisen helppo ja halpa korjata itse ja saada siitä todella kaunis lopputulos. Joten jos ette *todella* halua päästä siitä eroon, suosittelisin etsimään ohjeita sen korjaamiseen, kokeilemaan ja katsomaan, oletteko tyytyväisiä.
Olen nähnyt todella huonoja pinkopahvikattoja, jotka ovat amatöörien käsissä muuttuneet kuin uusiksi, vaikka tekivät sen ensimmäistä kertaa.
Jos se sitten tarkoittaa puurimoja, metallikehikoita tai jotain muuta luovaa, on vähemmän tärkeää.
Mutta rimoitus jollain on varmasti hyvä idea, jos ei mitään muuta, niin haluattehan jonkin uuden eristeen tretexin tilalle, jonka olette poistaneet?
Pinkopahvi on makuasia, se voi ehdottomasti olla paikallaan oikean tyyppisessä talossa.
Suuri etu, vaikka se näyttääkin melko huonolta, on että sitä on suhteellisen helppo ja halpa korjata itse ja saada siitä todella kaunis lopputulos. Joten jos ette *todella* halua päästä siitä eroon, suosittelisin etsimään ohjeita sen korjaamiseen, kokeilemaan ja katsomaan, oletteko tyytyväisiä.
Olen nähnyt todella huonoja pinkopahvikattoja, jotka ovat amatöörien käsissä muuttuneet kuin uusiksi, vaikka tekivät sen ensimmäistä kertaa.
Minulla oli sama tilanne talossamme. Poistin tretexin, todella pölyinen työ, joten olin iloinen suusuojasta siellä. Seinät takana karkeista plankusta eivät suoria. Oli listoja tretexille vaakasuunnassa, poistin ne. Sitten kaikki on vinossa vanhoissa taloissa, joten laitoin vanerin suoraan lankkujen päälle, sitten kipsilevyt niiden päälle ja sitten maalasin. Seinät ovat nyt hienot mutta eivät täysin suorat.P Pär Nordqvist sanoi:Minulla on/on ollut tretrex-seinät suuressa huoneessa talossani vuodelta 1902. Seinät ovat pehmeitä, suuria kuhmuja useissa paikoissa. Uteliaisuudesta avasin seinän tarkistaakseni materiaalin syksyllä 2021 ja näin, että hirsi oli suoraan takana. Levyt jatkuivat alas matalan paneelin taakse, ehkä 40 cm korkeana. Sekään ei estänyt minua repimästä pois levyjä. Nyt seinät ovat paljaat, hirsi on eristetty jonkinlaisella villalla tai pellavalla. Pilarit puuttuvat, ylös on laitettu pieniä paperisuikaleita johon kiinnittää, samoin kuin hirsistä on poistettu ulkonevat osat, jotta saataisiin mahdollisimman tasainen pinta. Purkaessani otin pois kaikki naulat, jotka jäivät jäljelle, kun pehmeät levyt poistettiin, mutta en niin kutsuttuja pilareita, ne ovat kaikki paikoillaan.
Olen ehkä tehnyt virheen tässä, en tiedä miten saa uudet (kipsi)levyt paikoilleen, jos se on edes mahdollista ilman oikeita pilareita. Voiko kipsin ruuvata kiinni äärimmäisen ohuille paperisuikaleille? Siellähän on hirsi takana, pitäisi onnistua, eikö? Sittenhän pitäisi kai irrottaa paneeli, jotta levyt voisivat mennä sen taakse. Vai pitäisikö paneelista luopua kokonaan ja käyttää yksinkertaisempia listoja lattian vieressä? Voi, minun negatiivinen suhtautuminen tretexiin tuntuu kalliilta tarinalta. Sitten kaiken täytyy myös tapetoida.
Katossa on jännitettyä paperia, jota pidän myös surkeana ratkaisuna. Yhdessä paikassa liitos on irronnut halkeamassa. Tarkistin sen ja sain heti paperisuikaleen käteeni. Koko huone pitäisi remontoida, myös katto, mutta silloin kustannukset nousevat luultavasti jopa 50 pappiin, uskoisin, eikä minulla ole siihen varaa.
Talon omistaja
· Bollnäs
· 52 viestiä
Näytän sen sen sijaan. Tässä on kuva näistä paperi- tai puusuikaleista, jotka ilmeisesti loivat ilmarakoa hirsien ja tretex-levyjen väliin sekä saattoivat tehdä niistä suorempia. Liitän myös kuvan pingotetusta paperista ja siitä, miltä se näyttää sen jälkeen, kun sauma on irronnut osasta huonetta, pari metriä.Dowser4711 sanoi:
Vaikea ymmärtää mitä tarkoitat paperinauhoilla, mutta jos haluat saada kipsiä seinille, tarvitset jonkinlaisen suoran pohjan, johon se kiinnitetään.
Oli se sitten puulistat, metallilistat tai jokin muu luova ratkaisu, sillä ei ole niin väliä.
Mutta jonkinlainen listaaminen on luultavasti hyvä idea, ellei muuten, niin haluatte varmaan jonkin uuden eristeen sen tretexin tilalle, jonka olette poistaneet?
Pingotuspaperi on makuasia, se voi ehdottomasti olla paikallaan oikeanlaisessa talossa.
Yksi suuri etu, vaikka se näyttäisi tosi huonokuntoiselta, on että se on suhteellisen helppo ja halpa korjata itse ja saada todella siisti lopputulos. Joten ellei teillä *todella* ole tarvetta päästä siitä eroon, suosittelisin etsimään ohjeita siitä, miten niitä korjataan, kokeilemaan ja katsomaan, oletteko tyytyväisiä.
Olen nähnyt todella huonoja pingotettuja kattoja, jotka ovat muuttuneet uuden veroisiksi amatöörien käsissä, vaikka he tekivät sen ensimmäistä kertaa.
Talon omistaja
· Bollnäs
· 52 viestiä
Ehkä kaappasin tämän ketjun nyt omilla huolillani. En ajatellut niin pitkälle. Pyydän anteeksi.Schentleman sanoi:Heipä hei!
Olen suunnittelemassa remonttia huoneeseen, jossa on Tretex-seinät. Talo on vuodelta 59, enkä tiedä mitä seinien takana on, koska en ole uskaltanut purkaa mitään vielä.
Olen lukenut jonkin verran, että monet haluavat vaihtaa kaikki Tretexit kipsiin, kun taas toiset eivät, huoneen akustiikka ja luonne tuntuvat muuttuvan merkittävästi "kipsipäivityksen" kanssa, mitä olen lukenut.
Onko kenelläkään vinkkejä tai ajatuksia? Olen täysin vasta-alkaja, haluan lisätä!
Liitteenä vanha välittäjän kuva huoneesta, miltä se näytti ennen, vähän piristystä kaipaava😅