Hei!

Olen laajentamassa kellaritilaa ja aion pystyttää väliseinän suoraan betonilattialle.

Voinko käyttää pelkästään puurakenteita vai täytyykö minun käyttää metallirakenteita?
Voinko yhdistää ja käyttää lattiaa vasten metallirakenteita ja sitten pystysuunnassa puurakenteita? Aion laittaa päälle vaneria + kipsilevyä.

Terveisin Joen

Hei

Yleisesti ottaen kannattaa välttää puun laittamista betonia vasten, jos pinta on suoraan maata vasten johtuen kosteuden siirtymisestä.
Käytetään silloin metallirankoja sen sijaan.

Mutta eikö pitäisi olla mahdollista laittaa metalliranka lattialle ja asettaa puulistat sen päälle, eikö olekaan vain kyse siitä, että ruuvataan puu metallirankaan?

Jocke

Kiitos avusta!

Jos käyttää kattohuopaa puupinnan alla välttääkseen suoran kosketuksen betonin kanssa, saavutetaanko silloin sama tulos kuin pellillä?

syllpappiksi sitä sitten kutsutaan... melkein sama asia kuin tjärpapp, vain sopivan leveä kaistale puupalkkeihin.

olen täydessä vauhdissa remontoimassa rinnetaloani. alakerrassa käytän metalliprofiileja, kun ei ole kantavia seinärakenteita. kantavissa käytän puupalkkeja sekä syllpappia. metalliprofiilit ovat oikein mukavia työskennellä...

Olen aloittelija tällä rakentamisen alueella, joten en tunne kaikkia eri nimiä, mutta ehkä ne oppii ajan myötä. :)

Syy miksi kysyn on se, että käytän mieluiten kynnysjännitettä + puuta jos mahdollista.
Kyseessä on varasto, joka rakennetaan, eikä sillä ole väliä miltä se näyttää, joten haluan päästä niin halvalla kuin mahdollista.

Joen

en tiedä sanoisinko, että puupalkit ovat NIIN paljon halvempia kuin teräs... ja rumpupahvin ostaminen nostaa kyllä kokonaiskustannuksia puun kanssa.... ja turvallisempi tulevaisuutta varten. =P miten ison varaston aiot rakentaa?

I
On tärkeää, että puumateriaalin ja btg.-kerroksen välillä on kapillaarikatkokerros. Tämä onnistuu asfaltilla kyllästetyllä sylkipaperilla. Se onnistuu jopa kahdella kerroksella huoltovapaata kattopaperia, mutta parasta on paksumpi sylkipaperi.

Sen sijaan teräsprofiilien käyttö ilman mitään suojaa suoraan btg.-kerrosta vasten ei ole kovin onnistunut ratkaisu, vaikka ne olisivatkin sinkittyjä. Ne ruostuvat, jos btg.-laatta on kostea.

Olen itse käyttänyt huoltovapaata kattopaperia 'säätönä' pilarin huipun (btg.) ja puhtaan puumateriaalin (vain lahoamissuoja käsiteltynä) välillä ulkona. En ole nähnyt lainkaan merkkejä lahonnasta tai muista epämiellyttävyyksistä yhdeksän (9) vuoden jälkeen, edes huomioiden sen, että sadevesi voi päästä seisomaan paperilla ja imeytymään puuhun sivusuunnassa. En ole myöskään löytänyt lahovikoja talojen alapäässä, jotka on rakennettu 1950-luvulta eteenpäin, kun erottelu on tehty sylkipaperilla. (Jos on esiintynyt, vesi on päässyt sisään toista reittiä kuin alhaalta.)

Teräsprofiilit ovat varmasti hyviä, mutta ne ovat selvästi yliarvostettuja. Ainoa etu niissä on se, että ne ovat suoria eivätkä väänny kuten puuprofiili voi tehdä. Lisäksi ne ovat kevyitä ja aiheuttavat vähemmän palokuormaa talossa.

• Tykkään
J.Liljedahl
  • Laddar…
hmm...mielestäni niillä on hieman enemmän etuja kuin näin:
"plåtsyllarna" sisältää kiinnitettynä sisäänrakennetun syllpapp (ainakin ne, jotka olen ostanut).
on helpompi välttää kylmäsiltoja, jos ne ovat seinässä, joka eristetään.
on nopeaa katkaista reglar ilman, että sahanpuru leviää kaikkialle.
niissä on valmiit reiät putkivedoille.

mutta voin itse asiassa lisätä yhden haitankin:
ne ovat mielestäni heikompia kuin puureklar...

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.