Hei!

Olen rakentamassa TV-hissiä, jossa TV lasketaan alas ullakolta sisäkaton läpi olohuoneeseen. Olen ostanut vinssin, jonka pitäisi kestää 200 kg, ja itse "laatikko", johon TV kiinnitetään, painaa yhteensä hieman yli 50 kg (sisältäen rakennusmateriaalin, TV:n ja keskiakaiuttimen).

Vinssissä on vakiona kiinnitys 50 mm halkaisijaltaan olevalle putkelle, jota toivon voivani käyttää. Suunnitelmana on asentaa pylväs jokaiseen kattopalkin alarungon kohtaan, johon putki voi ripustaa. Putken jänneväli olisi noin 180 cm ja tästä tuleekin kysymykseni, millainen putki kestäisi yli 50 kg painon 180 cm tukivälillä? Putki asennetaan siis vaakasuoraan.

Minulla on jo aiemmin vanha mastoputki, jolla on oikea halkaisija, mutta en löydä tietoa kantokyvystä, enkä halua ottaa riskiä. Otan kiitollisena vastaan näkemyksenne sopivasta putkesta, jotta minun ei tarvitse olla huolissani putken katkeamisesta ja TV:n putoamisesta alas ullakolta :rolleyes:

Lasse

Viimeksi muokattu:
Arvelisin, että "vanliga" teräsputket, joiden seinämän paksuus on 2 mm, kestävät 50 kg, mutta se on arvaus... En usko, että sinun tarvitsee olla huolissasi siitä, että putki katkeaa, se taipuu ensin, ja jos se on kiinnitetty päistä, se ei putoa alas...

• Tykkään
ByggareBob_10 ja 1 muu
  • Laddar…
Se, mikä mahdollisesti tapahtuu, on, että se horjuu ja TV keinuu, mutta jos asetat pari diagonaalista tukea putken keskeltä pisteisiin niin korkealle kuin mahdollista, sen pitäisi olla riittävän vakaa.

• Tykkään
ByggareBob_10 ja 1 muu
  • Laddar…
Kiitos hyvästä vastauksesta! Diagonaaliset tuet pitäisi ehdottomasti saada aikaiseksi, keksin myös, että voisin laittaa reilun säännön tuettavien väliin ja sitten kiinnittää lyhyemmän putken sääntöön vinssin sijaan.

Lasse

kuten minä tulkitsen kuvauksesi, se on rauhallista, uskon että voit ilman epäröintiä asettaa itsesi putkelle halutessasi ilman että se antaa periksi

• Tykkään
LasseR
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.