Hei kaikille,
Uusi foorumilla, mutta pitkään aikaan olen lukenut ja hyödyntänyt asiantuntemustanne eri vaiheissa.
Mutta nyt olen tilanteessa, jossa tarvitsen apua.

Konteksti:
Talo 70-luvun puolivälistä
Betonikelta lattiasta kattoon.
Noin 40 m²

Aloitimme projektin vaihtamalla lattian kellarissamme, koska koolaukset ja eristys olivat suoraan betonilattiaa vasten.
Kun tämä oli tehty, huomasimme myös, että seinistä tuli paha haju. Pyysimme kosteudenpoisto/siivousyrityksen, joka totesi, että seinät voisivat paremmin, jos ne purettaisiin ja rakennettaisiin uudelleen. Samalla meidän tulisi myös suorittaa salaojitus heti kun astiat antavat myöden.

Avasin tänään seinän tarkistaakseni betoniseinän kunnon ja huomasin seuraavaa:

Betoniseinä, jossa näkyy tummia läikkiä ja kosteuden merkkejä; seinä osittain purettu. Betoniseinä, jossa näkyy tummia laikkuja ja pystysuora viiva. Seinän pinnassa on kerrostumia tai mahdollisia kosteusjälkiä.
Tässä tilanteessa minulla on seuraavat kysymykset.

Seuraavat kysymykset:
1. Mitä tämä on seinällä? Mitä sille tehdään ja mitä pitäisi ottaa huomioon?
2. Kuinka puhdistaa nämä seinät ja lattia?
Olen lukenut useita säikeitä, joissa viitataan klooriin, mutta toisaalta se on ehdoton no-no.
Mikä pitää paikkansa?
3. Ilmarako seinässä.
Isäni on sitä mieltä, että meidän pitäisi rakentaa koolaukset muutaman sentin päähän seinästä, jolloin betoniseinän ja koolausten väliin jää ilmarako. Mutta kaikki oppaat viittaavat vain siihen, että ilmarako tehdään katon yläpuolelle ja lattian alapuolelle.
Edut/haitat, mitä pitää ottaa huomioon?
4. Elementit, miten niiden kanssa toimitaan? Sulkevat veden, purkavat seinät, laittavat uudet koolaukset ja kiinnittävät elementit takaisin ilman, että niitä tarvitsisi lähteä uudelleen tiivistämään jne?
Eli, voiko elementit jättää paikoilleen putkistoissa pienellä tuella, mutta että uusi seinä/koolaus rakennetaan niiden taakse, johon ne kiinnitetään suoraan?

Terveisin
Per

Olen kutsunut kaksi yritystä tarkastamaan ja vastaamaan näihin kysymyksiin, joten ajattelin jakaa vastaukset, jos joku muu kohtaa samanlaisia ongelmia.

Olemme löytäneet kosteuden syyn, se tuli naapurin talosta ja on korjattu.

1. Ei ongelmia, aiheutui kosteudesta, puhdistettu vedellä ja kloriinilla.
2. Vettä ja kloriinia tai homeenpoistoainetta
3. Betoni­seinä -> 2 cm ilmaväli -> Rimat/eristys -> Seinä
Voit myös asettaa muovin rimojen/eristyksen ja betoniseinän väliin, jos haluat olla erityisen varma.
4. Toimi hyvin vain "kiinnittämällä ne" esineiden väliin ja antamalla niiden "roikkua vapaasti".

Terveisin

• Tykkään
Ny Husägare 2012
  • Laddar…
K
N Neck sanoi:
Olen käyttänyt 2 yritystä, jotka ovat tulleet tarkastamaan ja vastanneet näihin kysymyksiin, joten ajattelin antaa vastaukset, jos joku muu kohtaa samanlaisia ongelmia.

Olemme löytäneet kosteuden syyn, se tuli naapurin talosta ja se on korjattu.

1. Ei ongelmia, aiheutui kosteudesta, puhdistettiin vedellä ja kloorilla.
2. Vettä ja klooria tai homeenpoistoaine
3. Betoniseinä -> 2 cm ilmarako -> Koolausta/eristystä -> seinä
Voit myös laittaa muovin koolauksen/eristyksen päälle betoniseinään päin olevalle puolelle, jos haluaa olla erityisen varma.
4. Toimi hyvin vain "kiristää ne" asioiden väliin ja antaa niiden "roikkua vapaasti".

Terveisin
Hei,

Olen kiinnostunut samasta asiasta, mutta missä tahansa lukee, niin suositellaan, ettei kellarissa rakennettaisi seiniä koolauksilla. Miten teillä meni lopputulos? Jätittekö aukon ylhäältä/alhaalta? Miten saatte ilman liikkumaan seinän takana? Käytittekö kipsiä?

Paras tapa on tietysti puhdistaa seinät ja sitten maalata diffuusion avoimella maalilla. Rankojen asentaminen ja levymateriaalin käyttäminen voivat tarkoittaa, että rakennat kosteuden sisään ja ennemmin tai myöhemmin tulee mikrobiologista kasvua (home).

Jos et tee salaojitusta ja eristystä ulkopuolelta, en laittaisi levyjä seinille vaan yksinkertaisesti rappaisin ne. Voit myös rakentaa/ostaa Nivell-järjestelmän (tai vastaavan), jossa on mekaanisesti tuulettuvat seinät, jotka puhaltavat kosteutta pois ja pitävät ilmanvälitilan "lämpimänä" sisäilmalla, jos ehdottomasti haluat levyt mutta et voi tehdä salaojitusta.

Samoin lattian kanssa, koska oletan että 70-luvun puolivälissä se on eristämätön laatta maassa, joten voit joko asettaa neulahuopamaton päälle tai vaihtoehtoisesti laatoittaa melko pienikokoisilla laatoilla (sanoisin maksimissaan 15x15 cm), sillä vain saumat "hengittävät" ja päästävät kosteuden läpi.

Voit pestä Klorinilla saadaksesi pois sen homeen, joka on jo siellä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.