Minulla on ollut vuoto autotallin katossa, joka on aiheuttanut suuria määriä vettä valumaan sisään ja tuhonnut sisäseinät. Pari vuotta myöhemmin olen alkanut korjata vahinkoja. Kun olen purkanut seinää, olen huomannut, että vahingot ovat olleet hyvin epätasaisia, mutta olen myös löytänyt suuren määrän hiiripesiä koloineen. Ne näyttävät kaikki löytäneen vanhan sähkökeskuksen ja kuolleet sinne, mikä huomattiin, kun se vaihdettiin pari vuotta sitten...

Kantava ulkoseinä on muurattu eikä rapattu sisäpuolelta, mikä on johtanut siihen, että melko suuri määrä hyönteisiä on asunut lohkojen välisissä aukkoissa. Mietin, pitäisikö minun rapata seinä sisäpuolelta vähentääkseni pesäpaikkoja.

Onko jotain riskejä, jos rappaan seinän sisäpuolelta?

Tältä se näyttää tänään:

Garagen sisäseinä, jossa osittain laudoitus paljastaa ilmansaasteettomat lohkot. Lattiasta kulkee sähköjohto valkoiseen laitteeseen.
Vanha, paljastettu muuraus kivistä autotallin sisäseinässä, osittain rapautunut, asennuslankun vieressä.

Ajattelin rakentaa seinän uudelleen näin, suurilta osin samalla rakenteella kuin aiemmin, mutta lisään yhden asennuskerroksen huoneen sisäpuolelle. Onko tämä järkevä rakenne? Aion laittaa tämän kaltaisen kaistaleen puukoolausten alle betonilattialle: https://www.byggmax.se/syllisolering

Rakenteen seinäleikkaus, jossa esitetään kerrokset: 12 mm OSB/15 mm vaneri, 45x45 ja 45x95 koolaukset eristyksellä, höyrysulku ja 200 mm harkot.

Hiiret ja useimmat hyönteiset ovat todennäköisesti päässeet sisään katon kautta, koska hyönteisverkot ovat aiemmin puuttuneet, joten käytännössä kaikki erilaiset hyönteiset/eläimet ovat voineet päästä sisäkattoon ja rakentaa pesiä. Tämä tullaan tietysti korjaamaan, jotta verkot ovat kaikissa katon aukkoissa.

Seinän puhdistamisen näen vain etuna, ilma kiertää vähemmän lohkoissa, eli eristys paranee myös. Mutta en ole asiantuntija tässä asiassa.

Se näyttää olevan ontelobetonilohkoja. Niitä ei tarvitse rappata. Ne ovat tiiviitä itsessään, toisin kuin Leca-lohkot.
Mikään ei saa päästä seinään, mistään suunnasta. Hyönteiset eivät ole ongelma, mutta jyrsijät ovat.

Koko rakenne on kuitenkin riskirakenne, koska eriste sijaitsee sisäpuolella. Mutta jos vanha rakenne on seissyt monta vuotta, eli vähintään 25 ja mieluiten >50 vuotta ilman vaurioita, niin se saattaa toimia sittenkin. Voi tietysti olla vaikea arvioida, jos seinä on vaurioitunut vapaasta vedestä. Eli oliko mahdollisesti vanhoja kosteusvaurioita riskirakenteen vuoksi, jotka peittyivät suuremman vuotavan vapaan veden vaurion alle?

Arvaan, että autotalli on näyttänyt tältä jo lähes 50 vuotta, mikä puhuu sen puolesta, että konstruktion toimii, ainakin täällä meillä.

Joissakin osissa se on ollut erittäin vaurioitunut ja erityisesti eristys katossa on ollut kostea, ja näkyy, että tietyt kattoristikot ovat olleet kosteusvaurioituneita. Katon korjaajien ja peltisepän arvio on ollut, että vesi on tullut ylhäältä ja vuotanut sisään. Huopa oli todella hauras ja monet saumat olivat auki, lisäksi olemme purkaneet autotallirakennuksessa olevan savupiipun, josta on vuotanut suuria määriä vettä. Peltisepän mielestä kaikki katon peltityöt olivat suorastaan vitsi.

Yhteenvetona, en ole erityisen huolissani seinän konstruktionista, koska kaikki vesi näyttää tulleen ylhäältä ja lohkot ovat kuivia sisältä.

No niin. Onhan se mukava tietää, sekä sinulle että mahdollisille tuleville omistajille. Myös minä ja muut täällä foorumilla hyödymme siitä, että tiedämme. 🙂

Voin kuvitella, että se riippuu myös autotallin sisäisestä kosteudesta sekä lämpötilasta. Näen kuitenkin höyrysulun, joten sen pitäisi olla kunnossa.

Pidän kiinni:
Oldboy Oldboy sanoi:
Se näyttää ontelobetonilohkoilta. Niitä ei tarvitse rapata. Ne ovat itsessään tiiviit, toisin kuin Leca-lohkot.
Jos kyseessä olisi ollut Leca-lohko, olisi ollut sopivaa ja hyödyllistä rapata sen estämiseksi ilmaristeilyä.

Hyvä levittää tietoa, vaikka kuten sanot, varmasti ovat juuri paikalliset olosuhteet, jotka ovat auttaneet tekemään sen täällä toimivaksi.

Mutta eikö ole mitään riskiä hioa sisäpuolelta ainakaan? Pelkään, että mahdollinen kosteus, joka pääsee ulkopuolelta lohkoihin, voi olla vaikeampaa kuivua, jos sisäpuolella on kerros hola.

Minun ocd:ni tekee minut hieman halukkaaksi hiomaan saadakseni tasaisen pinnan, jolla on minimaaliset tilat hyönteisille asua. Mutta autotallissa on melko suuria pintoja, joten mahdollisesti panostan energiani sisäseinien rakentamiseen sen sijaan.

Kiitos hyvästä inputista!

B
Puts ei ole vedenpitävä. On vaikea uskoa, että se vaikuttaisi niin paljon. Mutta näyttää, että on vaikeaa rapata noiden koolinkien tiellä.

En olisi rapannut...

Säännöt pitää poistaa heti, kun olen täydentänyt puheen purkamisen, aika ei riitä siinä määrin kuin toivon. Koska eriste on ollut täynnä hiirenkakkaa ja muuta ällöttävää, ajattelimme purkaa kaiken sisältä ja hioa lattian ennen kuin rakennamme uudet seinät. Näin kaikki on helposti saavutettavissa mahdollisen siivouksen yhteydessä. Kallistun kuitenkin siihen, että jätän koko siivouksen väliin ja sen sijaan teen muutamia pistekohtaisia toimenpiteitä erilaisten reikien ja halkeamien paikkaamiseksi.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.