D
Aion porata reiän katon läpi asentaakseni keittiön liesituulettimen. Aion laittaa moottorin katolle ja hupun alaslaskettuun kattoon. Käsittääkseni en voi käyttää joustavaa putkea vaan minun pitää käyttää tavallista 160mm spiro-putkea.

Nyt mietin, kuinka saan reiän täysin pystysuoraan/lodrätt läpi sekä sisä- että ulkokaton.

Se on tasainen huopakatto, joka on noin 30-35 cm paksu.

Ajattelin tehdä näin:

1) porata reiän sisäkattoon keittolevyn yläpuolelle keskitetysti.

2) työntää asennusporanterä (600mm) eristyksen läpi kunnes saavun aluslaudoitukseen (katon alustan huopa).

3) käyttää pientä vatupassia ulos työntyvän osan kohdalla saadakseni asennusporan täysin pystysuoraan.
Pitkä poranterä, jolla porataan reikä katon läpi keittiöpuhaltimen asennusta varten.

4) kun asennuspora on täysin pystysuorassa, poraan ulkokaton läpi.

Mitä mieltä olette?

Miten te olisitte tehneet?

D
Joku?

Se kuulostaa mielestäni hyvältä suunnitelmalta! Mutta luulen, että jos aiot päästä käsiksi putkeen yläpuolella baldakinin, niin sinun täytyy käyttää joustavaa putkea ensimmäisellä osuudella, mutta kun sinun täytyy mennä katon läpi, sen on oltava spiro palomattoineen. Reiästä tulee kuitenkin hieman suurempi kuin itse putkesta, oletan? Joten jos toteutat ideasi, niin sen pitäisi toimia loistavasti, kun asennat putken paikalleen.

D
En pääsen putkeen käsiksi, joten sen täytyy olla tavallinen spiro, eli ei joustava.

Ajattelin tehdä reiän sisäkattoon 210 mm, jolloin saan ulos 160 mm spiroputken 30 mm palomaton kanssa. Täytyy kai puristaa eristystä hieman juuri siinä kohdassa, missä sen täytyy kulkea reiän läpi, eroaa vain 1 cm.

Okei. Sinulla tulee olemaan vaikeuksia vetää putkea reiän läpi, mutta eihän se ole hirveän pitkä pätkä, jonka joudut työntämään läpi. Tarkista vain säännöt, jotta putki ei ole kosketuksessa mihinkään palavaan, jos et ole jo tarkistanut sitä. En muista, mitä säännöt sanovat.

D
Putki ei tule kosketuksiin minkään palavan kanssa.

Ehkä käytän pistosahaa sen sijaan, että käyttäisin reikäsahaa. Silloin voin ihan yhtä hyvin sahata 220 mm. Silloin saan mahtumaan 160 mm spiro-putken ja 30 mm palomaton ympäri.

Jos sisäkatto ja ulkokatto ovat rinnakkaisia kuten kuvassa, aloittaisin tekemällä reiän sisäpuolella, jossa se on kriittisintä. Sen jälkeen poistaisin eristyksen jne., ja käyttäisin kulmaviivainta merkitäkseni mihin tarkalleen haluat reiän ulkokatossa, ja näiden merkintöjen perusteella löytääkseni keskuksen ja merkitäkseni mihin sahata ulkokattoon.

Olen melko varma, että sinun täytyy olla paloneristys (mineraalivilla) 5 cm paksu putken ympärillä juuri katon läpiviennissä. Itse sain huomautuksen tästä - tosin siitä on 20 vuotta, joten säännöt ovat voineet muuttua.

D
MathiasS MathiasS sanoi:
Jos sisäkatto ja ulkokatto ovat rinnakkaisia kuten kuvassasi, aloittaisin tekemällä reiän sisäpuolelle, jossa se on kriittisin. Sitten poistaisin eristeet jne., ja käyttäisin kulmahakaa merkitsemään, mihin oikeasti haluat reiän ulkokattoon, ja näiden merkintöjen perusteella löytäisin keskikohdan ja merkitisisin, mihin sinun pitäisi sahata ulkokattoon.

Olen melko varma, että sinun täytyy olla paloneriste (kivivilla) 5 cm paksuinen putken ympärillä juuri läpiviennissä katossa. Minulle tehtiin huomautus tästä - tosin siitä on 20 vuotta, joten säännöt voivat olla muuttuneet.
Kiitos!

luulen, että se on vain 30 mm paloneristys, mutta minun täytyy löytää määräys. Näin sanotaan jollain ventshopsin verkkosivulla.
Rakennevaatimusteksti kanavaputken paloeristyksestä EI30 (30mm) liesituulettimelle, estää tulipalon leviämisen.

Putki ei tule menemään ulkokaton läpi vaan vain sisäkaton läpi. Ulkokattoon asetan TFU 400x600. Se on kuin laatikko, joka lasketaan joltain osin alas raakapontin läpi. Oikeastaan tarvitsen vain merkinnän (kuten asennusporan tekemän reiän) ulkokattoon, ja loppu hoituu katto/peltifirman toimesta, joka hitsaa huovan läpivientiin.

Asennusohje TFU 600/900 kattoylitykselle: kiinnitä kiinnityskulmat, sijoita kattoylitys, lisää kate ja päällystä metallilla vedenpitävyyden varmistamiseksi.

• Tykkään
MathiasS
  • Laddar…
Olin tehnyt niin, että ensin porasin pienen reiän koko matkan, sitten suuren reiän alas, mutta pidin pienen reiän ulkona. Sitten voit laittaa ompelulangan ulkokaton läpi ja painon sisälle. Sitten näet, onko se suora. Jos se ei ole aivan suora, voit siirtää suuren reiän ulkona. Se on ainoa neuvoni.

K Karl Olssvan sanoi:
Minusta olisi järkevää ensin porata pieni reikä koko matkan läpi, sitten isompi reikä alas mutta pitää pienempi reikä ulkona. Sitten voit käyttää ompelulankaa ja painoa sisällä. Näin näet, onko siitä tullut suora. Jos se ei ole täysin suora, voit siirtää suurta reikää ulkoa. Tämä on minun ainoa vinkkini.
Jos ajatellaan säätöä sillä tavalla, mikä minusta on täysin liioiteltua, niin on varmaan parempi porata vain reikä sisäkattoon ja sitten keskittää ulkokaton reiän lodiin. Sen sijaan että poraisi reiän väärin tarkoitan. Siitähän on kyse, kun on lodi.....:)

• Tykkään
Dowser4711 ja 1 muu
  • Laddar…
D
Te, jotka olette työskennelleet hieman spiroputkien kanssa, onko muffeissa tietty määrä liikkuvuutta, jotta putkea voi vetää hieman sivuun?

Viemäriputket (joiden kanssa olen työskennellyt) ovat käytännössä täysin jäykkiä, mutta niitä voi kuitenkin vetää hieman muffissaan toiminnan säilyessä.

Ne kattourakoitsijat, joita olen ollut yhteydessä, sanovat, että he tekevät reiän ulkokattoon, mutta eivät sisäkattoon. Tuntuu täysin järkevältä, kun on esimerkiksi tuuli käyttöalue, mutta minun tapauksessani molemmat läpiviennit täytyy tehdä kerralla tai ainakin ensin alapuolelta. Lisäksi en voi esimerkiksi ullakolla käyttää joustavaa spiroa yhdistämään ulkokaton ja sisäkaton läpivientejä.

Minun on siis tehtävä reikä samalla kertaa, kun kattourakoitsija tulee (en halua reikää ulkokattoon odottamassa, että urakoitsija tulee).

Sanoisin, että spiro haluaa mielellään olla "suora" ja että on parempi luoda hieman marginaalia isommalla reiällä.

Kuulostaa siltä, että voit tehdä reikäsi sisäkattoon ja sitten jättää loput yritykselle, joka asentaa huuvan? Silloin sinun ei tarvitse huolehtia tästä ongelmasta. Reiän ulkokattoon voi myös tehdä melko isoksi.

• Tykkään
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Kiitos.

Katon reiän voin jättää yritykselle, mutta he haluavat varmaankin merkitsemisen (katolle), mihin reikä tehdään.

Katon aukko pitäisi olla 400x400mm, mutta oletan, että reikä voidaan tehdä 410x410 saadakseen hieman säätövaraa ja varmistaakseen, että putki voidaan lopulta asentaa täysin suoraksi.

Ajattelen, että yritys asentaa laatikon (TFU) pidemmällä spiraaliputkella (tyyppi 100 metriä) palosuojamatolla kiinnitettynä siihen osaan, joka menee katon läpi (30-40 cm). Paljaalla osalla voin vatupassin avulla varmistaa, että läpivienti ja putki ovat täysin pystysuorassa.

Ok, ja jos sopimus firman kanssa on, että heidän pitää tehdä merkintä, poraisin silti reiän sisäpuolelle siihen, missä se pitäisi olla (se ei usein ole joustava) ja sitten vain linjaisin sivut (klo 12, 3, 6, 9) ja tekisin merkinnän ulkokaton sisäpuolelle. Reiän siirtämiseen ulkokatolle sekä luoti että kulmamitta ovat sopivia, riippuen kattojen välisestä etäisyydestä.

Rickard.
Tuntuu siltä, että liioittelette hieman tarkkuuden suhteen, tuulettimen sijoittelu on tärkeää, mutta putki tai laatikko eivät välitä, jos ne eivät ole täysin täydellisiä. Jos se olisi minun työni, asiakas olisi voinut mielellään asentaa suojuksen sisäpuolelle ja antaa karkean mitan ulkopuolelle. Sitten olisin avannut enintään 30x30, laittanut putken "stoseen" ja tarkistanut vatupassilla. Kun se on suora, voi vain mitata laatikon sijainnin ja sahata loppuun.

Kun se on tehty, voi häiriötä aiheuttaa tarvittaessa tiivistämällä ja höyrynsululla alhaalta ottamalla tuulettimen väliaikaisesti alas.

Jos se näyttää suoralta, se on suora ;)

• Tykkään
BSOD ja 3 muuta
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.