Olen remontoimassa ylätasanteen muuratussa 1 1/2 kerroksen talossa vuodelta 1945. Aion muun muassa eristää koko vinokaton selluloosalevyillä. Olen miettinyt edestakaisin lattian avaamista samanaikaisesti ja vanhan rakennuskivimateriaalin vaihtamista selluloosalinsseihin. Se, mikä minua epäröi, on riski huonommasta äänieristyksestä kerrosten välillä. Mielestäni talon äänieristys on nykyään hyvä. Tällä hetkellä lattiarakenne näyttää seuraavalta ylhäältä alas.

*Massiivinen mäntylattia 30 mm
*Rakennusmassat/rakennuspöly irtotukilla 80 - 100 mm
*Tyhjä tila 100 mm
*Tukit alakerran kattoon
*Kalkkilaasti oljella.

Haluaisin korvata rakennuskerroksen ja tyhjän tilan 200 mm selluloosalla. Mahdollisesti säilyttää keskellä olevat irtotukit ja laittaa 95 mm selluloosalevyjä niiden ylä- ja alapuolelle. Sitten joko uusi massiivinen mäntylattia tai lastulevy ja lattialevy.

Otan mielelläni vastaan neuvoja ja kokemuksia tästä aiheesta.

B Bondo sanoi:
Olen kunnostamassa yläkertaa muuratussa 1 1/2 kerroksisessa talossa vuodelta 1945. Aion muun muassa eristää koko viistokaton selluloosalevyillä.
Olen miettinyt edestakaisin lattian avaamista samalla ja vanhan täytesoran vaihtamista selluloosalevyihin. Se mikä saa minut epäröimään on riski huonompaan äänieristykseen kerrosten välillä. Mielestäni äänieristys talossa on tällä hetkellä hyvä.
Tällä hetkellä palkistot näyttävät seuraavalle ylhäältä päin.

*Kiinteä männynlattia 30 mm
*Täyttömaa/rakennuspöly irtonaisilla laudoilla 80 - 100 mm
*Tyhjä tila 100 mm
*Laudat alakerran katossa
*Kalkkilaasti ja kaisla.

Haluaisin korvata täytekerroksen ja tyhjän tilan 200 mm selluloosalla. Mahdollisesti säilyttää irtonaiset laudat keskellä ja asettaa 95 mm selluloosalevyt näiden ylä- ja alapuolelle.
Sitten joko uusi kiinteä männynlattia tai lastulevy ja kipsilevy.

Otan mielelläni vastaan neuvoja ja kokemuksia tästä.
Kuulostaa hieman liialliselta. Mikä on tavoite? Väliholvin eristämisellä ei ole muuta vaikutusta kuin mahdollinen äänieristys, jota sinulla on jo riittävästi?

Jonatan79 Jonatan79 sanoi:
Kuulostaa hieman liioittelulta. Mikä on tavoite? Eristeitä välipohjaan ei tarvitse lisätä, ellei tavoitteena ole mahdollisesti parantaa ääneneristystä, jota sinulla jo näyttäisi olevan tarpeeksi?
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Haluaisin päästä eroon materiaalista, sillä se helpottaa, jos myöhemmin täytyy tehdä toimenpiteitä välipohjaan, sillä se pöllyää paljon. Mietin myös uuden mäntylattian asentamista. Jos poistan nykyisen lattian, ajattelin poistaa materiaalin samalla kertaa. Lisäksi paloturvallisuusnäkökulmasta, mutta en ole varma, kuinka paljon tämä vaikuttaa, sillä ontelo ei pala sen enempää kuin kutterinpurukaan, jota siellä myös on vähän. Samalla on tyhjää tilaa massojen alla välipohjassa, joka ehkä olisi hyvä eristää.

B Bondo sanoi:
Kiitos nopeasta vastauksesta.

Haluaisin päästä eroon materiaalista, koska se helpottaa tulevia lattian välipohjan töitä, kun se ei pölisee niin paljon. Mietin myös uuden mäntylattian asentamista. Jos poistan olemassa olevan, ajattelin samalla poistaa materiaalin. Lisäksi paloturvallisuuden näkökulmasta, mutta en ole varma kuinka paljon tämä vaikuttaa, koska kanava ei pala enempää kuin siellä oleva kutterinpurukin. Samalla lattian välipohjassa on tyhjä tila massojen alla, joka voisi olla hyvä eristää.
Eristys on tarpeen vain, jos et lämmitä yläpuolella olevaa kerrosta.

Hanki sinne imuriauto, joka imee bösan pois.
Kaveri teki sellaisen operaation.
Hän sanoi, että se oli täysin sen arvoista kustannuksista huolimatta.

/W

• Tykkään
Jonatan79
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero sanoi:
Hanki paikalle imuauto, joka imee bösin pois.
Kaveri teki sellaisen operaation.
Hän sanoi, että se oli täysin sen arvoista, huolimatta kustannuksista.

/W
Kiitos vinkistä.

Tiedätkö miten hän eristi palkiston sen jälkeen ja mikä oli tulos?

B Bondo sanoi:
Kiitos vinkistä.

Tiedätkö miten hän eristi lattian sen jälkeen ja mikä oli lopputulos?
En ole perehtynyt siihen.
Lähetä PM jos haluat minun kysyvän.
/W

On olemassa riski, että lattian dynaamiset ominaisuudet huononevat, jos sen massaa pienennetään. Esimerkiksi askelten tai pesukoneiden aiheuttamat värähtelyt voivat lisääntyä.

S
Sinun pitäisi vähentää lattialuonnosta, jos eristät ulkoseinien varrelta. Painunut eristys lattiassa on usein suuri syy lattialuonnokseen vanhoissa taloissa.

• Tykkään
Jonatan79
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.