Hei!

Olen harkitsemassa -68 rakennettua taloa. Yksikerroksinen talo kellarilla rinteessä. Siinä on aika paljon remonttitarvetta, muun muassa vanhat valurautaputket ja vanhat kylpyhuoneet.

Ajatuksenani oli korjata vanhat putket ja kylpyhuoneet kellarissa ennen muuttoa, sahaamalla auki betonilaatta ja laittamalla uudet putket.

Nyt kuitenkin pohdin, kuinka kellarin lattia on rakennettu. En ole vielä saanut nähdä piirustuksia, vaan ainoa tieto, joka on käytettävissä kellarin lattiasta, on että se on "rakennettu lattia" ja siinä on muovimatto. Onko yleisintä, että matto on vain liimattu betonilaatalle, vai mitä "rakennettu lattia" tarkoittaa?

Pitääkö minun purkaa koko lattia voidakseni sahata uusia putkia varten vai voinko vain sahata läpi muovimaton/mikä se sitten onkaan, asentaa uudet putket, valaa uudelleen ja tasoittaa reikä vanhan lattian jälkeen ja laittaa uusi lattia päälle?

Siellä on myös maaperän radonia, ja olen ymmärtänyt, että se voi pahentua, jos poistaa muovimaton kellarista, joten haluaisin mielelläni jättää mahdollisimman suuren osan muovimatosta paikoilleen.

En oikein tiedä, mihin kategoriaan tämä pitäisi postittaa, joten admin voi siirtää sen oikeaan paikkaan.

Kylpyhuoneessa, jossa on muovimatto, matto on todennäköisesti suoraan liimattu betonilaattaan.

Et voi jättää olemassa olevaa muovimattoa paikoilleen ja laittaa uutta sen päälle, koska ei saisi olla kahta vedeneristystä päällekkäin, ja voi olla vaikeaa saada lattia tasaiseksi risteyskohdassa koskemattoman ja kaivetun alueen välillä ilman, että tasoitevalaa koko lattiaa.
On todennäköisesti vaikeaa saavuttaa hyväksytty lujuus olemassa olevan muovimaton ja tasoitteen välillä.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Voiko olla niin, että korotettu lattia koskee vain asuintiloja, joissa esim. lattian tasoa on nostettu eristyksen asentamiseksi?

Demmpa Demmpa sanoi:
Kylpyhuoneessa muovimatolla matto on luultavasti suoraan liimattu betonilaattaan.

Et voi jättää nykyistä muovimattoa paikalleen ja asentaa uutta päälle, sillä ei saisi olla kahta vesieristettä päällekkäin, ja voi olla vaikeaa saada lattia tasaiseksi koskemattoman ja kaivetun välin saumakohdassa ilman, että tasoittaa koko lattian.
Luultavasti on vaikeaa saavuttaa hyväksyttävä lujuus nykyisen muovimaton ja tasoitteen välillä.
Minä olin epäselvä. Kylpyhuone puretaan tietysti kokonaan. Ajattelin enemmänkin jatketuista viemäriputkista, jotka siinä tapauksessa tulee vetää käytävässä kylpyhuoneen ulkopuolella. Ja jos pitää avata koko lattia siellä.

BirgitS BirgitS sanoi:
Voisiko olla niin, että rakennettu lattia koskee vain asuinhuoneita, esimerkiksi on tehty ruoteita lattiatason nostamiseksi eristysmateriaalille?
Mutta eikö sitä yleensä kutsuta juuri ruoteitetuksi lattiksi? Eikä rakennetuksi lattiksi? Vai tarkoittavatko ne samaa asiaa?

BirgitS
K Kegel sanoi:
Mutta eikö sitä yleensä kutsuta silloin juuri korotetuksi lattiatilaksi? Ja ei korotetuksi lattiaksi? Vai tarkoittavatko ne samaa?
Ei taida olla mitään yksiselitteisiä määritelmiä sellaisille termeille. Eri ihmiset sanovat vähän eri tavalla, ja se on luultavasti muuttunut vuosikymmenten aikana myös.
K Kegel sanoi:
Epämääräisesti ilmaistu minulta. Kylpyhuone pitää tietysti purkaa kokonaan. Ajattelin enemmän niitä jatkettavia viemäriputkia, jotka siinä tapauksessa vedetään käytävään kylpyhuoneen ulkopuolelle. Ja pitääkö siellä nostaa koko lattia ylös.
Riippuen kunnosta ehkä voisi antaa vanhojen putkien olla käytävässä, kunnes on aika remontoida käytävä. Täytyyhän se tutkia kameralla.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.