8 339 lukukertaa ·
16 vastausta
8k lukukertaa
16 vastausta
Poista kantava seinä betonitalosta
Näyttää olevan noin 2,5 metriä kantava seinä. Sitä ei voi todennäköisesti poistaa ilman, että ensin vahvistetaan muu rakenne.
Tarvitaan luultavasti rakennesuunnittelija tai kokenut puuseppä kehittämään teille ratkaisu.
Tarvitaan luultavasti rakennesuunnittelija tai kokenut puuseppä kehittämään teille ratkaisu.
Olen tehnyt samanlaisia asioita useissa paikoissa täällä talossa. Välttyäkseni katumukselta olen heittänyt pienen liimapuun ullakolle, johon olen ripustanut kattotuolit. Mukava olla miettimättä, pitäisikö kypärän olla päällä vai pois aamiaisella.
Palkki ullakolla katon ristikoiden alemmalla varrella, sen jälkeen tukevat kulmaraudat palkissa ja kattotuolissa niin, että kattotuoli roikkuu palkissa. Palkilla täytyy tietenkin olla tukevat tukipisteet päissä.

Hei!
Tuo näyttää hyvältä..! Voiko palkin laittaa viereisten kattopalkkien päälle, joilla on tuki seinän alla ja edelleen kellarin kautta alas, niin että sen ei tarvitse olla meidän tapauksessa enempää kuin kolme metriä pitkä, luuletteko sen toimivan? Muussa tapauksessa meidän täytyy olla noin kymmenen metriä pitkä liimapuupalkki..
Tuo näyttää hyvältä..! Voiko palkin laittaa viereisten kattopalkkien päälle, joilla on tuki seinän alla ja edelleen kellarin kautta alas, niin että sen ei tarvitse olla meidän tapauksessa enempää kuin kolme metriä pitkä, luuletteko sen toimivan? Muussa tapauksessa meidän täytyy olla noin kymmenen metriä pitkä liimapuupalkki..
Hei!
Olen puhunut täällä töissä eri ukkojen kanssa, ja he eivät usko, että on hyväksyttävää antaa kattotuolien tukea muita kattotuoleja, vaikka niille olisi tuki suoraan alas koko talon läpi. Minun täytyy puhua laadunvalvojalle (ent. rakennustarkastaja) saadakseni selvyyden. Vai onko sinun rakenteesi hyväksytty? Ero meidän ja teidän välillä olisi, että meidän palkki ei tukisi ulkoseiniä vasten.
Ystävällisin terveisin
/Christian
Olen puhunut täällä töissä eri ukkojen kanssa, ja he eivät usko, että on hyväksyttävää antaa kattotuolien tukea muita kattotuoleja, vaikka niille olisi tuki suoraan alas koko talon läpi. Minun täytyy puhua laadunvalvojalle (ent. rakennustarkastaja) saadakseni selvyyden. Vai onko sinun rakenteesi hyväksytty? Ero meidän ja teidän välillä olisi, että meidän palkki ei tukisi ulkoseiniä vasten.
Ystävällisin terveisin
/Christian
Hei!
Piirustuksen perusteella näyttäisi siltä, että voisi olla mahdollista laittaa pari pylvästä, jos haluaa tehdä tavallisen väliseinän. Ainakin esitetyssä kerroksessa. Tarkistaisin rakennesuunnittelijalta, onko mahdollista tehdä jotain tavallisella teräspalkilla, joka on tuettu puupylväillä tai jollain muulla sopivalla materiaalilla, jos talo muuten on kivestä. Se ei ole yhtä korkea kuin liimapuupalkki, joten se voi olla kattoristikoiden alapuolella. Erityisesti jos vanha seinä on vain 10 cm paksu. Meidän talossa vain ne seinät, jotka ovat 20 cm (betoniharkko), ovat kantavia. Ohuet seinät (10 cm) ovat kuonalevyjä eivätkä kantavia.
/pinebar
Piirustuksen perusteella näyttäisi siltä, että voisi olla mahdollista laittaa pari pylvästä, jos haluaa tehdä tavallisen väliseinän. Ainakin esitetyssä kerroksessa. Tarkistaisin rakennesuunnittelijalta, onko mahdollista tehdä jotain tavallisella teräspalkilla, joka on tuettu puupylväillä tai jollain muulla sopivalla materiaalilla, jos talo muuten on kivestä. Se ei ole yhtä korkea kuin liimapuupalkki, joten se voi olla kattoristikoiden alapuolella. Erityisesti jos vanha seinä on vain 10 cm paksu. Meidän talossa vain ne seinät, jotka ovat 20 cm (betoniharkko), ovat kantavia. Ohuet seinät (10 cm) ovat kuonalevyjä eivätkä kantavia.
/pinebar
Minun palkkini ei tue mitään ulkoseinää. Minulla on oma hyväksyntä rakenteelleni.....DrKassler sanoi:Hei!
Olen puhunut eri ukkojen kanssa täällä töissä, eivätkä he usko, että on sallittua antaa kattotuolien tukea muita kattotuoleja, vaikka niillä olisi tuki suoraan alas koko talon läpi. Minun täytyy puhua laatukonsultin (entinen rakennustarkastaja) kanssa, jos haluan saada selvyyden. Tai onko sinun rakenteesi hyväksytty? Ero meihin nähden olisi, että meidän palkki ei tukisi ulkoseiniä.
Terveisin
/Christian
Tässä tapauksessa mikään ei roiku tai ole tuettuna kattotuolista. Ensimmäinen kattotuoli, jossa on tuki alla, on vain välikappale voidaan sanoa (kantavan seinän ja palkin välissä). Toki voi valmistaa toisen välikappaleen, joka on 2 millimetriä korkeampi, mutta se on täysin turhaa ja heikentää vain rakennetta.
Kantavat seinät kuvassa olevan palkin alla koostuvat useista 45x120 rankapuille + päätytuille näiden välissä + OSB kummallakin puolella rankapuita.
Olen ottanut yhteyttä laatuvastaavaan ja on mielenkiintoista nähdä, mitä hän sanoo. Mutta kuten sanottu, äijät täällä eivät usko, että lastin siirtäminen ulos on hyväksytty. Mutta me valmistamme kuorma-autoja täällä, emme taloja... 
Minusta on loogista, että perustelusi pitää paikkansa.
/Christian
Minusta on loogista, että perustelusi pitää paikkansa.
/Christian
En minäkään näe, mitä vaikutusta sillä olisi.
Meillä on tukiseinä pohjassa. Sitten tulee kattotuoli, ja sen jälkeen palkki.
Ainoa huolenaihe, jonka näen, on että palkin ja tolpan välinen kiinnityspinta on liian pieni, mutta silloin voi vain pidentää kattotuolia molemmilta puolilta, jotta saadaan hyväksyttävä rakenne.
Meillä on tukiseinä pohjassa. Sitten tulee kattotuoli, ja sen jälkeen palkki.
Ainoa huolenaihe, jonka näen, on että palkin ja tolpan välinen kiinnityspinta on liian pieni, mutta silloin voi vain pidentää kattotuolia molemmilta puolilta, jotta saadaan hyväksyttävä rakenne.