Hei,

Aion asentaa kaksi kylpyhuoneen kaappia ja mietin, mitä kiinnitystyyppiä pitäisi käyttää. Kaapeilla on tukijalat, koska seinä koostuu kaakelista + yksinkertaisesta kipsilevystä. En pysty kiinnittämään kaikkia ruuveja runkoon, joten tarvitsen jonkinlaisen levytulpan tai vastaavan.

Onko kenelläkään foorumilla hyviä vinkkejä?

//Massaman

Käytä mollyproppua (metallilaajennin) kaksinkertaiselle kipsilevylle. Eli, seinäsi on noin 23 millimetriä paksu, joten varmista, että se on proppujen alueella. Silikona reikä ja proppu.

Ajattelin aluksi käyttää mollyja, mutta LVI-myymälässä neuvoivat olemaan käyttämättä niitä. He eivät kuitenkaan voineet antaa mitään muuta konkreettista vaihtoehtoa, vain sanoivat, että on olemassa parempia tulppia. Olen tutkinut markkinoita, mutta en ole löytänyt mitään, joka muistuttaisi sitä, mistä he puhuivat. Oletko itse käyttänyt mollyja vastaavassa tilanteessa?

Kyllä, monta kertaa. Ja mikä heidän mukaansa oli syy siihen, ettei pitäisi käyttää mollya?

On myös muita tulppia, jotka toimivat hyvin, joissa ruuvi menee läpi ja kiristää tulpan samalla tavalla kuin mollylla. Mutta tavallisia tulppia, jotka avautuvat V-muotoisina, en mielestäni sinun pitäisi käyttää.

He sanoivat, että se ei ollut paras valinta, koska seinä oli kaakeloitu. En myöskään ymmärrä, miksi molly olisi huonompi kuin muovitappi, mutta totta kai ottaa kaikki neuvot vastaan, jos ei ole varma asiastaan.

Ah, hän tarkoittaa, että metalli on kova eikä pysty jakamaan painetta yhtä hyvin levyille. Ei aivan tyhmä ajatus, mutta ei ongelma todellisuudessa. Varsinkin kun silikonoi pistokkeen ympärillä.

Se kuulostaa järkevältä. Yritän luultavasti molly + silicon ympärille. Ei pitäisi tulla niin suuria rasituksia, koska minulla on kaksi tukijalkaa jokaisen kaapin alla.

Kiitos, että jaoit kokemuksesi.

jon_h, miksi mielestäsi ei pitäisi käyttää tavallista muovitulppaa?

Jos katsot tarkemmin levypidikettä, jota yleisesti kutsutaan "mollyksi", näet, että tulpan ulospäin kääntyvällä puolella on kaksi pientä kielekettä. Näiden kielekkeiden tehtävä on tarttua levyyn niin, että tulpaa ei pyöritetä kiristyksen aikana. Tämäntyyppinen levypidike tulee asentaa levyyn, ei päällysteen tai ripustettavan esineen ulkopuolelle.

Minulla ei ole missään kirjoitettuna, että en olisi sitä mieltä, että muovitulppia ei kannattaisi käyttää. Kuitenkin minusta ei pitäisi käyttää sitä yksinkertaisinta lajia, joka avautuu V-muotoon, vaan sellaista, jossa ruuvi kulkee tulpan vastakkaisen pään läpi ja kiristää tulpan levyseinämän taakse. Juuri siksi, että se pysyy uskomattoman paljon paremmin.

Mitä tulee metallilaajentimeen, olen täysin selvillä siitä, miltä se näyttää, ja tiedän myös, mihin metallilehdet on tarkoitettu, kiitos. Ne ovat siellä siksi, että tulppaa voidaan asentaa ilman "mollypihtejä", jotta itse tulppa ei pyörisi, kun ruuvi kiristetään. Jos käytetään sellaisia pihtejä tulpan laajentamiseen ennen ruuvin kiristämistä, on täysin mahdollista asentaa tällainen tulppa kaakeloidulle seinälle.

Olet oikeassa, et kirjoittanut muovitulppa, vaan tavallinen tulppa, joka meille tavallisille kuolevaisille on juuri muovitulppa!! Se on vain muovitulppa ja naulatulppa (myöskin muovista), jotka avautuvat kuin "v", lukuun ottamatta erityistulppaa teräksestä (TLF), kevyelle betonille.

Ardexsmitten sanoi:
Olet oikeassa, et kirjoittanut muovitulpista, vaan tavallisista tulppaista, jotka tavallisille kuolevaisille ovat juuri muovitulpat!! Vain muovitulpat ja naulatulpat (myös muovista) avautuvat "v"-muotoon, lukuun ottamatta erikoisterästulppia (TLF) kevytsoralle.
Kirjoitin "tavallisia tulppia, jotka avautuvat V-muotoon", ja sillä tarkoitan nailontulppia betoniin tai vastaavaan. Olisin voinut kirjoittaa "muovitulppia, jotka avautuvat V-muotoon" sen sijaan, ja en silti tarkoittanut, että kaikki muovitulpat olisivat huonoja tässä yhteydessä. Useimmat muovitulpat eivät avau "V"-muotoon, ja mielestäni ne ovat erinomaisia käyttää, kunhan ne ovat tarpeeksi pitkiä, jotta laajeneminen tapahtuu levymateriaalin takana eikä siinä.

Olenko tarpeeksi selkeä nyt?

Ota rauhallisesti nyt! Muista sydän! ;) Koko ajatus foorumista onhan se, että "palloillaan" kysymyksiä ja vastauksia, vai mitä?

Ja jos palaamme itse kysymykseen, toimii se erittäin hyvin universalitulpan (muovitulppa, nylontulppa...) kanssa. Kaappi tulee seisomaan jaloillaan, joten suuria poikittaisvoimia ei juurikaan tule, vaikka juuri poikittaisvoimat ovatkin ne, missä universalitulppa on hyvä. Vetovoimista ei oikeastaan tarvitse edes mainita tämän tyyppisessä asennuksessa.

Ardexsmitten sanoi:
Rauhoitu nyt! Ajattele sydäntä! ;) Koko idea foorumista onhan "heittää" kysymyksiä ja vastauksia, vai mitä?
Tulkitsitko edellisen viestini niin, että olisin ollut järkyttynyt? En ollut lainkaan, joten jos se kuulosti siltä, se ei ollut tarkoitukseni.

Ardexsmitten sanoi:
Ja jos palaamme itse kysymykseen, niin universaalitulppa (muovitulppa, nylontulppa...) toimii todella hyvin. Kaappi tulee seisomaan jaloilla, joten suuria leikkausvoimia tuskin tulee olemaan, vaikkakin leikkausvoimat ovat juuri niitä, joissa universaalitulpat ovat hyviä. Vetovoimista ei juurikaan tarvitse mainita tämän tyyppisessä asennuksessa.
Universaalitulpat toimivat erinomaisesti. Ne eivät avaudu V:n muotoisesti (kuten betoniin tarkoitetut nylontulpat tekevät), vaan sitoutuvat levyjen taakse.

Kun vastasin kysymykseen aluksi, hän ei ollut kirjoittanut, että kaapissa oli jalat. Jos se olisi ollut ilman jalkoja ja kaappi olisi ollut syvempi, silloin plugille voisi tulla merkittäviä vetovoimia. Mutta jalkojen kanssa melkein mitkä tahansa tulpat toimivat.

Ei huolta! Nähdään jossain muussa ketjussa! On aina hauskaa keskustella, ja nähdä asioita eri näkökulmista. Usein onkin olemassa useampi ratkaisu ongelmaan!
Toivon vain, että Massaman uskaltaa nyt kiinnittää sen kaapin! :)

Ardexsmitten sanoi:
Se on ok! Nähdään jossain muussa ketjussa! Keskustelut ovat aina kivoja, ja on mukava nähdä asioita eri näkökulmista. Useinhan ongelmaan löytyy useita ratkaisuja! Toivottavasti vain Massaman uskaltaa nyt ruuvata sen kaapin kiinni! :)
Hehe, kyllä vaan. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.