Hei,

pitkän linjan lukija, ensimmäinen kerta kirjoittajana.
Olen etsinyt ja etsinyt ja löytänyt jonkin verran tietoa, mutta ei mitään lopullista.

Aion rakentaa pergolarakenteen terassille mitoittaen sen siten, että se kestää tulevaisuudessa kevyen katon lumivyöhykkeellä 2, jos päätämme niin tehdä.

Koko rakenne tulee olemaan 45x195 c24 painekyllästettyä samaan tasoon keskenään, seisten 3:lla 115x115 painekyllästetyllä liimapuupylväällä. Tähän asti kaikki hyvin. Molemmat kantavat palkit tulevat myös olemaan 45x195. Koko rakenne on noin 8x3,7m ja siinä on 10 palkkia kantavien palkkien välillä.

Sisempi kantopalkki kiinnitetään julkisivuun rakennusruuveilla (essve et-t) palkkeihin.
Sen jälkeen on tarkoitus kiinnittää palkit sisempään kantopalkkiin. Tässä alkaa ongelma. Haluaisin mieluiten välttää rumia palkkikenkiä.

Ajattelen skråskruvningia. Tämän mukaan sen pitäisi kestää, mutta näyttää olevan hyvin harvoja, jotka käyttävät sitä.
http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=3172298&fileOId=4459596

Ajattelen myös 50/50 tyyppistä leikkausta tai vastaavaa, mutta tämä vaikuttaa vaikealta saada aikaan. Myös 45x45 alapinnassa ja leikkaus palkissa on ollut mielessä, mutta esteettisesti se ei ole miellyttävä ja siihen jää likaa ja vettä. Simpson strong tie:llä on myös omat piilotetut palkkikannattimensa, mutta ne näyttävät olevan liian hienosäädöllisiä.

Onko kenelläkään muita ideoita, joita voisin käyttää? Tai uskotko, että skråskruvning essve et-t 8,2x130 kanssa toimisi?

Terveisin
Petig

Hei ja tervetuloa Byggahus-foorumille!

Yksinkertaisin ratkaisu rumiin palkkikenkiin on tyylikkäät palkkikengät. Sellaisia voi suhteellisen helposti valmistaa litteästä teräksestä. Yksi tavallinen ratkaisu on kiinnittää 45x45 puu palkkia kantavaan sisälistaan, johon palkit asetetaan (uritetut). Haittapuolena on, että näin heikennetään palkkeja kohdassa, jossa niitä ei pitäisi heikentää. Joka tapauksessa on hyvä tehdä laskelmat. Kolmas vaihtoehto on kiinnittää jonkinlainen teräsprofiili kantavan listan alareunaan, jotta palkit voivat maata siinä ilman uritusta.

Haittapuolena vinoruuvaamisessa tällaisessa tapauksessa on huono tarkkuus.

Kiitos tervetulotoivotuksesta ja vastauksesta!

Olen myös miettinyt 45x45 ja lovetusta ratkaisua. Mutta uskon, että huonompi kantavuus ja lian/veden kerääntyminen ovat haittapuolia.

Puujohdossa sanotaan olevan jotain nimeltään "palkkikenkiä, joissa on sisälovettu teräslevy ja läpimeneviä tappeja.", mutta en millään saa googlattua ostettavaa tuotetta. Voisiko käyttää yksinkertaisempaa kulmarautaa pohjana ja skråruuvata? Siten voisi saada minimimäärän palkkikenkätunnetta mutta silti tarkkuutta ja kestävyyttä?

https://www.traguiden.se/konstrukti...and-mellan-balk-och-pelare/svetsade-balkskor/

C

J justusandersson sanoi:
Hei ja tervetuloa Byggahusin foorumille!

Yksinkertaisin ratkaisu ongelmaan rumien palkkikenkien kanssa on kauniit palkkikengät. Sellaisia voi suhteellisen helposti valmistaa tasoteräksestä. Yleinen ratkaisu on 45x45 sääntö kiinnitettynä sisempään kantolinjaan, jonka päälle sitten laitetaan palkit (lovetut). Haittapuoli on, että se heikentää palkkeja kohdassa, missä niitä ei pitäisi heikentää. Joka tapauksessa se tulisi laskea. Kolmas vaihtoehto on kiinnittää jonkinlainen teräsprofiili kantavan linjan alaosaan, johon palkit voivat nojata ilman lovausta.

Haittapuoli skråruuvauksessa tällaisessa tilanteessa on huono tarkkuus.

Eivätkö reglarit voi olla bärlinan päällä? Sittenhän on olemassa balgskor, jotka taittuvat sisäänpäin, jolloin ne näkyvät hieman vähemmän.

Uskon, että niitä ei voi ostaa suoraan, vaan ne on valmistettava tapauskohtaisesti, mikä ei välttämättä tarvitse olla hirvittävän kallista. On olemassa erittäin monia kehittyneitä rakennuksia liimapuusta, etenkin maissa kuten Sveitsi ja Saksa. On mahdollista, että löydät jotain Saksan markkinoilta. Balksko med inslitsad stålplåt och genomgående dymlingar voisi olla erittäin tyylikäs.

Ei, ja syynä ovat puhtaasti esteettiset seikat. Ei todellakaan käytännölliset..

P Plutus sanoi:
Voiko reglarna olla bärlinanin päällä? Sitten on olemassa palkkikenkiä, joissa taitos on sisäänpäin, jolloin se näkyy vähemmän

Joo, olen katsonut niitä myös. Valitettavasti ne eivät ole ulkokäyttöön luokiteltuja.

D daugaard sanoi:
katso [linkki]

Googla "balkenschuhe", niin löydät monia vastauksia. Saksalaisomisteiset ketjut kuten Hornbach ja Bauhaus voivat ehkä tuoda tuotteita Saksan markkinoilta?

Hmm, täytyy kaivaa esille koulusaksa ja katsoa. Kiitos!

J justusandersson sanoi:
Luulen, että niitä ei voi ostaa valmiina, vaan ne täytyy valmistaa jokaisessa tapauksessa erikseen, mikä ei tarvitse olla hysteerisen kallista. Tehdään todella monia edistyneitä rakennelmia liimapuusta, erityisesti maissa kuten Sveitsi ja Saksa. On mahdollista, että voit löytää jotain Saksan markkinoilta. Balksko, jossa on sisäänasetettu teräslevy ja läpimeneviä dymlingar, voisi olla todella tyylikäs.

Lähin mitä löydän näyttää olevan: https://www.strongtie.se/products/detail/andtrabeslag/517 (muut strong tie -tuotteet vaativat vähintään 60mm leveyttä huomasin nyt myös)

Alumiini, pitäisi toimia ulkona vaikka ne sanovat luokka 2? Kestää noin 700kg mikä riittää minulle.

Ei kukaan Ruotsissa verkossa myy tietysti ja 150 Euroa 11 kpl Saksasta.

Noh, katsotaanpa. Kiitos kaikista vinkeistä joka tapauksessa!

Nostan ketjua vastaavan (saman?) ongelman takia. Olen miettinyt ruuvata vinosti rimoja kantopalkkia vasten, mutta epäröin, koska se vaikuttaa riskialttiilta ja vaikealta ruuvata esimerkiksi Essven rakennusruuveilla (vaikka se näyttää olevan täysin mahdollista). Onko jollain vinkkejä, miten voi tehdä piilotetun (tai siistin) kiinnityksen kantopalkkiin? Palakengät eivät taida(?) tulla kysymykseen, koska ne kallistuvat muutaman asteen ulospäin, ja lisäksi liimapuupalkki on 42 mm. Kuten kuvassa näette, tilaa ei ole riittävästi rimojen asettamiseksi kantopalkin päälle. Aion asentaa muovikaton, kun kaikki on valmis. Runko on liimapuusta: kantopalkki 56x270 ja kattoruoteet 42x180.
3D-malli näyttäen puisen rungon, punatiilisen seinän ja suuria ikkunoita. Henkilöhahmo seisoo oven edessä, kaikki osat suunniteltu rakentamista varten.

A
Bozz50 Boussard sanoi:
Nostan keskustelun samanlaisen (saman?) ongelman vuoksi. Olen harkinnut ruuvata vinosti palkit kantavaan palkkiin, mutta epäröin, koska se vaikuttaa vaaralliselta ja vaikealta ruuvata esim. Essven rakennusruuveilla (vaikka se näyttää täysin mahdolliselta). Onko jollakulla vinkkejä, miten tehdä piilotettu (tai siisti) kiinnitys kantavaan palkkiin? Ei kai palkkikenkä tule kysymykseen, koska se kallistuu muutaman asteen ulospäin, ja lisäksi liimapuulevy on 42 mm. Kuten kuvasta näkyy, ei ole tilaa asettaa palkkeja kantavan palkin päälle. Kun kaikki on valmis, laitan muovikaton. Runko tehdään liimapuurakenteesta: kantava palkki 56x270 ja kattopalkit 42x180. [kuva]
Kun minun piti rakentaa tällainen talk muutama vuosi sitten, minulla ei ollut palkkikenkiä kotona, enkä jaksanut lähteä ostamaan. Joten porasimme ja ruuvasimme kaikki kantavat palkit pitkistä ruuveista "takapuolelta", eli siltä puolelta, joka on seinää vasten. Rakensimme siis melko suuren raskaan rakenteen, vähän kuin seinän, jonka nostimme ylös ja tuimme ja ruuvasimme kiinni seinään.

En tiedä tekisinkö enää sillä tavalla, palkkikengät eivät häiritsisi minua, joten olisin luultavasti mennyt ostamaan. :)

Mutta se kesti, mikä todistettiin, kun katolle kerääntyi *paljon* märkää lunta ja paikka, jossa avoimen osan jänneväli oli liian suuri, oli taipunut alas kuin banaani 30 cm... Lapioin lumen pois ja se osa nousi ylös ja oli taas suora ja hieno. Ja "ruuvit takapuolelta" kestivät hyvin myös.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulvaden sanoi:
Kun minun piti rakentaa sellainen talk muutama vuosi sitten, minulla ei ollut mitään balkskor kotona, enkä jaksanut lähteä ostamaankaan. Joten porasimme ja ruuvasimme kaikki kantavat palkit pitkillä ruuveilla "takapuolelta", eli siltä puolelta joka on seinää vasten. Meillä oli siis aika suuri raskas rakenne, käytännössä kuin seinä, jonka nostimme ja sitten tukimme ja kiinnitimme seinään.

En tiedä tekisinkö niin uudelleen, minua ei haittaisi balkskor, joten olisin varmaan lähtenyt ostamaan.:)

Mutta se kesti, mikä todistettiin kun katolle oli kertynyt *kunnolla* kosteaa lunta ja kohtaan, jossa meillä oli vähän liian suuri jänneväli avoimessa osassa, oli taipunut alas kuin banaani 30 cm... Lapioin lumen pois, ja se kohta nousi ylös ja suoristui hienosti. Ja "ruuvit takapuolelta" pitivät hienosti myös.
Kiitos vastauksesta. Harkitsen liimaamista ja sen ruuvaamista 45x70 kantavan palkin päällä, johon kattotuolit nojaavat. Nämä kattotuolit ovat laminoitua puuta, joiden mitat ovat 42x180. Balkskor ovathan 45 mm...

A
Joo, se varmasti tulee olemaan hyvä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.