Päätettiin purkaa kivinen lattia ja lapioida pois kaikki maa-aines sen alta, joka ulottui betonijalkaan asti. Nyt näkyy selvästi, että kehys valettiin ensin (50-luku?). Ehkä kaivettiin neliömainen oja, johon heitettiin paljon kiviä, sitten päälle puinen kehys, johon kaadettiin betonia. Sitten rakennettiin seinät betoniharkosta. Ja lopuksi kaadettiin vähän kivisekoittunutta betonia maapohjalle siellä sisällä, jotta olisi hieno lattia :x ei ihme, että talo imi kosteutta alhaalta! Mutta nyt se on tehty ja talo seisoo kuin kallio, ei ole liikkunut toistaiseksi. Tässä tapauksessa voin varmuudella sanoa, että lattia EI ollut kantava.. huh. Nyt aion laittaa suodatinkankaan, sepeliä ja ehkä jotain styroxia tai isodränlevyä? ja sitten valaa uuden lattian. Ja sitten vähän hienoja klinkkereitä. Pitäisikö minun myös kiinnittää uusi lattia lujasti jalustaan? Ajattelin, että haluatte kuulla projektini jatkosta, joten liitän muutamia kuvia tästä "kaivauksesta".
Aseta uusi lattia sokkeliin ei kuulosta oikealta, anna sen kellua. Mieti, tarvitsetko muovia radontiivistykseen. 20cm solumuovia käytetään yleensä, 8-10cm betonia 6150 verkolla.
Valoin uuden betonilattian tampattuun maahan kellarissa keväällä. Firma porasi raudoitusnastat sokkeliin ympäriinsä ja raudoitusverkko ja kaikki. Tuli tosi hyvä mutta pieniä halkeamia syntyi pylväiden ympärille (ohjeet).
Jos valat vanhan reunan/sokkelin päälle, varmista, että kerroksen paksuus sen yläpuolella ei ole liian ohut, muuten se halkeaa myös siellä.
Radon? voiko sitä olla siellä? maassa? luulin, että se oli vain kallioalueilla.. liikkuva betonilattia? eikö se tule heiluvaksi styroksin alla? ajattelin käyttää enintään 10 cm styroksia.
minulla on järjestyksessä.. maa, suodatin kangas, 20 cm singel.. tähän päivään mennessä. ajattelin aloittaa styroksin nyt.. mutta ehkä pitäisi tarkistaa radonasia ensin?
Selvitä, onko alueellasi maaperäradon, sitä löytyy suuremmissa tai pienemmissä määrin kaikkialla.
Kelluva betonilattia on standardimenetelmä solumuovin päällä. Eristys ja singeli asettuvat ajan myötä hieman, ja silloin lattiaan tulee hienoja halkeamia seinien viereen. JOS levy on kiinni seinässä....
Hae "kellariprojekt" foorumilta, niin löydät useita projektiketjuja, jotka näyttävät, miten se tehdään.
mutta jos aikoo asentaa kelluvan betonilattian eikä kiinnitä sitä seinään/sokkeliin, niin sinne tulee kai rako, josta mahdollinen radon voi päästä ylös? Olen etsinyt "kelluva betonilattia" - mitä se on ja miten se tehdään.. voiko joku lähettää minulle suoran linkin? näyttää myös siltä, että radonmittausta ei voi tehdä nyt, vaan pitää odottaa, kunnes lattia on valettu ja kuivunut. mittaus tehdään ilmeisesti talvella, kun talo on enemmän lämmitetty ja suljettu. sitä vastoin aion itse asiassa tarkistaa sorakuopalta, josta ostin singelin, onko heillä mitään takuuta siitä, että se ei sisällä radonia. kiitos kaikista vastauksista ja vinkeistä.
1. Soraasi ei sisällä radonia. Se tulee maasta kaasumaisessa muodossa. Tänään myytävät rakennusmateriaalit eivät sisällä radonia.
2. Saumojen tiivistämiseksi levyn ja seinän välillä käytetään joustavaa saumausta, esim. Sikalla on useita versioita, jotka on tarkoitettu rakennusosien väliseen saumaamiseen.
3. Kelluva: sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin olla kiinnittämättä sitä seinään. Minulla oli ohut styroksilevy seinän ja levyn välissä estämässä levyä tarttumasta sokkeliin, mutta yhtä hyvin olisi voinut nostaa geotekstiilin tai muovin saman asian aikaansaamiseksi.
1. Sinun sorasi ei sisällä radonia. Se tulee maaperästä kaasumuodossa. Mikään rakennusmateriaali, jota myydään nykyään, ei sisällä radonia.
2. Lattian ja seinän väli tiivistetään elastisilla saumoilla, esimerkiksi Sikalla on useita vaihtoehtoja, jotka on tarkoitettu rakennusosien väliin tiivistämiseen.
3. Kelluva lattia: sinun ei tarvitse tehdä muuta kuin varmistaa, ettei se kiinnity seinään. Minulla oli ohut styroksilevy seinän ja lattian välissä estämässä lattian tarttumista sokkeliin, mutta yhtä hyvin olisi voinut vetää suodatinkankaan tai muovin ylös saavuttaakseen saman.
Kiitos vastauksista! Yksi kysymys vielä, raudoititko kelluvan lattian?
Kun tein samanlaista työtä, asetin myös ohutta solumuovia (1 cm) seinille ennen valua, ja leikkasin sen jälkikäteen lattian korkeuteen, raavin pois noin 1 cm syvyydeltä, ja täytin pehmeällä tiivistemassalla estääkseni radonin. Lisäksi muovikalvo lattian alle kuten aiemmin on sanottu.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.