6 960 lukukertaa ·
16 vastausta
7k lukukertaa
16 vastausta
Pelasta epävakaa tolpanjalka aitaan
Olen valanut noin kolmekymmentä pilari perustana aidalle, mutta nyt huomaan viikon kuivumisen jälkeen, että kun kiinnitän 1,1 m pitkän 95x95-puun, se huojuu melko paljon tolpan kengässä. Pilarit ovat vakaat, kiinnitys ranskalaisella puuruuvilla on vakaa, mutta tolpan kengän ja pilarin välillä on jonkin verran välystä.
Voiko sen korjata ilman tukirakenteita?
Mietin, voisiko kaataa lisää betonia tolpan kengän pohjaan asti vakauden lisäämiseksi, onko se vaihtoehto?
Kiitollinen kaikesta avusta!
Voiko sen korjata ilman tukirakenteita?
Mietin, voisiko kaataa lisää betonia tolpan kengän pohjaan asti vakauden lisäämiseksi, onko se vaihtoehto?
Sinun pitäisi varmaan kiinnittää kaikki koolauksilla ja muilla pystysuorilla osilla tolppaan. Silloin se pysyy tukevasti paikallaan, muuten täytyy yrittää poistaa se, porata suurempi reikä ja käyttää kemiallisia ankkureita.
Valitettavasti niistä ei koskaan tule hyviä aidan rakentamiseen tällaisilla tolppakengillä.
Saadakseen ne vakaiksi, pitää valaa tolpparautaa kummallekin puolelle tolppaa.
Saadakseen ne vakaiksi, pitää valaa tolpparautaa kummallekin puolelle tolppaa.
Kiitos vinkeistä! Että en käyttänyt stolpjärn johtuu huonosta valmistautumisesta. Luulin, että stolpsko toimisi hyvin.
Auttaisiko todella, jos asennan saman heikon kiinnityksen kemankarella? Eikö kukaan pidä ideastani valaa muutama senttimetri lisää saadakseni enemmän stolpjärnskaraktär?
Aion myös katsoa pallningsbrickor, mutta se vaikuttaa ei niin pitkäaikaiselta ratkaisulta.
Auttaisiko todella, jos asennan saman heikon kiinnityksen kemankarella? Eikö kukaan pidä ideastani valaa muutama senttimetri lisää saadakseni enemmän stolpjärnskaraktär?
Aion myös katsoa pallningsbrickor, mutta se vaikuttaa ei niin pitkäaikaiselta ratkaisulta.
Tein saman virheen, kun rakensimme taloa. Tolpan kenkä on suunniteltu ottamaan vastaan vain painoa pystysuunnassa. Ei sivuilta! Tolpan kenkiä ei valitettavasti ole tarkoitettu aidoille - ajattele, miltä purjevene näyttää kuivalla maalla. Kaikki voima, jonka betoniperustus joutuu kestämään myrskyjen muodossa, on kiinni noin 12 mm raudassa tolpan kengän alla - puhutaanpa siitä heikosta lenkistä ketjussa. Olisin käyttänyt suurempia mittoja valurimoissa, joten korjasin lisäämällä tukea taivutetuilla (pellistä/teräksestä?) kolmionmuotoisilla tuilla, jotka voitiin kiinnittää sekä betoniin että ylös pitkin tolppaa. On kestänyt noin 10 vuotta, mutta aita ei ole suora. Eipä ole juuri mitään pahempaa, mitä voi rakentaa kuin laitureita ja aitoja...M Mikael044 sanoi:Olen valanut noin kolmekymmentä peruspilaria aitaa varten, mutta huomaan nyt viikon kuivumisen jälkeen, että kun kiinnitän 1,1 m pitkä 95x95-puu, se heiluu melko paljon tolpan kengässä. Pilarit ovat vakaita, kiinnitys ranskalaisella puuruuvilla on vakaa, mutta tolpan kengän ja pilarin välillä on hieman löysää.
Voiko sen pelastaa ilman vinotukia?
Mietin, voisiko siihen valaa lisää betonia tolpan kengän pohjaan asti, jotta se olisi vakaampi, onko se vaihtoehto?
Jäsen
· Stockholm
· 4 490 viestiä
Hei
Valitettavasti, tee uudelleen oikein!
Ja silloin tarkoitan tee uudelleen, tässä ei ole oikoteitä.
Yrittää kikkailla ja korjata on turhaa.
Tulet käyttämään aikaa ja rahaa kun jatkat, jatka uudella vakaalla pohjalla.
Ymmärrän miltä sinusta tuntuu, mutta onnea matkaan, taistele.
/Workingclasshero
Valitettavasti, tee uudelleen oikein!
Ja silloin tarkoitan tee uudelleen, tässä ei ole oikoteitä.
Yrittää kikkailla ja korjata on turhaa.
Tulet käyttämään aikaa ja rahaa kun jatkat, jatka uudella vakaalla pohjalla.
Ymmärrän miltä sinusta tuntuu, mutta onnea matkaan, taistele.
/Workingclasshero
Kiitos kaikista vastauksista! Minulla on tunne, että Workingclasshero on oikeassa tässä, mutta se ei ollut vaihtoehto tällä hetkellä. Lopuksi lisäsin betonia hieman ylemmäksi pylväskenkään, ja siitä tuli itse asiassa vakaa (katso alla). Saamme nähdä, kuinka kauan se kestää; kirjoitan päivityksen, kun/jos se romahtaa!
Workingclasshero sanoi:
Hei
Valitettavasti, tee uudelleen ja tee oikein!
Ja silloin tarkoitan tee uudelleen, täällä ei ole oikoteitä.
Yrittää kikkailla ja korjata on hyödytöntä.
Tulet käyttämään aikaa ja rahaa, kun jatkat, jatka uudella vakaalla pohjalla.
Ymmärrän, miltä sinusta tuntuu, mutta onnea, taistele.
/Workingclasshero
Tulee varmasti hyvä, vähän vaikea saada siivet yhteen. Mutta leikkaa putki kokonaan betoniin asti ja laita esim. 2 kerrosta paksua tervapahvia tolpan alle, jotta se ei seiso vedessä. Voit myös hakata keskelle pienen uran, jotta vesi voi valua ulos.M Mikael044 sanoi:Kiitos kaikista vastauksista! Minulla on tunne, että Workingclasshero on oikeassa tässä, mutta se ei ollut vaihtoehto tällä hetkellä. Päädyin lisäämään betonia vähän matkan päähän tolpan kenkään, ja siitä tuli itse asiassa vakaa (katso alla). Katsotaan, kuinka kauan se kestää, kirjoitan päivityksen, kun/jos se romahtaa!
Hei! Miten tässä on käynyt? Me teimme saman virheen..M Mikael044 sanoi:Kiitos kaikista vastauksista! Minulla on tunne, että Workingclasshero on oikeassa tässä, mutta se ei ollut vaihtoehto tällä hetkellä. Lopulta lisäsin betonia osan matkaa pilarikenkään ja siitä tuli itse asiassa vakaa (katso alla). Katsotaan kuinka kauan se kestää, kirjoitan päivityksen kun/jos se romahtaa!
Hei! Pahoittelen! Se meni hyvin, ei lainkaan katastrofi, kuten aluksi tuntui. Niille perustuksille, joihin en asentanut tolppia, laitoin takaisin valumuotteja ja täytin ne betonilla noin 1 cm tolppakengän pohjan yläpuolelle asti, yritin tehdä sen mahdollisimman hyvin alapuolelta ja värisyttää kunnolla. Sen annettiin seistä viikon ajan ennen tolppien asentamista. Tolppakengän sivujen pakottaminen yhteen oli vaikeampaa, mutta se onnistui. On edelleen vakaa!U Uzelac sanoi:
Niille, joissa oli tolpat, leikkasin valumuotin auki ja tein samoin, mutta se ei ollut aivan yhtä hyvä. Kuitenkin ihan ok.
Kuten sanoin, olen amatööri, mutta jos haluat tietää enemmän, miten tein, niin kysy ihmeessä!
Haha, kyllä, se oli huomattavasti vaikeampaa saada yhteen! Kiitos vinkistä tervapahvista, olin jo käyttänyt puupalikan välinä pohjaa vasten ja siitä tuli kyllä hieman liian korkea.J jonaserik sanoi:
Kiitos! Ok onneksi se toimi! Tunsin itseni hieman luovuttaneeksi. Sitten saattaisimme testata tehdä sillä tavalla. Pohdin porata kaksi reikää ja valaa alas rautaa, johon voisin kiinnittää tolpat samanaikaisesti…M Mikael044 sanoi:Hei! Pahoittelen! Se meni hyvin, ei ollenkaan katastrofi, kuten aluksi tuntui. Niissä anturoissa, joihin en laittanut tolppia, laitoin takaisin valumuoviputken ja täytin betonilla noin 1 cm ylös asti tolppakenkän alapuolelle, yritin saada sen mahdollisimman hyväksi alapuolelta ja täristin kunnolla. Sitten se sai seisoa viikon, kunnes kiinnitin tolpat. Oli vaikeampaa pakottaa tolppakengän sivut yhteen, mutta se onnistui. Pysyy vakaana toistaiseksi!
Niissä, joissa oli tolpat, leikkasin valumuoviputken auki ja tein samalla tavalla, mutta se ei ollut aivan yhtä hyvä. Ihan ok kuitenkin.
Kuten sanottu, olen amatööri, mutta jos haluat tietää enemmän, miten tein tämän, kerro vain!