Hei, olen äskettäin ostanut paritalon ja muutto on marraskuussa. Nykyisestä asunnosta luopuminen antaa meille noin 2 viikkoa aikaa tehdä mahdollisimman paljon remonttia. On vaikea saada puuseppää/arkkitehtia lyhyellä varoitusajalla, joten yritämme selvittää, mitä voidaan tehdä.
Haluamme muuttaa keittiön seinää luodaksemme hieman suuremman, mukavamman tilan. Minulla on joitain asiakirjoja alla.
Punainenseinä (Kuva 1) haluamme avata osittain tai poistaa kokonaan sinisestä seinästä lähtien. Sininen seinä (Kuva 1) kulkee kahden palkin kanssa rinnakkain. (Olohuone on iso muuttumaton huone eikä jaettu vanhan piirustuksen mukaisesti.)
Keittiön seinä on noin 3500 ulkoseinästä ja kattokannattimet ovat 1200 mm CC etäisyydellä ullakolla.
Kuvassa 3 näemme olohuoneen takaapäin (oven ja ikkunan alueelta). Näemme, että seinää ei ole ja tukipalkkeihin on asennettu tukia.Huomio: Ilmeisesti edellinen omistaja on vetänyt kaiutinkaapeleita tukipalkkeihin ja se tuntuu melko ontolta. Voisiko se olla vuorattu teräspalkki?
Naapuri on ilmeisesti purkanut seinän osittain: Käyn katsomassa sen tänään. Olen yhteydessä kuntaan, joka etsii samanlaisia muutostöitä ja rakennuslupia alueella, mutta tuloksetta. Rakennuslupa on pakollinen, jos seinä on kantava tai tukiseinä.
Seinät, jotka ovat olohuoneen palkkien jatkeena, ovat todennäköisesti kantavia, eli sininen seinä. Sen sijaan punainen seinä ei todennäköisesti ole kantava, mutta sen on kuitenkin jätettävä riittävästi, jotta palkki olohuoneen katossa saa riittävän tuen.
Aikaisemmasta muutoksesta, jossa seinä on korvattu palkilla, pitäisi olla rakennuslupa/rakennusilmoitus piirustuksineen kunnassa.
Kunnalla ei ollut mitään rakennuslupia, mitä he pystyivät näkemään.
Kävin tulevan naapurin luona ja heidän seinänsä oli avattu kuten me haluamme. Ilmeisesti punainen seinä on tehty hyvin harvoilla koolauksilla 900-1200 mm CC ja heikolla puutavaralla. Katto oli ehjä, kun hän poisti seinänsä, koska seinä oli hänen mukaansa sijoitettu kantavan rakenteen jälkeen. Kiitos vastauksista.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.