Hei kaikille! Olen saanut päähänpiston, että poistaisin kantavan seinän yhdistääkseni keittiön, ruokailutilan ja olohuoneen. Kävin rakennusohjeissa ja tein yksinkertaisen laskelman (katso liite), mutta ongelmana on tunnetusti se, että liimapuupalkki kasvattaa korkeutta liikaa! Joten kysymykseni on, mikä HEA tai HEB-mitta voisi toimia sen sijasta? Ja mitä rakennuslautakunta vaatii laskelmilta rakennusilmoituksessa?

• Rakennuskuva puolitoistakerroksisesta talosta, jossa laskelmat kantavan seinän poistolle; tekniset tiedot, mitat, kuorman jakautuminen ja materiaalivaatimukset.
Pitää vaatia K-piirustus suunnittelijalta. Suunnittelija-ammattinimekettä voi käyttää moni, mutta henkilöllä tulee olla riittävä osaaminen tehtävään.

Teoriassa voi verrata I*E:tä kullekin liimapuun ja HEA:n ja siten saada mitoituksen valitulle palkille. Suosittelen kuitenkin konsultin palkkaamista, niin saat myös hyvät piirustukset rakennusilmoitusta varten.

Olen puhunut kunnan kanssa ja mitä he haluavat minulta on kuvauksen toimintatavasta sekä tarkastussuunnitelman, joten jäljellä on vain palkin mitoitus! Onko joku taitava laskelmissa?

Minusta sinunkin pitäisi pyytää apua joltakin. Olet laskenut palkille jaetun kuorman noin 20 kN/m, mikä kuulostaa hieman liian suurelta. Samalla vastauksesi, 90x360, on liian heikko taipuman suhteen. 20 kN/m kuormalla tarvitset HEA 180 -palkin. Jos pienennät aukon mittaa pari desimetriä, voisit käyttää 215x270 liimapuuta, yhä edellyttäen 20 kN/m kuormaa.

Onko etsimäsi henkilö arkkitehti?

Jos olette varmoja pohjapiirroksesta, on parempi palkata suunnittelija tässä tapauksessa.

S
@justusandersson saanko kysyä, mihin katon ja lumikuorman omapaino otetaan huomioon Byggbeskrivningarsin laskennassa suhteessa palkin mitoitukseen? Sivustolla ei ole missään kohtaa, jossa voisi ilmoittaa kattotuolien c/c-etäisyyden.

Viimeksi muokattu:
En tiedä siitä yhtään enempää kuin sinäkään. Olen skeptinen sitä työkalua kohtaan eikä minulla ole tietoa siitä. Laskin vain taaksepäin palkin mittojen ja taipuman tietojen perusteella. Ilman kattotuolien c/c ja tukijalkojen sijoittelua on vaikea laskea kattokuormia.

S
Olen samaa mieltä. Tein oman laskelman vertaillakseni ja sain kokonaislinjakuormaksi noin 19 kN/m. Silloin olen laskenut mukaan hyötykuorman (2kN/m2) sekä lattian ja palkin omanpainon.

Välityspalkki ei kai kuormitu muista kuormista?

Se riippuu katto rakenteesta.

S
Jos oletetaan kehysristikko (silloin lisätään tosin alakehyksen omapaino.)

Joten rakennusohjeiden laskelmat on vain hylättävä?

S
L link74 sanoi:
Så byggbeskrivningars uträkning är bara att skrota?
Njaa ei ihan kokonaan. Mutta olisi hyvä jos voisit nähdä miten he ajattelevat laskelmien, oletusten jne. kanssa.

EDIT: Huomasin, että siellä lukee, että laskelmat suoritetaan Statconilla, joka on mitoitusohjelma lisäksi. Pidän nopeasti epäilyttävänä asioita, joita en voi itse tarkistaa.

L link74 sanoi:
Så byggbeskrivningars uträkning är bara att skrota?
Olen samaa mieltä @scorp1ons kanssa suurelta osin. Kirjoitin, että olen skeptinen, mutta en ole koskaan käyttänyt työkalua. Mielestäni käyttöön täytyy liittyä melko hyvät ennakkotiedot, jotta voi kyseenalaistaa tulokset. Kuten matematiikan opettajani painotti: Onko vastaus järkevä?

Mukava alue asua. Skräcklestuganissa olen käynyt monta kertaa. Milloin talosi on rakennettu?

Kyllä, läheisyys Vänerniin on upeaa!
Talo on rakennettu 79-80, joten se noudattaa nykyisiä rakennusnormeja kohtuullisesti.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.