62 113 lukukertaa ·
230 vastausta
62k lukukertaa
230 vastausta
Aloitettu autotalli horjuu
Ongelma on, että terve järki vaihtelee suuresti henkilöstä toiseen.H heimlaga sanoi:Vinonauhojen käyttö teräsnauhojen kanssa ei useinkaan toimi hyvin. Ne löystyvät kesällä, kun on lämmintä.
Mikä puuttuu on:
-Tuulensuojalevyt seinillä. Tuulipeite on roskaa, joka kelpaa vain valmistajan kietomiseen siinä vaiheessa, kun olet lyönyt hänet kuoliaaksi ja haluat päästä eroon ruumiista.
-Vinotukia seinissä, erityisesti takaseinässä
-Vinotukia yläpohjassa
-Tukia, jotka estävät kattotuolien kaatumisen.
Rakennesuunnitelmia ei tarvita. Kyse on tavallisesta terveestä järkestä.
Kolmen metrin pituisessa teräsnauhassa pituusero on 1,8 mm välillä -25 ja +25 astetta. Lisäksi myös puu laajenee, kun se lämpenee. Pituuslaajenemiskerroin on noin puolet teräksestä, joten nauhan tehokas laajeneminen on maksimissaan 1 mm. Tuskin mitään, mikä tekisi niistä "höllenemisen".H heimlaga sanoi:
Järkeä sanot ja sitten sanot, että tuulensuoja on riesa? Etpä näytä paljoa talonrakennuksesta tietävän.H heimlaga sanoi:Vinoraudoilla vinoon tukeminen ei yleensä onnistu hyvin. Ne löystyvät kesällä, kun on lämmintä.
Mikä puuttuu on:
-Seinien tuulensuojalevyt. Tuulensuoja on sellainen riesa, johon vain käy valmistajan kääriminen, kun on löynyt häntä hengiltä ja pitää päästä ruumiista eroon.
-Vinotukia seinillä erityisesti takaseinällä
-Vinotukia välipohjassa
-Tukia, jotka estävät kattotuolien kaatumisen.
Eihän siihen tarvita mitään rakennuspiirustuksia. Se on ihan normaalia maalaisjärkeä.
Jäsen
· Stockholm
· 4 490 viestiä
Voimme kuvitella pienen autotallirakennelman tähän.
Vankka perusta, ehkä valettu laatta.
1 kerros Leca nostamaan puu kosteudesta, muurataan se ylösalaisin niin yläpuolesta tulee sileä.
Seinäharja tai vastaava.
Syll=makaa 45x145.
Seinärangat 45x145 tai vaihtoehtoisesti 45x95 vaakasuorilla 45x45 cc 60, kaikki riippuu
Vaakasuora upotettu kantolinja 45x145, jos kattotuolit laitetaan suoraan tämän päälle, tulee kosketuspinnasta 45x45 kattotuoli/kantolinja, ja kantolinja lepää puolestaan 45x45 pinnalla seinärangassa, siksi hienoa, että päällä on harjapuu.
Harjapuu=45x145, joka on seinärankojen ja mahdollisen kantolinjan päällä.
Vinosoiraimet=45x145, jotka menevät yläkulmasta vinosti alaspäin seuraavaan seinärankaan stabiloimaan rakennusta rakennusvaiheen aikana ja koko autotallin eliniän ajan, 2 soiroa per kulma.
Onko kukaan samaa mieltä näistä nimityksistä ja mielipiteistä?
Mutta olen mekaanikko, joten mitä minä tiedän ;-)
/Workingclasshero
Vankka perusta, ehkä valettu laatta.
1 kerros Leca nostamaan puu kosteudesta, muurataan se ylösalaisin niin yläpuolesta tulee sileä.
Seinäharja tai vastaava.
Syll=makaa 45x145.
Seinärangat 45x145 tai vaihtoehtoisesti 45x95 vaakasuorilla 45x45 cc 60, kaikki riippuu
Vaakasuora upotettu kantolinja 45x145, jos kattotuolit laitetaan suoraan tämän päälle, tulee kosketuspinnasta 45x45 kattotuoli/kantolinja, ja kantolinja lepää puolestaan 45x45 pinnalla seinärangassa, siksi hienoa, että päällä on harjapuu.
Harjapuu=45x145, joka on seinärankojen ja mahdollisen kantolinjan päällä.
Vinosoiraimet=45x145, jotka menevät yläkulmasta vinosti alaspäin seuraavaan seinärankaan stabiloimaan rakennusta rakennusvaiheen aikana ja koko autotallin eliniän ajan, 2 soiroa per kulma.
Onko kukaan samaa mieltä näistä nimityksistä ja mielipiteistä?
Mutta olen mekaanikko, joten mitä minä tiedän ;-)
/Workingclasshero
Ihmettelen, mikä kannattelee henkilökuormaa ja muita kuormia verannalla. Sehän ei voi olla terassilaudat, koska ne ottavat vain sivuttaiskuormia. Sen ymmärtää, koska terassilauta on paljon vahvempi leveydeltään. Se on vain 28 mm paksu, mutta peräti 120 mm leveä.Nissens sanoi:
Mikä hölynpölyä. Kukaan ei kai usko, että hammarband sijaitsee kattoristikoiden päällä. Käsittämätöntä, miten päädyit siihen.
Mutta jopa kaikki amatöörit tietävät, että palkki on jäykempi leveämmässä suunnassa. Hammarbandit ovat jäykimmät vaakasuunnassa, koska ne makaavat. Siksi TS:llä on upotettu kantava palkki rakenteessaan. Ilman sitä makuulla olevat hammarbandit olisivat taipuneet kunnolla. Kun rakennan runkoa, suosin pystysuuntaisten seinäpalkkien asettamista kattoristikoiden alle, jolloin minun ei tarvitse upottaa mitään kantavaa palkkia, paitsi ovien ja ikkunoiden yläpuolelle käännettäväksi.
Hammarbandit osallistuvat ulkoseinän jäykistämiseen niin, että se ei taipuisi kattoristikoiden välillä, ja tietysti pitävät seinäpalkit paikoillaan.
Emme varmaan pääse tämän keskustelun kanssa pidemmälle, minulla on tämä rakenne hallussa, mutta sinulla näyttää olevan aivan oma käsitys.
Hyvää viikonloppua! 😊
Sitten yrität kertoa, miten rakennetaan, kun et edes tiedä palkkien toiminnasta.
Joten luulet, että sälelevyjen kuorma on verrattavissa kattotuolin kuormaan. Sinua ei voi ottaa vakavasti.A AG A sanoi:Ihmettelen, mikä kantaa henkilön kuormaa ja muita kuormia verannalla. Ei se voi olla sälelevyt, sillä ne kestävät vain sivukuormia. Sen ymmärtää, koska sälelevy on paljon vahvempi leveydeltään. Se on vain 28mm paksu, mutta peräti 120mm leveä.
Sitten yrität kertoa, kuinka rakennetaan, vaikka et edes tiedä palkkien toimintaa.
Yksi arvauksista ketjun aikaisemmissa viesteissä oli, että toinen puoli kattotuolista kuormittuu noin 5,5 kN täydellä lumikuormalla.
Luuletko, että sälelevyjen kuorma on edes lähellä tätä kuormaa?
Mitä luulet tapahtuvan sälelevyille, jos kuormitat ne 5.5kN:lla?
Aivan, herra rakennusinsinööri. En koskaan palkkaisi sinua laskemaan kuormia rakenteelle. Tavalliset amatööritkin ymmärtävät tästä enemmän kuin sinä.
Kyse on periaatteesta. Olet tyhmempikin kuin olisi voinut kuvitella. Kuormitus ei ole millään tavalla merkityksellinen periaatteellisessa kysymyksessä. Laskekaa sen sijaan, kuinka paljon 45x145 mm paksu lankku kantaa, kun se on asetettu 60 cm välein. Olen kuitenkin kyllästynyt selittämään asioita jollekin, jolla ei ole kykyä ymmärtää yksinkertaista fysiikkaa.Nissens sanoi:
Joten luulet, että kuorma terassilaudoilla on verrattavissa katon ristikon kuormitukseen. Sinua ei voi ottaa vakavasti.
Aiemmissa viesteissä ketjussa on arvioitu, että toista puolta katon ristikosta kuormitetaan noin 5,5 kN täydellä lumikuormituksella.
Luuletko, että terassilaudoilla on kuormitus edes lähellä tätä kuormitusta?
Mitä luulet tapahtuvan terassilaudoille, jos kuormitat niitä 5,5 kN:lla?
Juuri niin, herra rakennusinsinööri. En todellakaan koskaan palkkaisi sinua laskemaan kuormituksia rakenteessa. Tavalliset amatöörit ymmärtävät tästä enemmän kuin sinä.
Ja...useless sanoi:
Miksi ihmeessä alusta liittyy asiaan. Et siis ymmärtänyt ironiani, vaan uskot vakavissasi, että trallbrädorna ei ole lainkaan kantava...
Onhan se pelottavaa, kuinka uskomattoman alhainen älykkyys on joillakin ihmisillä.
Dina personangrepp säger mer om dig än vad du begriper.A AG A sanoi:Det handlar om principen. Du är ju dummare än man kunnat föreställa sig. Belastningen är ju helt ointressant i den principiella frågan.
Men beräkna istället hur mycket en 45x145mm regel på lågkant, med upplag på cc60cm håller för.
Nu är jag dock trött på att förklara saker för någon som inte har förmåga att förstå enkel fysik.
Belastningen är ju det som är det viktigaste. TS konstruktion har en infälld bärlina (stående hammarband) eftersom de liggande hammarbanden inte kan bära takstolarna. Jag hade föredragit att sätta de stående väggreglarna under takstolarna och de liggande hammarbanden istället.
Sedan håller du på att tjafsa om de liggande hammarbanden och du tror att de kan bära takstolarna, det är oerhört okunnigt av någon som kallar sig byggnadsingenjör.
Viimeksi muokattu:
Senä valuva sidosauva vähentää kattotuolin ja sidosauvan välistä kontaktipainetta. Näin suuren jännevälin omaavassa autotallissa uskon, että se on välttämätöntä. Pystyssä oleva sidosauva tukee paremmin niitä kattotuoleja, joiden alla ei ole pystysuoraa seinärunkoa, jos ne on siirretty kohti kattotuoleja (miksi joku nyt rakentaisi niin hölmösti) ja on parempi, mikäli rakentamisvaiheessa tai myöhemmin halutaan ovia tai ikkunoita paikalle, jossa *pitäisi* olla pystysuora runko. Eli: jos tarkkaa suunnitelmaa autotallin muutoksille ei ole, viisas asentaa *sekä* pysty- että vaakasuoran sidosauvan. Hyvin kohtuullisin lisäkustannuksin. Loppu viesti.
Ei ole olemassa mitään nimeltään "pystysuora hammarband". Hammarbandin tehtävä on, kuten useaan kertaan aiemmin sanottu, vakauttaa seinää. Siksi se tulee asentaa vaakasuoraksi.D Martin72 sanoi:Vaaka hammarbandin etuna on se, että kosketuspaine kattoristikon ja hammarbandin välillä on pienempi. Näin suurelle jännevälelle kuin tämä autotalli mielestäni se on välttämätöntä.
Pystysuoran hammarbandin etuna on, että se kantaa paremmin ne kattoristikot, jotka eivät saa pystysuoraa seinäpilaria suoraan alleen, jos ne ovat siirrettyjä kattoristikoiden suuntaan (miksi joku rakentaisi niin tyhmästi) sekä se on parempi, jos heti rakentamisen yhteydessä tai myöhemmin haluaa oven tai ikkunan sinne, missä *pitäisi* olla pystysuora pilari.
Eli: jos ei oikein tiedä, miten haluaisi myöhemmin muuttaa autotalliaan, viisas asentaa *sekä* pystysuoran että vaakasuoran hammarbandin. Erittäin järkevään lisäkustannukseen.
Viestin loppu.
Pystysuoraan asetettu sääntö on kantava palkki, joka tukee kattoristikoita, ei mikään hammarband.
Pitää ja pitää, riippuu tietysti poikkileikkauksesta. Jos poikkileikkaus on suorakulmainen, se täytyy asettaa lisäämään seinäosan kiertojäykkyyttä.useless sanoi:
Erikoinen keskustelu hammarbandista täytyy sanoa. Joskus mietin, ovatko täällä ihmiset, jotka todella rakentavat jotain, vai keksivätkö vain.
'Tavallisissa' omakotitalorakennuksissa on vaakasuora hammarband, ja pystypuut c/c 60. Joka toisella puulla kattoristikot ovat silloin c/c 120.
Yksinkertaisemmassa rakennuksessa, jossa seinäpystypuut ovat kauempana toisistaan, on eduksi asentaa pystypuu hammarbandin alle, mikä luo uskomattoman vahvan yhdistelmän.
Tämän voi tietenkin tehdä myös silloin, kun seinäpystypuut ovat c/c 60, mutta se on ylimääräistä.
Itse asennan aina pystypuun 145 seinäpystypuiden ULKOPUOLELLE ja käytän hammarbandia, joka on 2 tuumaa leveämpi ja joka sitten peittää sen puun.
Pystypuu toimii sitten kiinnikkeenä paneelille.
'Tavallisissa' omakotitalorakennuksissa on vaakasuora hammarband, ja pystypuut c/c 60. Joka toisella puulla kattoristikot ovat silloin c/c 120.
Yksinkertaisemmassa rakennuksessa, jossa seinäpystypuut ovat kauempana toisistaan, on eduksi asentaa pystypuu hammarbandin alle, mikä luo uskomattoman vahvan yhdistelmän.
Tämän voi tietenkin tehdä myös silloin, kun seinäpystypuut ovat c/c 60, mutta se on ylimääräistä.
Itse asennan aina pystypuun 145 seinäpystypuiden ULKOPUOLELLE ja käytän hammarbandia, joka on 2 tuumaa leveämpi ja joka sitten peittää sen puun.
Pystypuu toimii sitten kiinnikkeenä paneelille.