Hei kaikki iloiset talonrakentajat,

Minä ja avopuolisoni olemme äskettäin palkanneet ammattilaisia tekemään suuren remontin asunnossamme. Osa työtä on tukita oviaukko. Olin tänään (päivä 3/20) paikalla ystävän kanssa, jolla on hieman enemmän käytännön kokemusta kuin minulla. Katselimme tähän mennessä tehtyä työtä, ja he ovat tukinneet oviaukon puurimoilla, OSB-levyllä ja lopuksi kipsillä. Ystäväni huomautti, että on hyvinkin mahdollista, että liitoskohdat halkeavat, koska puu liikkuu. Onko tämä totta? Mitä tälle voi tehdä? Voiko vaatia, että he tekevät sen toisella menetelmällä? Onko mitään keinoa estää halkeilua, esimerkiksi mikroliitti seinille? Voiko vaatia, että he käyttävät sitä?

Kysymyksiä on monia, ja alan olla hieman huolissani koko projektista. Ehkä täällä foorumilla on viisaita ihmisiä, jotka voivat auttaa: (1) Kestääkö tämä? (2) Voiko tehdä jotain, jotta se kestäisi? (3) Jos tämä ei ole ammattimaisesti tehty, onko minulla kuluttajana mitään vaihtoehtoja tässä tilanteessa?

En haluaisi alkaa riidellä liikaa ammattilaisten kanssa vielä, kun sähköt ja pintakäsittelyt ovat vielä tekemättä.
Yläpuolelta kuvattuna keskeneräinen seinä, jossa oviaukko on tukittu OSB-levyllä ja kipsillä, etualalla on tikkaat.

99271f38-79b1-448c-9e34-533b40f840d5.jpeg
99271f38-79b1-448c-9e34-533b40f840d5.jpeg
Kiitos avusta!

Krilleman
Tein aivan samalla tavalla asunnossani.

Siellä oli "kierros", joten lapset ja aikuiset pystyivät juoksemaan "ympäri ympäri ympäri" tuhat kertaa (jos se riittää) keittiön kautta. Suljin oviaukon (kevytbetoni) olohuoneen/pikku makuuhuoneen välillä kuten kuvassasi. Tosin eristin hyvin kivivillalla ääntä vastaan...

Tasoitin ja tapetoin ja olin todella tyytyväinen siihen, ei halkeamia sinä vuonna, kun asuin siellä ennen kuin myin asunnon.

Jatka vaan!
Se tulee todennäköisesti olemaan hieno. (y)(y)(y)

• Tykkään
Stefan Lindva ja 3 muuta
  • Laddar…
Ajatus on oikea. Mutta toteutus ?? Jos nämä ovat kirvesmiesten tekemiä, kyseenalaistaisin koko työn.

• Tykkään
Supercub ja 2 muuta
  • Laddar…
Krilleman
Jos olet epävarma, voit helposti asettaa useita "tvärreglar" vaakasuoraan tukemaan mahdollisia liikkeitä kipsissä! (y)

Olen enemmän huolissani liikkuvista säännöistä kuin kipsistä, tein samanlaisen ratkaisun yhteen aukkooni ja sääntöjen liikkeiden kanssa vuodenaikojen mukana se halkeili melko nopeasti. Muuraa se umpeen kevytsoraharkoilla tai teräksellä ja kaksinkertaisella kipsillä olisi ollut minun valintani tänään. Mahdollisimman vähän puuta periaatteessa.

• Tykkään
APG
  • Laddar…
R RoBo sanoi:
Ajatus on oikea. Mutta toteutus ?? Jos tämä on kirvesmiesten tekemää, kyseenalaistaisin koko työn.
Se on kirvesmiesten tekemää kyllä. Mitä tarkoitat toteutuksella?

M myrstack sanoi:
Olen enemmän huolissani koolausten liikkeistä kuin kipsistä, tein samanlaisen ratkaisun yhteen avaamaani kohtaan ja koolausten liikkeet vuodenaikojen myötä saivat sen halkeamaan melko nopeasti. Tiiliseinän rakentaminen kevytsoraharkoilla tai teräskoolilla ja kaksoiskipsillä olisi ollut nykyään valintani. Mahdollisimman vähän puuta periaatteessa
Kuinka kauan kesti, ennen kuin se halkeili? Kevyt teräskooli ja kipsi ovat varmaan lähimpänä suositeltavaa

Krilleman Krilleman sanoi:
Kittasin ja tapetoin ja olin erittäin tyytyväinen siihen, ei halkeamia sinä vuonna kun asuin siellä ennen kuin myin asunnon.
En aio tapetoida vaan maalata, joten en pysty peittämään mitään sillä tavalla. Sitten tuntuu, että vuosi on lyhyt aika sanoa että "se kestää". Mutta kiitos vastauksesta!

Turvallisin tapa on liimata kerros kipsilevyä. Sitten sinun ei tarvitse kittailla muun seinäpinnan yli, mikä näyttää muuten tarpeelliselta kuvan mukaan.

• Tykkään
APG
  • Laddar…
A APG sanoi:
Det är snickarna ja. Hur menar du med utförandet?
Luulen, että hän tarkoittaa itse kehystä. Esimerkiksi ylin sääntö on toisen puolen pystysääntöön nähden päällä ja toisella puolella pystysääntöä vasten. "Oikea" snickare olisi tehnyt saman molemmilla puolilla.

• Tykkään
Maria T ja 1 muu
  • Laddar…
A APG sanoi:
Ne ovat puuseppiä kyllä. Miten tarkoitat suorittamista?
Näyttää hyvin amatöörimäiseltä. Kukaan oikea puuseppä ei koolaa sillä tavalla.

• Tykkään
Maria T ja 4 muuta
  • Laddar…
Voin nähdä vain ensimmäisen kuvan, en muita? Joten vastaukseni perustuu ensimmäiseen kuvaan.

Jos ei laita nauhaa kittausvaiheessa, se halkeilee, riippumatta siitä liimaatko kipsilevyn. Rakentajat tietävät tämän. Jos katsoo loppuseinää, siinä on paljon reikiä ja epätasaisuuksia. Olen melko varma, että maalari tekee koko seinän tasoituksen ja sijoittaa nauhaa saumoihin välissä. En voi kommentoida kipsilevyjen asennusta, koska en näe kuvia. Rimoitus osb:n kanssa näyttää todella hyvältä. Unohda mitä muut ovat kirjoittaneet liittyen saumaamiseen rimoissa, sillä sillä ei ole merkitystä. Ole rauhallinen, se näyttää hyvältä. Rakentajasi ovat varmasti tehneet tämän aiemminkin.

Ystävällisin terveisin, maalari

• Tykkään
APG
  • Laddar…
Samaa mieltä RoBon kanssa. Se näyttää hyvin amatöörimäiseltä. Kirvesmiehenä en tee tukia noin. Laitan tuen ylös ja alas. Sitten yhden kummallekin puolelle, jotka kiinnitetään kunnolla olemassa olevaan seinään. Ruuvit ja proput suositellaan. Käytä sitten vaahtomuovia. Lopuksi yksi pystysuoraan keskelle. Kyseenalaistan "kirvesmiesten" pätevyyden.

• Tykkään
Maria T ja 4 muuta
  • Laddar…
L Lechuza sanoi:
Voin vain nähdä ensimmäisen kuvan enkä muita? Joten vastaukseni perustuu ensimmäiseen kuvaan.
Terveisin, maalari
Ok, kiitos. Joten sinulla on kokemusta tehdä näin ilman että se halkeaa? Tasottamalla kaistaleita? Onko jotain muuta mitä minun pitäisi tarkistaa käsityöläiseltä? Tältä se näyttää oven aukon toisella puolella. Valitettavasti en näe täällä kaistaleita, mutta ehkä ne tulevat myöhemmin?
Tiiliseinään kiinnitetty sileä kipsilevy, jonka saumoja on tasoitettu valkoisella saumauslaastilla, oviympärys remontoitavana. Rappaus pinnalla, joka on osittain valmis ilman näkyviä teippisaumoja. Vaaleaa kipsiä ja beigeä taustaa.

Erik Hedstrom Erik Hedstrom sanoi:
Samaa mieltä RoBo:n kanssa. Se näyttää todella, todella amatöörimäiseltä.
Kiitos vastauksesta. Ok, minun täytyy viedä se heille. Onko jotain, jonka minun pitäisi pyytää heitä tekemään uudelleen? Toimiiko se muuten reglar, osb sitten gips tämän tyyppisessä "kunnossapidossa"? Kiitos jälleen avusta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.