Hei kaikki rakentajat!

Olen kiinnittänyt rullaverhon propuilla materiaaliin, joka on jonkinlaista punaista huokoista tiiltä (kerrostalo 1900-luvun alusta Tukholman keskustassa). Proput ja kaikki irtosivat, ja propuille jäi reikä, joka oli huomattavasti suurempi.

Kasvoin kokoon ja yritin porata isompia proppeja, mutta tiili on niin huokoista, että siitä tuli vain yksi ainoa reikä, jossa aiemmin oli kaksi proppua.

Mietin, tietääkö joku, sopisiko koko reiän täyttäminen jollakin massalla ja sitten proppujen työntäminen sisään ja odottaminen, että se kuivuu, ja jos niin, mitä ainetta minun pitäisi ruiskuttaa sisään. Liitän mukaan kuvan.

• Seinässä on suuri reikä, jossa on muovinen tulppa. Reikä on osittain rapautunut ja ympärillä on kulunutta maalia.
Päivitys. Ostin jonkinlaista kittiä Clas Ohlsonilta henkilökunnan vinkkien perusteella. Laitoin sen haavaspruuttaan ja täytin reiän kitillä ennen kuin asetin tulpat paikalleen. Annan kuivua jonkin aikaa ennen kuin yritän laittaa rullaverhon, niin näen toimiiko se. Liitän kuvia.

• Käsi pitelee ruiskua, jossa on pyöreä kärki täynnä valkoista kittiä, taustalla työkaluja ja materiaaleja.
  • Kevyttasoitetuubi Clas Ohlsonilta, käytetään seinän reikien täyttämiseen ennen rullaverhon asentamista.
  • Kaksi ruuvia seinässä spackelin ympäröimänä, alaosassa näkyy osa ilmanvaihtoritilästä.
Farstatjej90
Se ei tule kestämään verhotangon painoa, ellei asut Nils Karlsson Pysslingin luona.

Eikö sinulla ole kipsilevyä? Oletko varma, että poraat tiileen? Siinä tapauksessa se on rapattua tiiltä. Näyttää siltä, että pinnan takana on jonkinlaista tyhjää tilaa.

Olisin käyttänyt 70mm reiänsahaa ja porannut reiän, jotta voi tarkistaa, mitä siellä takana oikein on aluksi...

• Tykkään
Kaskelot ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland
Tasoitetta ei oikea tuote, koska se kutistuu ja on heikkoa. Sitä voi käyttää enintään 3 mm paksuudella. Mutta Clas Ohlsonilla on erittäin hyvä tuote tarkoitukseen, joka on pikacementti:

https://www.clasohlson.com/se/Quick...g7to9J-0WE3relvW4XGPbWTEvqBXNa8waAj3AEALw_wcB

Täytyy työskennellä todella nopeasti, kun on sekoittanut cementtipastan, koska se tarttuu todella hyvin. Se on pelastanut rumat poraukseni betonissa, kun olen osunut kiveen ja reikä on tullut liian suureksi.

• Tykkään
Kaskelot ja 2 muuta
  • Laddar…
Kiitos vinkeistä!

Se on tiiliseinä, jossa on rappaus, mutta luulen, että vanhat tulpat osuivat suoraan saumaan, joten siksi kaikki murtui. Kuulostaa siltä, että minun täytyy poistaa tulpat, porata uudelleen ja täyttää sitten sementillä?

• Tykkään
Farstatjej90
  • Laddar…
Voitko siirtää reikiä hieman, jotta ne eivät osuisi saumaan?
Voidaan myös vahvistaa liimalla, jotta kiinnike pysyy kunnolla paikallaan.

• Tykkään
Kaskelot ja 1 muu
  • Laddar…
Claes Sörmland
K Kaskelot sanoi:
Kiitos vinkeistä!

Seinä on tiilestä rappauksella, mutta luulen, että vanhat pluggarit osuivat saumakohtaan, ja siksi kaikki murenivat. Kuulostaa siltä, että minun täytyy poistaa pluggarit, porata uudelleen ja täyttää sementillä sitten?
Se on varmasti turvallisinta. Imuroi reijät huolellisesti ennen kuin sotket sementtiä niihin.

• Tykkään
Kaskelot
  • Laddar…
namnbyte
Se tulee kestämään erittäin hyvin, olen itse tehnyt niin ammoisista ajoista asti, kun poraaminen menee pieleen. Varmista vain, että se on täysin kuiva, näyttää olevan melko suuri reikä, joten mielellään viikon kuivumisaika, muuten vedät tulpan ulos, kun ruuvaat ruuvin sisään.

• Tykkään
Kaskelot
  • Laddar…
ankarmassa on oikea tapa edetä

• Haha
cpalm
  • Laddar…
Farstatjej90
namnbyte namnbyte sanoi:
Se pitää aivan loistavasti, olen itse tehnyt niin muinaisista ajoista lähtien, kun poraaminen menee pieleen. Varmista vain, että se on tehty kunnolla, näyttää siltä, että siinä on kunnon reikä, joten mielellään viikon kuivumisaika, muuten vedät proppua ulos, kun ruuvaat ruuvin sisään.
Kitti halkeaa, kun hän vetää ruuvin proppuun
Trust me.

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Kitti halkeaa, kun hän vetää ruuvia tulppaan
Trust me.
Ei, jos se on täysin kuivunut ja hyvin täytetty, olen tehnyt niin itse sekä joidenkin verhojen että kotiteatterikaiuttimien kanssa. Jos se ei ole läpikuiva, niin sitten tulpasta vedetään ulos.

Se on pystysuora vetovoima vaakasuoraan kiinnitykseen, lisäksi oletettavasti L-muodossa oleva kiinnike alapuolella. Se kestää, minulla on 5 kg kaiuttimia, jotka ovat olleet kiinni sillä tavalla. Kuitenkin kunnollisilla ruuveilla/tulpilla.

• Tykkään
Kaskelot
  • Laddar…
Claes Sörmland
Paksujen tasoitekerrosten kuivumisaika rei'issä ei myöskään ole leikinasia tänä vuodenaikana, kun suhteellinen ilmankosteus on korkea.

• Tykkään
namnbyte ja 2 muuta
  • Laddar…
Todella hauskaa saada tällaista palautetta. Aion odottaa vähintään viikon ja katsoa sitten, voinko saada ruuvin ulos ja saada sen pysymään. Jos rullaverho irtoaa, se ei haittaa niin paljon.

Voihan olla, että jopa teknisesti heikko menetelmä voi toimia hieman tuurilla. Tiedotan lisää myöhemmin.

• Tykkään
namnbyte ja 2 muuta
  • Laddar…
Farstatjej90
namnbyte namnbyte sanoi:
Ei, jos se on täysin kuiva ja täynnä, olen tehnyt niin itse sekä joidenkin verhojen että kotiteatterikaiuttimen kanssa. Jos se ei ole kuiva läpi asti, vedetään plugi pois.

Se on vertikaalinen vetovoima horisontaalikiinnitystä vastaan, lisäksi oletettavasti alla on L-muotoinen tuki. Se tulee kestämään, minulla on 5 kg kaiuttimet, jotka ovat olleet kiinnitettynä sillä tavalla. Kuitenkin kunnollisilla ruuveilla/tulpilla.
Miksi ihmeessä pitäisi käyttää väärää materiaalia? Olen itse yrittänyt tehdä tämän ja tasoite särkyi. On hyvä, että kaiuttimesi roikkuvat, mutta on olemassa paljon parempia materiaaleja käytettäväksi. Tee se...

namnbyte
Farstatjej90 Farstatjej90 sanoi:
Miksi ihmeessä pitäisi käyttää väärää materiaalia? Olen itse yrittänyt tehdä tätä ja kitti murtui. On hyvä, että kaiuttimesi roikkuvat, mutta on olemassa paljon parempia materiaaleja käytettäväksi. Tee se...
Tarvitse ei kiristää niin, että halkeaa, voi lopettaa ruuvaamisen hyvissä ajoin. Seinä ei juuri liiku, ei ole mitään järkeä kiristää niin perkeleesti. Ei se ole ruuvin jännitysvoima plugia vastaan, joka on heikko lenkki tällaisessa kiinnityksessä.

Mutta joo, hän voi myös jyrsiä tiiliin uran ja valaa sinne H-palkin, johon sitten verhotuki hitsataan. Silloin se kestää myös sinun verhojen käyttöä!

EDIT: Mutta jotta olisimme oikein varmoja, pitäisi hän varmaankin myös porata H-palkkiin ulkopuolelta ja kiinnittää vaijerit siihen, jotta voidaan hyödyntää ulkopuolelle upotettuja betoniperustuksia. Silloin voi kiristää vaijeria mielensä mukaan tai jos verhotuki joutuu ylikuormitukseen esim. vierailun yhteydessä.

• Tykkään
Jocke Best
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.