Olen ostanut talon, jossa teemme nyt remonttia, johon sisältyy seinien siirto jne. Jotta kustannukset eivät kasvaisi liikaa, yritämme tehdä niin paljon kuin mahdollista itse, muun muassa puramme olemassa olevat seinät, jotka on tarkoitus poistaa.
Talosta tehtyjen asiakirjojen mukaan ulkoseinät ovat kantavia, eikä kantavia sisäseiniä ole asiakirjoissa mainittu. Todellisuus on vastannut näitä asiakirjoja paitsi yhdessä kohdassa. Talon "keskellä", kohtisuorassa kattoristikkoja vasten, on 160 cm leveä seinän osa, johon on sijoitettu liukuovi. Tämä seinän osa on rakennettu kantavaksi rakenteeksi, jossa on 220*90 palkki, joka lepää kahden ~34*90 (mm) päällä. Kun katsomme talon piirustusta, kyseinen osa on piirretty paksummaksi ja se ulottuu hieman seinään, jota emme aio purkaa (punainen merkintä).
.
Kysymykseni on otsikon mukaisesti, onko seinä kantava vain liukuoven osalta vai koko talon rakenteen kannalta?
Mielestäni näyttää siltä, että vasemmalta puuttuu palkki tai väliseinä tuon suuren liimapuun vierestä! :eek:
Onko aiemmat omistajat purkaneet seinän makuuhuoneen 14,8 ja makuuhuoneen 10,3 väliltä?
Revimme seinän makuuhuoneiden väliltä kuultuamme kirvesmiehen neuvoa: hän sanoi, että "se seinä tuskin kannattaa mitään" (tai jotakin vastaavaa). Seinä oli muutenkin rakennettu samalla tavalla kuin ei-kantavat seinät (esim. makuuhuoneen 14,8 ja keittiön välinen seinä). Alla on kuva siitä, miltä seinä makuuhuoneen 14,8 ja 10,3 välillä näytti, ei yhtään palkkia missään.
Joo, se seinä näytti hieman heikolta ollakseen kantava sydänseinä, lähinnä siksi, että pystytukien väli on harva ja yläreunassa ei ole kantavaa palkkia.
Mutta kantavalla sisäseinällä ei tarvitse olla kantavaa palkkia, eikä myöskään tarvitse olla ylisuuria tukikoolauksia. Minulla on talossa kaksi kantavaa sisäseinää, jotka koostuvat 45x70 pystytukikoolauksista eikä niissä ole kantavaa palkkia. Mutta jokaisen lattiajuoksun alla on kuitenkin pystytukikoolausta täsmälleen.
Näyttää siltä, että sinulla on jänneväli yli 7 metriä. Useimmissa tapauksissa tarvitaan kantava sydänseinä tai jokin välikohta. Mutta jos asuintilaa ei ole yläpuolella, tai se on erittäin kapea (= pieni kuorma + mahdollisesti apua kattotuoleilta), niin se voi olla ehkä OK ilman.
Ja, tuo seinä näytti hieman heikolta ollakseen kantava pilari, enimmäkseen koska pystypilarit ovat niin harvassa ja yläosassa ei ole kantavaa palkkia.
Mutta kantava sisäseinä ei tarvitse ollenkaan sisältää kantavaa palkkia, eikä tarvitse olla liioiteltua mittasuhteessa pystyjohteille. Minulla on talossa kaksi kantavaa sisäseinää, jotka koostuvat 45x70 pystysuuntaisista johteista eikä sitten mitään kantavaa palkkia. Mutta silloin siellä on pystysuuntainen pilari tarkalleen jokaisen lattiahirren alla.
Näyttää siltä, että jänneväli on yli 7 metriä, ja useimmissa tapauksissa tarvitaan kantavaa keskipilaria tai jonkinlaista tukea. Mutta jos yläpuolella ei ole asuinkerrosta tai se on hyvin kapea (= pieni kuormitus + mahdollisesti apua kattotuoleilta), voi olla, että se on OK ilman.
Seinä makuuhuoneiden välillä rakennetaan uudelleen, mutta tällä kertaa tukevammin, joten avoin pohjaratkaisu on väliaikainen. Kuitenkin seinä keittiön ja makuuhuone 14,8:n välillä siirretään niin, että se on linjassa seinän kanssa makuuhuone 10,8:n ja ruokailu-/olohuoneen välillä, samalla kun seinä keittiön ja ruokailu-/olohuoneen välillä poistetaan. Tässä onkin ongelmani ja kysymys on, tukeeko pieni osa kantavasta seinästä koko taloa vai oliko se vain tuki liukuovelle, joka roikkui kattopalkin kiskossa. (Kuva näyttää suurin piirtein, miltä uusi pohjaratkaisu näyttää).
Henkilökohtaisesti uskon, että tarvitset sinne palkin.
Oletan, että yläkerran lattiapalkit kulkevat suoraan talon yli suunnassa ulkoseinä-parveke -> ulkoseinä-keittiö. Ja lisäksi oletan, että yläkerran lattiapinta-ala on vähintään 5-6 metriä leveä.
Ja jos sinulla ei ole mitään kunnon järeitä palkkeja lattiapalkistossa (paljon enemmän kuin 45x220 puuta), niin luultavasti tarvitaan kantava seinä tai palkki.
Muuten, kun rakennatte uudelleen seinän makuuhuoneiden välille, tarkistakaa huolellisesti, että lattiapalkit/lattia on suora. Muuten, nosta ja tue se suoraksi ennen kuin teette seinän valmiiksi.
Henkilökohtaisesti uskon, että tarvitset palkin sinne.
Oletan, että yläkerran lattia kulkee suoraan talon poikki suunnassa ulkoseinä-terassi -> ulkoseinä-keittiö. Edelleen oletan, että yläkerran lattia-ala on vähintään 5-6 metriä leveä.
Ja jos sinulla ei ole varsinaisia todella järeitä palkkeja lattiarakenteessa (huomattavasti enemmän kuin 45x220 puu), niin tarvitaan luultavasti väliseinä tai kantava palkki.
Ja muuten. Kun jälleenrakennatte seinää makuuhuoneiden välillä, tarkistakaa huolellisesti, että lattiarakenteesta/lattiasta tulee suora. Muuten, nosta ja tuki ylös niin, että kaikki tulee suoraksi, ennen kuin rakennatte seinän valmiiksi.
Kiitos vastauksista ja vinkeistä! Tuntuu siltä, että olen tehnyt niin paljon kuin uskallan ilman että tuon puusepän taas tänne, olen kuitenkin ajatellut antaa hänen asentaa jokaisen seinän rungon, joten hän voi yhtä hyvin tulla nyt.
Oletan, että "vindsvåningen" ei ole kalustettu, tai ehkä käytössä kevyenä varastona.
Siinä tapauksessa "hjärtväggen":n pääasiallinen tehtävä on vakauttaa kattotuolien alapaarre, jotta se ei anna epämiellyttävästi periksi, kun siellä kävellään ja asetetaan laukkuja ja vastaavaa. Kuorma on siis pieni, ja "hjärtväggen" voi olla mitoitettu heikosti, juuri kuten Mikael_L kirjoittaa.
Minulla on itse asiassa "hjärtvägg", joka koostuu vain 70x45 lankuista, varasto ja pieni vierashuone päällä.
Voin kuvitella (mutta en ole "asiantuntija"), että avattua osuutta voi vakauttaa lyhytpalkkien avulla, tai pahimmassa tapauksessa palkilla.
Lähden siitä, että "ullakkotila" ei ole kalustettu tai mahdollisesti käytetään kevyenä varastona.
Siinä tapauksessa "yhdysseinä" on lähinnä tarkoitettu vakauttamaan kattoristikon alapalkkia, niin että se ei huoju epämiellyttävästi, kun siellä kävelee ja asettelee laukkuja ja vastaavaa. Kuorma on siis pieni, ja "yhdysseinä" voi olla kevyesti mitoitettu, juuri kuten Mikael_L kirjoittaa.
Minulla itselläni on muuten "yhdysseinä", joka koostuu vain 70x45 karmeista, varastolla ja pienellä vierashuoneella yläpuolella.
Voin kuvitella (mutta en ole "asiantuntija"), että avattavan osan voi vahvistaa pätkäspydeillä, tai pahimmassa tapauksessa palkilla.
Yläkerta, jos sitä voi kutsua kerrokseksi, on vain keskeneräinen ullakkotila ilman sisustusta tai muuta roinaa. Talo on modulitalo Anebyhusilta, jos sillä nyt on merkitystä.
Mutta, riippumatta siitä, sanooko talon kuvaus, että ulkoseinät ovat kantavia eikä mitään sisäseinistä (kantavien sisäseinien kenttä on tyhjä), voivat sisäseinät silti olla kantavia? Vai onko vuosien varrella kertynyt uutta tietoa, joka asettaa toisenlaisia vaatimuksia? Samaan aikaan kantavat sisäseinät on piirrettynä suunnitelmaan, jossa liukuovi on sijoitettu. Tuntuu hieman ristiriitaiselta.
Äärimmäisin tilanne olisi, jos koko kerroksen taso tyhjennettäisiin sisäseinistä ja se olisi vain yksi iso huone, voisiko tämä tapahtua, jos katto jne. lepää vain ulkoseinien varassa, vai onko sisäseinäillä muita, kantavuudesta erillisiä tehtäviä, kuten vakauttavia ominaisuuksia?
Jos tarkoitat kantavilla sisäseinillä sitä, että seinä on vähän paksumpi keittiön liukuoven kohdalla, voi se yksinkertaisesti tarkoittaa, että se on piirretty paksummaksi ja se tulisi rakentaa paksummaksi, jotta liukuovi mahtuisi. Ei ole täysin helppoa sanoa mitä.
Mutta kirjoitat tyyppi "einredd, råvind". Onko se esim. ristikkokattotuolit, ne voivat näyttää erilaisilta, mutta esim.
niin ei ole lainkaan mahdotonta, että kattotuolit ovat vapaasti kantavia koko jännevälin ajan = keskimuuria/palkkia talon keskellä ei tarvita.
Jos tarkoitat kantavilla sisäseinillä, että seinä on hieman paksumpi keittiön liukuoven kohdalla, saattaa olla, että se on piirretty paksummaksi ja pitäisi rakentaa paksummaksi, jotta itse liukuovi mahtuu. Ei ole täysin helppo sanoa mitä.
Mutta kirjoitat tyyliin "sisustamaton kylmä ullakko".
Onko se esim. ristikkokattotuolit, voi näyttää vähän erilaiselta, mutta esim.
[kuva]
silloin ei ole lainkaan mahdotonta, että kattotuolit ovat itsestään kantavia koko jännevälin yli = keskiseinä/palkki talon keskellä ei ole tarpeen.
Onneksi otin kuvia kun olin viimeksi ylhäällä, vaikka ne eivät näytä koko rakennetta:
Joo. Joo, ne ovat ristikkokattotuolit. Ja ne voivat ehdottomasti olla koko talon leveydeltä vapaasti kantavia, joten et tarvitse mitään kantavaa seinää tai muuta tukea.
Minua hämäsi se, että näin portaat suunnitelmassasi.
Mutta jos ajattelet aloittaa tavaroiden lataamisen ullakolle, tuki alla voi olla tarpeen.
Jos haluat, voin syöttää vähän tietoja kattoruodeistasi ohjelmaani, niin voin laskea, näyttävätkö ne olevan vapaasti kantavia ja kestävätkö ne vähän ylimääräistä kuormitusta.
Sinun on siinä tapauksessa mitattava mitat, kulmat ja etäisyydet ja jänneväli (suunnilleen). Ja mielellään katso, onko se mahdollisesti K-luokiteltua puutavaraa ja mikä luokka, jos on. Ja lumivyöhyke tai paikkakunta.
Periaatteessa en tarvitse kovin paljon tietoja. Yläpienojen ja alapienon mitat sekä jänneväli. Kattokaltevuus näyttää olevan noin 27°. En voi laskea muuta kuin 14° tai 27°, joten ...
Mutta kun otetaan huomioon, miltä väliseinä näytti ja että ne ovat ristikkokattotuoleja, olen nyt muuttanut mieltäni ja uskon, että sinulla on vapaasti kantavat kattotuolit eikä sinun tarvitse kaikkea hässäkkää.
Viimeksi muokattu:
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.