12 552 lukukertaa ·
15 vastausta
13k lukukertaa
15 vastausta
nostaa HEA200 teräspalkki välipohjaan?
Hei!
Huomasin, että joku toisessa keskustelussa tiesi, että HEA220 painaa noin 60 kg per metri. Pitääkö tämä paikkansa? Minulla on HEA200 ja ihmettelen, tietääkö joku, mitä ne painavat per metri.
Yritän nostaa kaksi kappaletta välipohjalle 2,5 metrin korkeuteen. Ne ovat 4 ja 5 metriä pitkiä. Asumme vuorella, joten nostokurjet eivät pääse sisään. Onko vinkkejä, miten ne saadaan ylös?
terveisin
Marcus
Huomasin, että joku toisessa keskustelussa tiesi, että HEA220 painaa noin 60 kg per metri. Pitääkö tämä paikkansa? Minulla on HEA200 ja ihmettelen, tietääkö joku, mitä ne painavat per metri.
Yritän nostaa kaksi kappaletta välipohjalle 2,5 metrin korkeuteen. Ne ovat 4 ja 5 metriä pitkiä. Asumme vuorella, joten nostokurjet eivät pääse sisään. Onko vinkkejä, miten ne saadaan ylös?
terveisin
Marcus
Sellaisen palkin otan olalleni
, no, yhdelleen puolelle kuitenkin. Lastipallet ovat hyödyllisiä moneen, mm. tukena palkin alla. Sen voi nostaa pala kerrallaan, vipuvarrella = rautakanki/lauta/sääntö ja sitten tukea alle jälkikäteen, yksi puoli kerrallaan. Se vie vähän aikaa tällaisissa töissä, jos on kärsimätön, mutta jos ei voi ajaa olohuoneeseen trukkilavalla, niin se on tehtävä käsivoimin, pienellä kustannuksella = muutama olut.............
Pitäisi myös voida rakentaa 2 väliaikaista 3jalkaa ja ripustaa nosturi niiden alle nostamista varten. Nyt se riippuu vähän siitä, onko korkeus vapaa, mutta sen pitäisi olla, jos ei ole mitään, mihin kiinnittää nostolaite.
snuttjulle, kolmiläpöytä on aina hyvä valinta, mutta oletin, että katto on 2,5 metriä ylhäällä, joten kolmiläpöytä ei sovi, ja sitten blokki vie oman tilansa. Pitää myös olettaa, että huoneella on omat rajoituksensa ja että palkit ovat vähintään yhtä pitkät/leveät kuin huone, joten ne täytyy sovittaa sisään, jos olen ymmärtänyt oikein.
Kiitos hyvistä neuvoista.
Ymmärrän jutun kiskojen ja putkien kanssa, joiden päällä palkit rullataan.
Ongelmana on, kuten mainitsitte, saada ne 2,50 metrin korkeuteen ja pujotettua ne yläkerrokselle, missä ne pitää upottaa välipohjaan. Minulla on korkeusvapaus, mutta sitten ne pitää jotenkin työntää aukkoon.
Liitän kuvan siitä, miltä talo tulee näyttämään, kun palkit asennetaan.
Ymmärrän jutun kiskojen ja putkien kanssa, joiden päällä palkit rullataan.
Ongelmana on, kuten mainitsitte, saada ne 2,50 metrin korkeuteen ja pujotettua ne yläkerrokselle, missä ne pitää upottaa välipohjaan. Minulla on korkeusvapaus, mutta sitten ne pitää jotenkin työntää aukkoon.
Liitän kuvan siitä, miltä talo tulee näyttämään, kun palkit asennetaan.
kuten ymmärrän, tarkoitatte, että voi kiinnittää jonkin vinssin tai taljan räystäälle, jotta saa palkit ylös?
Eikö sen pidä olla melko tukeva kiinnitys- ja asennusratkaisu, jotta voi asentaa vahvan vinssin, joka nostaa noin 250 kg?
Eikö sen pidä olla melko tukeva kiinnitys- ja asennusratkaisu, jotta voi asentaa vahvan vinssin, joka nostaa noin 250 kg?
Voitko asettaa jotakin aukon yläpuolelle. Useissa tavarataloissa voi ostaa manuaalisia vinssareita melko edullisesti, mukaan lukien muutama metri nauhaa, joita käytetään mm. venetrailereissa ja ne voivat kelata sekä eteen- että taaksepäin. Ostin yhden Biltemasta 250 kruunulla (kestää 500 kg), kun minun piti nostaa pieni sorvi (tosin 250 kg). Tein väliaikaisen telineen jossa vinssi päällä, nostin sorvin ja siirsin pöydän alle - näpertelyä mutta ei kuitenkaan hikistä. Jos sinulla on mahdollisuus asentaa kaksi sellaista kummallekin puolelle, aukon yläpuolelle, sinulla on erittäin tehokas nostolaite.
Laitoimme ylös 8 m HEB 280 (800 kg) käyttämällä kuormalavoja ja tunkkeja.
Ensimmäisen metrin nosti traktori lavahaarukoilla leveän oviaukon kautta, sitten laitoimme kuormalavat alle ja nostimme yhden lavakorkeuden kerrallaan tunkkeilla. Pitää vain olla rauhallinen ja varoa sormia.
Ensimmäisen metrin nosti traktori lavahaarukoilla leveän oviaukon kautta, sitten laitoimme kuormalavat alle ja nostimme yhden lavakorkeuden kerrallaan tunkkeilla. Pitää vain olla rauhallinen ja varoa sormia.
250 kilo ei ole paljon itse asiassa, joten sen nostaminen ei ole mikään suuri ongelma. Kolmijalka tai tässä tapauksessa ehkä vain a-kehikko, joka kiinnitetään talon seinään, on hyvä kiinnityskohta vinssille. Veikkaisin, että 2 kpl 45x95 riittäisi enemmän kuin hyvin.
Kiitos vinkeistä. Lopulta rakensin rampin kahdesta 45x170x5400. Sitten neljä meistä nosti sen käsivoimin ja köyden avulla. Vinssin jätimme sikseen, koska se voi nostaa vain 1 metrin kerrallaan. Tässä tapauksessa kokonaishalkaisija oli vajaat 6 metriä. Katso verkkosivulta kuvia ja elokuva: http://hem.fyristorg.com/warnby/bostad/dagbok/index.htm
Yritimme tehdä saman, mutta traktorin sijaan käytimme kymmenkuntaa "vuokrattua" tuttavaa. Kun olimme puolessavälissä, yksi kaveri ponnisti liikaa ja meni molemmat jalat kauttaan lahonneen lattian läpi.mycke_nu sanoi:
Hän selvisi säikähdyksellä, kun tulimme alas hakemaan hänet ryömintätilasta :eek:
Hauskaa jälkeenpäin, mutta sillä hetkellä olo oli vähän ...sellainen... Sitä olisi ollut noloa surmata tuttavia ennen kuin palkki oli paikallaan.
/Fredrik
täsmälleen samanlainen samoilla mitoilla hahaha laitoimme autotalliin jälkikäteen.mycke_nu sanoi:
kaivinkone ajoi sen niin pitkälle kuin mahdollista. sitten lainasin 40 SE lavoja ja käytin 2 tunkkia ja 2 kaarihirttä.
toimi loistavasti.
t. snickar estwing