Hei

Kesällä suunnittelemme vaihtavamme katon juuri ostamassamme talossa. Siellä on betonitiilet vuodelta 1982, joissa on runsaasti sammalkasoja, mutta toistaiseksi ei vuotoja, mitä olemme voineet nähdä. Uudesta katosta tulee huomattavasti kevyempi peltikatto ja vaihdon yhteydessä haluamme myös lyhentää katon räystästä. Olen tietoinen suuren räystään tarkoituksesta, mutta koska puolisoni on arkkitehti ja talo hänen mukaansa näyttää "painuneelta", niin annan periksi. Ongelma räystään lyhentämisessä on, että kattokannattimien yläosat lepäävät alalaatalla itse räystäässä, eli sitä ei voi yksinkertaisesti sahata poikki mukauttamatta uusia tukia yläosan ja alalaatan välille.

Alla näette, miltä kattoristikko näyttää tänään:
Kattotukien rakennekuva, jossa vihreällä merkitty uusi tukirakenne; sisältää eristystä sekä tuen kiinnitystä selittävät merkinnät.
Ja periaatteessa miten ajattelen, että uusi tuki pitäisi olla (vihreällä).
Rakenteellinen piirros talon kattoelementistä, jossa näkyy nykyinen kattorakenne ja ehdotettu uusi tuki vihreänä.

Loogisesti katon rasitus painaa tukea sisäänpäin ja siksi ajattelin myös kiinnittää "lukituslistan" sisäpuolelle, joka yhdistetään kaikkiin kattoristikoihin, lisäturvallisuutta varten. Itse tuki ajattelin tehdä yhdistetyistä listoista niin, että leveys on hieman leveämpi kuin kattoristikon alusta apuna käytetään naulalevyjä. Naulalevyt tulevat sitten yhdistämään tuen ylä- ja alalattaan.

Uskotteko, että tämä ratkaisu riittää vai pitäisikö tehdä muita toimenpiteitä?

Minun täytyy tehdä muutos 8:lle 14:stä kattoristikosta, loput vaihdetaan valmissa ristisaksirakenteiksi. Mainittakoon, että olen keskustellut asiasta ystävän kanssa, joka on rakennesuunnittelija, ja hän (ilman laskelmia) katsoi, että sen pitäisi riittää. Talossa sijaitsee Kungsbackassa, lumialue 1,5.

Mitä mieltä olette?

Ehkä voit pyytää ystävääsi laskemaan sen oikein?
Puuttuu tietoa ang. Jänneväli, cc-mitta, kuorma alarungossa, kattotuolin alkuperäinen ulkonäkö jne.

Se on vielä jonkin aikaa ennen kuin tämä on ajankohtaista ja haluan tietenkin varmistaa, että se pitää, kysymykseni oli siksi tyyppiä "pystyykö konseptini" ennen kuin vien sitä eteenpäin. Tämä esimerkki näyttää esimerkiksi olevan melko samanlainen kuin mitä haluamme saavuttaa:
Kolmiohahmoinen puurunko teollisessa hallissa, joka näyttää kattotuoleilta rakentamiseen tai remontointiin liittyvässä kontekstissa.

Siinä ylärippa ei lepää suoraan alaripan päällä, vaan yhdistyy pystysuoran tuen avulla. Siinä on kuitenkin ylimääräinen ristikkotuki...

Kattotuolit näyttävät tänään tältä:
Rakennussuunnitelmapiirros, joka esittää kattoruoteiden mittasuhteita ja tukirakenteita yksikerroksiseen taloon.

Ristikko säilyy muuttumattomana, vain tuet päissä eroavat.
Rakenteen piirustus, kolmiomainen kattotuoli ja sen mitat. Näyttää olevan kehikko jännityksellä ja tukipalkeilla, jotka eivät kosketa suoraan.

Muuten en tiedä, miten kuormat jakautuvat, mutta kattotuolit ovat itsekantavat ja ne on kiinnitetty 1200 mm jaolla yksikerroksiseen taloon, jonka jänneväli on noin 8700 mm. Betonikattotiilet -> Peltikatto.

Pitäisikö minun harkita lisää tukia, mutta siinä tapauksessa minne? Ristikko tulee olemaan ehjä.

Lisäätkö tukipuun kuten liitetyssä kuvassasi, niin se näyttää oikeammalta, voi ymmärtää ja nähdä voimasuhteet. Ratkaisusi toimii varmasti myös hyvin, mutta anna kaverisi laskea hieman sitä varten. Ristikkorakenne ei valitettavasti pysy ehjänä, kun leikkaat yhden "noden" ja tämä muuttaa alkuperäisen toteutuksen voimansiirtoa.

KnockOnWood KnockOnWood sanoi:
Vaikea ymmärtää miksi pitäisi tehdä niin monimutkainen muutos olemassa olevaan, toimivaan taloon. Ulkonäön vuoksi? Sitähän ette itse näe, vain naapurit.

Ehkä ette tiedä, että nykyään betonikaton käyttöikää voidaan pidentää hyvällä tuloksella pesemällä ja ehkä myös maalaamalla?
Ymmärrän näkökulmasi ja olen kanssasi osittain samaa mieltä, mutta kuten kirjoitin, arkkitehti (puolisoni) ei näe asiaa samalla tavalla ja sekin täytyy ymmärtää. Olemme pitkään etsineet tonttia rakentaaksemme talon, jonka olemme suunnitelleet, mutta valitettavasti emme ole löytäneet sopivaa. Sen sijaan löysimme talon sieltä, missä halusimme, ja tuntui siltä, että voisimme "jalostaa" sen siihen suuntaan, johon halusimme suunnittelemamme talon.

Tarkastusraportin ja keskustelun tarkastusmiehen kanssa ilmeni, että katto todennäköisesti tarvitsee vaihtaa parin vuoden sisällä. Jo nyt mm. päätypellit ja reunapelti on vaihdettava, mikä on toki pienempi kustannus verrattuna kokonaiseen uuteen kattoon. Mutta yhdistelmä siitä varmuudesta, että katto on vaihdettu, ja siitä, että se antaa talolle sen ilmeen, jota haluamme, tekee mielestäni siitä hyvän vaihtoehdon.

Voila ;)
Sininen omakotitalo, jossa on valkoinen katto ja viherpiha. Pihalla on valkoinen puutarhakalustesetti ja näkyy myös autotalli.

Ja meidän tavoitekuvamme katonvaihdon, paneelin jne. kanssa (ei kuitenkaan täysin valmis)
3D-malli talosta mustalla katolla, harmaalla paneelilla ja suurilla ikkunoilla nurmikolla.

• Tykkään
chath747 ja 1 muu
  • Laddar…
Uusi julkisivu edestä rakennuslupa-asiakirjat työn alla..
Uuden talon julkisivupiirros edestäpäin, keskeneräiset rakennuslupapaperit tekeillä.

Paras vastaus

Saat kiertorasitusta korkeajalkojen ja hänkapulan välille, joten kunnollinen pala vaneria vihreän kiilan päälle, niin se voi kestää.

Protte

PS, kunnon kattotuennat suojaavat julkisivua.

Olen poistanut off topic -viestit. Viestien tulee auttaa TS:ää ja edistää keskustelua.

/Moderaattori

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Fru Maxe
  • Laddar…
Stoppi ja pengit!

Puutalofasadi vaatii vähintään 30 cm, mielellään 40 cm ulkonema plus ränni. Meillä kotona oli huomattavasti lyhyemmät ulkonemat päädyissä, mutta kun uusimme talon laudat, pidensimme ulkonemia noin 35 cm, jotta uudet laudat kestäisivät jotenkuten.
Tiedän, ettei tällaisia asioita käsitellä arkkitehtikoulutuksessa, joten pyydän anteeksi puolisosi tietämättömyyttä.

• Tykkään
MultiMan ja 1 muu
  • Laddar…
Onko ulkonema 10 tai 40 cm ei ole kysymys tässä. Ei ole myöskään mitään "vaatimusta" ulkonemalle, mutta olen hyvin tietoinen tarkoituksesta ja siitä, että se voi pidentää paneelin elinikää ym.

Minusta on kuitenkin hyvä, että arkkitehdit ja muut luovat ammattiryhmät työskentelevät eri tavalla, mutta ehkä et ole yksi heistä, mutta se on sinun asiasi.

Se ratkaisu, jonka olet hahmotellut, tulee kestämään. siinä ei ole epäilystäkään.
Suosittelisin kuitenkin, että ette lyhentäisi ulkonemia niin paljon kuin olet piirtänyt, se ei näytä hyvältä minun mielestäni. Ehkä tavoittelette jotain funkis-ilmettä, mutta en usko, että se toimii teidän talossanne. Valitkaa mieluummin ulkonemat keskikohdasta, sillä olen samaa mieltä arkkitehdin kanssa, että se näyttää hieman hassulta kuten se on nykyään.

On selvää, että arkkitehtikoulutukseen kuuluu ymmärtää räystäiden merkitys, erityisesti länsirannikolla. Seuratessani tätä keskustelua muutaman päivän ajan, olen pohtinut, onko olemassa vaihtoehtoisia toimintalinjoja. Useat talon ulkoasuun liittyvät ongelmat eivät liity pelkästään räystäisiin. Pensasaita edessä, joka tehokkaasti peittää seinän korkeuden, samoin kuin väritys ja kattomateriaali, ovat joitakin ilmeisiä esimerkkejä. Valkoiset räystäslaudat ja ikkunalistat korostavat todella katon eteenpäin työntyvää asemaa. Kirkas sininen ja valkoinen eivät ole kauniita, ei yhdessä eikä erikseen. Pystyseinäpaneelin melko karkea rakenne antaa väärän signaalin talon mittakaavasta.

• Tykkään
Kane
  • Laddar…
Koskien kattoristikkopulmaa olen sitä mieltä, että Prototyyppi esitti järkevän idean, jota aiomme hyödyntää. Kummallekin puolelle kattoristikkoa ruuviliimataan 18mm rakennevaneri. Tällaisen liitoksen pitäisi pystyä kantamaan kuormat ja enemmänkin, erityisesti ottaen huomioon kevyempi katto, joka tullaan asentamaan. Ehkä yksi vahva pultti ja prikat joka kulmaan. Kierros suunnittelijan luo tämän ajatuksen kera!

Vihreä: Kiila 220x45 lankusta
Sininen: 18mm rakennevaneri kummallekin puolelle kattoristikkoa
Kaavakuva näyttää katon kattorakenteen, jossa on 18 mm vanerilevyt (sininen) ja 220x45 kiila (vihreä). Katon kaltevuus on 23 astetta.

Muita ideoita tästä aiheesta otetaan kiitollisina vastaan!

Huomaa, että käytin yllä olevassa kuvassa alkuperäistä kattoristikkoa, koska yksi luonnoksistani herätti niin paljon huomiota. Räystäs tulee lyhentymään, sen verran selvää on, muuten en olisi luonut tätä keskustelua. Selventääkseni vielä enemmän, tässä on kuva (ei minun kuva) siitä, kuinka paljon räystäsulkonema ja tyyliä ajattelemme, joten kyseessä ei välttämättä ole mikään funkistalo kaikkine siihen kuuluvine asioineen. Emme ole vielä päättäneet, mutta lyhyempi tulee olemaan nykytilanteessa eikä raskasta umpinaista räystästä.

Puisottiikkinen, harmaalaudoitettu talo, jossa on valkoinen peltikatto ja kattoluukku, seisoo rauhallisessa metsäympäristössä.

Mutta kiusallakseni kaikkia funkisvihaajia ja räystäspoliiseja (pilke silmäkulmassa) tässä on jotain kommentoitavaa =) (ei minun kuva).

Moderni puutalo vuoristossa, harmaa ulkoverhous ja valkoinen katto; talon takana kalliomaisema ja syksyistä kasvillisuutta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.