Hei,

Kellarissa on tänään kellariseinät betoniharkosta (1945).

Haluaisin vahvistaa ja mahdollisesti saada vähän lämpimämmäksi rakentamalla uudet kellariseinät vanhojen sisäpuolelle. Luultavasti Lecalla. Tämän kaiken syynä on talon lisäkerros, sekä se, että haluan saada kellarin lämpimäksi ja raikkaaksi. Se on aika ankea tällä hetkellä.

Miten minun pitäisi kiinnittää uusi Leca-seinä parhaalla tavalla vanhaan betoniharkkoon? Olen kokeillut poistaa vanhaa rappausta korkeapainepesurilla, se meni todella hyvin (160 bar), ja jäljelle jää todella karkea/karhea betonipinta, jossa on hyvä tarttumapinta.

Vielä yksi kysymys, onko haittaa eristää sisäpuolelta hieman Lecalla, noin 15-20 cm.

Pitkällä aikavälillä tulee luultavasti myös ulkoinen eristys.

Loogisinta olisi rakentaa kuorimuuri eli laitaa eristys betoniharkon ja leca-kiven väliin. Leca-kivi itsessään eristää 25–30 % mineraalivillan kapasiteetista. Toteutus riippuu luonnollisesti siitä, kuinka paksuja leca-kiviä aiot käyttää.

• Tykkään
spaxx
  • Laddar…
J justusandersson sanoi:
Loogisinta on varmaankin teha kaksinkertainen seinä, eli laitat eristeen betoniharkkojen ja lecaharkkojen väliin. Lecaharkko itsessään eristää 25-30 % mineraalivillan kapasiteetista. Toteutus riippuu tietysti siitä, kuinka paksuja lecaharkkoja aiot käyttää.
Hei,

Juuri tässä tapauksessa haluan vahvistaa ja yhdistää uuden kellarimuurin ja uuden kellarimuurin yhdeksi. Olen miettinyt, pitäisikö olla 1 cm rako, ja sitten täyttää betonilla kevyellä betonilla väliin. Tai pitäisikö vain levittää sementtilaastia lecaharkkojen takapuolelle niin, että ne tarttuvat vanhaan kellarimuuriin.

Uskon enemmän pieneen väliin. Jos sinulla on runsaasti aikaa, voit kiinnittää kramlor betoni-hålsten:iin, jotka sitten muurataan lecakiven saumojen väliin. Uskon kuitenkin, että se ei ole tarpeen, ellet aio käyttää erittäin kapeita lecaharkkoja.

• Tykkään
spaxx
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.