Hei!

Olen parhaillaan remontoimassa taloa ja olen käytännössä purkanut kaiken saadakseni rakennettua uudelleen alusta alkaen (se on '83-luvun talokirjasta, jota kukaan ei ole rakastanut ja jossa on tupakoitu sisällä). Nykyään siinä on avoin pohjaratkaisu ja avointa tilaa nokkaan asti, jotain yli 3 m.

Haluan asentaa puuhellan talon keskelle, savupiipun viereen, ja ajattelin muurata palomuuriksi väliseinän, jonka eteen liesi tulisi. Kysymykseni tähän liittyen ovat seuraavat:

- Voinko käyttää pienemmän koon lecaharkkoja (75 tai 95 mm paksuudeltaan) näin korkeaan seinään? Näin, että harkkoja voi kiinnittää seiniin kiskoilla, joihin ne hakastuvat, jos pystytän tukirakenteen toisessa päässä ja kiinnitän kiskon seinään toisessa päässä, niiden pitäisi seistä tukevasti? Jos käytän tätä ratkaisua, voinko rapata tukirakenteen niin, ettei se näy?

- Taloni seisoo rossipohjalla, enkä jaksa avata lattiaa ja valaa minkäänlaista perustusta ottaakseni vastaan lisää painoa, joten osittain tästä syystä (taloudellisesti epärealistiset) unelmani kaakeliuunista kaatuivat. Kuitenkin katselemani lecaharkot olivat onttoja, joten niiden pitäisi olla ok, eikö vain?

Tällä hetkellä olen asentamassa massiivista mäntylattiaa olemassa olevan lastulevylattian päälle. Onko tyhmää asentaa lattiaa sinne, missä ajattelin muurata, muussa kuin sotkun säästämisen mielessä?

Kiitos paljon avusta!
Eli

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.