7ender
Hei,

Minulla on toinen keskustelu, mutta käännyin tälle foorumiosastolle toivoen saavani apua siitä, mitä palkkidimensioita tarvitsen "amerikkalaisen" verannan katolle.

Nykyinen runko, joka sijaitsee pylväillä, on noin 6,2m x 3,8m. Tulee myös olemaan 40-50 cm ylitys. Palkki on 225x90 liimapuuta.
Lumivyöhykkeet 1,5-2,0 (pohjois-Tukholma).
Tavoittelen 14 asteen kaltevuutta, mutta se on kompromissi.

1. Kuvan lyhyellä sivulla on 3,6m jänneväli. Tarvitsenko siihen pylvään, jossa nyt on kaidetolppa?

Puinen veranda rakentumassa keltaisen talon vieressä, jossa on valkoisia ikkunan- ja oven kehyksiä. Verannan kehys vielä keskeneräinen.

2. Jatkaessani katon rakentamista, voinko käyttää 225x90 liimapuuta (jota minulla on jonkin verran) kattokannattimissa, jotka olen merkinnyt punaisella alla, ja muissa 225x45 C24 koolauksissa?
Vaaditaanko siinä tapauksessa cc60?
Vinoleikkaukset tulevat olemaan ehkä 4,4m jänneväliä.

Pohjapiirros verannasta, jossa on merkityt punaiset kattopalkit. Spännvidd 3,6m, kulmat 14 astetta. Pyritään määrittämään oikeat palkkikoot.

Minulle on vaikeaa soveltaa TräGuidenin taulukoita tämäntyyppiseen kattoon.

Kiitos etukäteen :D

7ender
Kyllä, se pdf auttaa hieman.
Sivulla 32-33 voidaan lukea, että 90x225 liimapalkki kestää 9,29 m vapaata pituutta cc 120 lumivyöhyke 2:ssa.
Vaikuttaa siltä, että voin käyttää sitä diagonaalipalkkeihin katossani. Se mikä saa minut epävarmaksi on, että useita palkkeja täytyy kiinnittää kahteen diagonaaliin. Näin:

Käsin piirretty kattorakenteen suunnitelma, jossa näkyy kaksi diagonaalipalkkia ja niiden kannattimet.
Diagonaaleilla on jänneväli noin 4,3 m.

Joku voi mielellään vahvistaa, että se kestää.

Jos haluaa, että kattokulma on sama joka suuntaan, kattolappeiden täytyy olla yhtä pitkät eteenpäin kuin sivuille. Koska verannan syvyys on tässä tapauksessa hieman suurempi kuin puolet sen leveydestä, tarvitaan ylös pieni harja, jos tätä vaatimusta halutaan noudattaa. Mielestäni se on tarpeeton muodollisuus. Hieman matalampi kattokulma etupuolella ei tule näkymään. Siksi diagonaalit kannattaa vetää keskipisteeseen. Diagonaalit ovat silloin noin 4,75 m pitkiä ja niiden pitäisi olla mieluummin 90x270, jos kattoa ei tehdä liian raskaaksi. 90x225 riittää varmaankin lyhyemmille palkeille.

7ender
J justusandersson sanoi:
Jos haluaa, että katon kaltevuus on sama joka suuntaan, täytyy katonlappeiden olla yhtä pitkät edestä ja sivuilta. Koska verannan syvyys tässä tapauksessa on hieman suurempi kuin puolet sen leveydestä, vaaditaan pieni harjanne ylhäällä, jos tämä vaatimus halutaan ylläpitää. Minusta se on tarpeeton muotoseikka. Hieman matalampi katon kaltevuus edessä ei tule näkymään. Diagonaalit tulisi siksi vetää keskikohtaan. Diagonaalit ovat silloin noin 4,75 m pitkät ja niiden tulisi pikemminkin olla 90x270 ellei katosta tehdä liian raskasta. 90x225 riittää varmasti lyhyemmille kannattimille.
Hei Justus,

Kiitos, että otat aikaa vastata.

Olen saanut parempaa ymmärrystä kattojen kulmista. Valitettavasti olemme päätyneet valitsemaan tasaisen osan ylhäällä, eli emme vedä diagonaaleja yhteen. Tajuan, että erot katon kaltevuudessa ulospäin/sivuille kasvavat. Nyt ajattelen 10° ulospäin ja tuskin 14° sivuille. Onko se tyhmää?

Joka tapauksessa, menen 90x227 diagonaaleilla. Onko tyhmää leikata 45 mm pois pylväiden kohdalla, jotta kaikki harjanteet tulevat samalla tasolle yläpuolella? Voinko mahdollisesti vahvistaa hieman ruuviliimatulla vanerilla pahimmassa tapauksessa?

Sitten minun täytyy päättää, miten kaikki kiinnitetään seinään. Se on 6 cm lauta-seinä (johon varmastikin täytyy ruuvata) plus 2x45 ristirimoitettu lisäeristys. Ystäväni, joka on kirvesmies, ehdottaa, että kiinnittäisin tukipuun kunnolla nykyisen paneelin päälle, johon ruuvaisin harjanteet. Sitten paksumpi tukipuu alle, jotta harjanteet lepäävät sen päällä. Miltä kuulostaa?

Tarkoitatko 90x270? Neljän asteen ero katon kaltevuudessa on vaikea havaita. Ei kuitenkaan pitäisi mennä liian mataliin kaltevuuksiin, sillä se vaikuttaa kattomateriaalin valintaan.

On aina parempi rakentaa alemmille palkeille kuin tehdä lovetus, vaikka 45 mm 270:stä onkin melko marginaalinen.

Kiinnitys tulisi tehdä siten, että altistettu paneeli voidaan vaihtaa. Tarvitaan jonkinlainen peltipeite, joka menee paneelin taakse ja suojaa seinän ja katon välistä siirtymää.

7ender
J justusandersson sanoi:
Tarkoitat 90x270? Neljän asteen ero katon kaltevuudessa on vaikea havaita. Sitä vastoin ei pitäisi mennä liian mataliin kaltevuuksiin, koska se vaikuttaa kattomateriaalin valintaan.

On aina parempi rakentaa alemmille palkkeille kuin leikata niitä, vaikka 45 mm 270:stä on melko marginaalinen.

Kiinnitys tulisi tehdä siten, että paljastettu paneeli voidaan vaihtaa. Tarvitaan jonkinlainen pellitys, joka menee paneelin taakse ja suojaa seinän ja katon välisen siirtymän.
Kyllä, tietysti 90x270.

Minulla on tunnetusti taitava peltiseppä, joka tulee lähiaikoina kertomaan, miten hän haluaa sen tehtävän.

Olen leikannut paneelin ja (kuvan jälkeen) kiinnittänyt paksun tukin ranskalaisella kiinnityksellä lankkuseinään. Sitten kiinnitän kerrat kunnolla tukkiin ja, jos mahdollista, jonkin ruuvin suoraan lankkuun. Ehkä varmistan kulmaraudalla.
Rakennustelineet keltaisen talon seinää vasten, ikkunan yläpuolella oleva paneli poistettu ja näkyvissä tukipuut.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.