3 498 lukukertaa ·
17 vastausta
3k lukukertaa
17 vastausta
Mitoita ullakon lattiarakenne
Hei,
Olen parhaillani remontoimassa vanhaa hirsitaloa ja pian teen uuden vintin pohjan. Vintti tulee olemaan kylmävintti, eikä sitä käytetä muuhun kuin tarkastamiseen. En laita lattiaa vintille, mutta pohjaeristetään ja alakäyttöön tulee kattopaneeli. Vintin pohjan mitat ovat 7x7,2 m.
Koska jänneväli on niin suuri, olen epävarma siitä, miten teen pohjan.
Vaihtoehto 1
Rakentaa ilman kantolinjoja 45x220 C24 7 m sormiliitetyllä puutavaralla tai käyttää lyhyempiä samassa mitassa, jotka liitän ruuvi-liimatuilla päällekkäisillä liitoksilla. Ehdottomasti halvin, mutta luulen, että jänneväli aiheuttaa liikaa taipumaa, vaikka vinttiä ei käytettäisi.
Vaihtoehto 2
Kaksi kantolinjaa liimapuusta ja lattiasäleet niiden väliin. Paras vaihtoehto, mutta en tiedä, mitä mittoja tarvitsen. Verkossa olevat laskentatyökalut perustuvat täysin erilaisiin kuormitus- ja taipumavaatimuksiin. Lisäksi vain harvat myyvät yli 7 m liimapuuta, ja tarvitsisin sen melko pian.
Vaihtoehto 3
Liimata kaksi liimapuupalikkaa yhteen kantolinjaksi. Ostaa esim. 66x315 6 m, jotka asetan vierekkäin, jolloin siitä tulee 7 m, eli 5 m päällekkäin keskellä ja viimeisellä metrillä kummassakin päässä samassa mitassa. Vahvistaakseni sitä edelleen ja saadakseni jotain lattiasäleiden tukemiseksi, laitan 45x195 makaamaan pohjaan ja mahdollisesti ylös. Kaikki ruuvataan ja liimataan.
Kaikki hyvät vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
Olen parhaillani remontoimassa vanhaa hirsitaloa ja pian teen uuden vintin pohjan. Vintti tulee olemaan kylmävintti, eikä sitä käytetä muuhun kuin tarkastamiseen. En laita lattiaa vintille, mutta pohjaeristetään ja alakäyttöön tulee kattopaneeli. Vintin pohjan mitat ovat 7x7,2 m.
Koska jänneväli on niin suuri, olen epävarma siitä, miten teen pohjan.
Vaihtoehto 1
Rakentaa ilman kantolinjoja 45x220 C24 7 m sormiliitetyllä puutavaralla tai käyttää lyhyempiä samassa mitassa, jotka liitän ruuvi-liimatuilla päällekkäisillä liitoksilla. Ehdottomasti halvin, mutta luulen, että jänneväli aiheuttaa liikaa taipumaa, vaikka vinttiä ei käytettäisi.
Vaihtoehto 2
Kaksi kantolinjaa liimapuusta ja lattiasäleet niiden väliin. Paras vaihtoehto, mutta en tiedä, mitä mittoja tarvitsen. Verkossa olevat laskentatyökalut perustuvat täysin erilaisiin kuormitus- ja taipumavaatimuksiin. Lisäksi vain harvat myyvät yli 7 m liimapuuta, ja tarvitsisin sen melko pian.
Vaihtoehto 3
Liimata kaksi liimapuupalikkaa yhteen kantolinjaksi. Ostaa esim. 66x315 6 m, jotka asetan vierekkäin, jolloin siitä tulee 7 m, eli 5 m päällekkäin keskellä ja viimeisellä metrillä kummassakin päässä samassa mitassa. Vahvistaakseni sitä edelleen ja saadakseni jotain lattiasäleiden tukemiseksi, laitan 45x195 makaamaan pohjaan ja mahdollisesti ylös. Kaikki ruuvataan ja liimataan.
Kaikki hyvät vinkit otetaan kiitollisina vastaan!
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mielestäni on realistista laskea laajalle levinnyt kuorma 1 kN/neliömetri, oma paino mukaan lukien. Vaihtoehto 1 ei toimi. Siitä tulee aivan liian suuri taipuma. Haluaisin ehdottaa toista vaihtoehtoa. Käytä pelkästään liimapuuta palkkeina, mutta sijoita ne c/c 1200 mm välein. Kiinnitä naularimat liimapuupalkkien väliin alaslasketulle katolle. Vaihtoehto 3 voidaan varmasti saada toimivaksi, mutta se on ruma ja kömpelö.
Sopiva liimapuukoko ehdotukseni mukaan on 90x315.
Sopiva liimapuukoko ehdotukseni mukaan on 90x315.
Kiitos vastauksestasi! Se on hyvä idea, mutta voisiko sen tehdä halvemmalla? Jos onnistun saamaan 5 kpl 90x315 9 m hyllypalkkia, se maksaisi noin 17k. Ajatukseni on, että kantavaa rakennetta ei pitäisi nähdä alapuolelta. Onko LVL-palkki järkevä vaihtoehto? Toimisiko esimerkiksi niin, että laitetaan kaksi kappaletta 45x450 ja väliin 45x195 cc 600? LVL-palkkien hinta on 5600.- kahdelle 8 metrin. Onko verkossa saatavilla hyviä laskentakaavoja, jotta voi laskea itse?
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Viilupalkit ja masoniitit ovat kaikki mielenkiintoisia vaihtoehtoja, mutta eivät yhdessä tavallisen rakennesahatavaran kanssa. Liimapuinen kantava palkki harjan suunnassa keskellä yhdistettynä tavalliseen rakennesahatavaraan, joka istutetaan palkkikengillä, voi olla vaihtoehto. Kantavan palkin tulisi tällöin olla 90x405 ja palkkien 45x170.
Se mitä teemme nyt, rungo suunnittelu, puuttuu hyviä työkaluja verkossa.
Se mitä teemme nyt, rungo suunnittelu, puuttuu hyviä työkaluja verkossa.
Puhtaasta uteliaisuudesta, miksi ei yhdistetä faneripalkkia rakennuspuun kanssa?
Pituussuuntainen palkki voisi olla vaihtoehto, jos saan siihen pylväitä, jotka tukevat sitä hyvin. Kuinka paljon tukea se palkki vaatii?
Toinen asia jota olen miettinyt, on jos ruuviliimaan säännön makaamaan liimapuun alapinnalle luodakseni tuen lattiajoille. Kuinka paljon ruuvit vaikuttavat palkin kantavuuteen? Tietty määrä puukuituja kuitenkin hajoaa ruuveista siinä missä suurin kuormitus on, mutta ehkä se on vähäpätöistä.
Olen erittäin kiitollinen avusta!
Pituussuuntainen palkki voisi olla vaihtoehto, jos saan siihen pylväitä, jotka tukevat sitä hyvin. Kuinka paljon tukea se palkki vaatii?
Toinen asia jota olen miettinyt, on jos ruuviliimaan säännön makaamaan liimapuun alapinnalle luodakseni tuen lattiajoille. Kuinka paljon ruuvit vaikuttavat palkin kantavuuteen? Tietty määrä puukuituja kuitenkin hajoaa ruuveista siinä missä suurin kuormitus on, mutta ehkä se on vähäpätöistä.
Olen erittäin kiitollinen avusta!
Ei ole mitään, mikä estäisi yhdistämästä faneripalkkia, liimapuuta ja kerto-aineita vailla huolta. Liimapuuta valitaan usein fanerin sijaan, jos se tulee olemaan näkyvissä.
Kuten varmasti tiedät, ruuvien vahinko on vähäpätöinen, siitä tulee oikeastaan vahvistus ylimääräisen säännön myötä, jonka ruuvaat kiinni. Sinulla on käsissäsi melko merkittävä kantava rakenne, joten varmista, että se on mitoitettu oikein. Moelvenillä on verkkopalvelu, jota voit käyttää, ja puuoppaassa on monia mitoitustaulukoita.
Kuten varmasti tiedät, ruuvien vahinko on vähäpätöinen, siitä tulee oikeastaan vahvistus ylimääräisen säännön myötä, jonka ruuvaat kiinni. Sinulla on käsissäsi melko merkittävä kantava rakenne, joten varmista, että se on mitoitettu oikein. Moelvenillä on verkkopalvelu, jota voit käyttää, ja puuoppaassa on monia mitoitustaulukoita.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Mikään ei ole kirjoitettu kiveen, mutta käsitykseni on, että masonitpalkit ja vaneripalkit eivät ole tarkoitettu sivuttaisiin kiinnityksiin, joiden tarkoituksena on pitää rakenteen korkeus alhaisena.
Valitettavasti vaikuttaa siltä, että Moelven on lopettanut liimapuusovelluksen, jonka koin todella hyväksi, ja varastopalkkiohjelma verkkosivustolla vaatii kirjautumisen ja vaikuttaa olevan suunnattu alaan liittyville ihmisille. Yksi ongelma puuoppaiden taulukoissa ja ohjekirjoissa on, että ne usein perustuvat samaan kuormaan, tyypillisesti 2kN/m2, jos muistan oikein. Laskin joskus sitten lattian omapainon ja muistelen, että se oli noin 0,4kN/m2 ilman mahdollisia kantavia palkkeja. Sitten minun 75 kg on pistemäinen kuorma, kun ryömin ympäriinsä katsoen ullakkoa. Ymmärrän, että on hyvä syy siihen, miksi taulukot ja ohjelmat yksityishenkilöille ovat hyvin yksinkertaisia, mutta minulle se herättää mielenkiintoa ja olisi hauskaa syventyä aiheeseen ilman, että täytyisi opiskella insinööriksi.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Peruslujuusoppi ja rakennemekaniikka eivät oikeastaan ole erityisen vaikeita. Samaan aikaan kaikki ympärillä on muuttunut monimutkaisemmaksi. Kukaan ei uskalla julkaista mitään, mikä ei kaikkina aikoina ole oikein. Tunnistatko ongelman? Kaikenlaiset kevytpalkit hyödyntävät sitä tosiasiaa, että palkin jäykkyys lisääntyy ennen kaikkea sen korkeuden mukana. Mielestäni massiivipalkki on ylivertainen kiinnitysmahdollisuuksien suhteen.
Kyllä, Masonitepalkit eivät kanna suuria kuormia kiinnityksissä, näin on. Niitä voi laskea, mutta se ei ole tavallista. Viilupalkit ovat erittäin vahvoja, kun kyse on kiinnityksistä. Normien mukaan niitä käsitellään samalla tavalla kuin liimapuu ja säännöt, niillä on vain hieman erilaisia materiaaliparametrejä mitoituksen suhteen.J justusandersson sanoi:
Näennäisesti tuntuu siltä, että Limträappen vedettiin takaisin, jotta ei jouduttaisi vastuuseen siitä, että sovellus olisi tulkittu väärin tai käytetty virheellisesti. Mitä tulee viilupalkkien kiinnitykseen, niin eikö ruuvaus sivulta levyn läpi ole suunilleen verrattavissa massiivipuuhun? Sitä vastoin kuvittelen, että alhaalta pitkin liimausta ruuvaaminen ei ole sama asia.
Syy siihen, että taulukot perustuvat samaan kuormitukseen, on, että se on normiohjattu. Sinulla ei ole oikeastaan valinnanvapautta mitoittaa kuormituksen mukaan, jonka juuri sinä aiot aiheuttaa. Ullakoiden osalta en muista normin vaatimuksia ulkoa, mutta muistaakseni se on 50-100 kg neliömetriä kohden vapaan korkeuden mukaan. Vaikka siellä ei olisi edes lattiaa, seuraava omistaja saattaa asettaa muutamia lankkuja ja pinota laatikoita korkealle. Tämä ei ole lainkaan epätavallista.Z Zoidberg sanoi:Valitettavasti näyttää siltä, että Moelven on lopettanut liimapuusovelluksen, jota pidin erittäin hyvänä, ja varastopalkkiohjelma verkkosivulla vaatii kirjautumisen ja vaikuttaa olevan suunnattu alan ammattilaisille. Ongelma puuoppaiden taulukoissa ja muistiinpanoissa on, että ne perustuvat yleensä samaan kuormitukseen, kuten 2kN/m2, jos muistan oikein. Laskin jonkin aikaa sitten lattian omapainon ja muistaakseni se oli noin 0,4kN/m2 ilman mahdollisia kantavia palkkeja. Sitten tulee minun 75 kg pistekuormana, kun ryömin ympäriinsä katsoa ullakkoa.
Ymmärrän, että on hyvä syy siihen, että yksityishenkilöille tarkoitetut taulukot ja ohjelmat ovat erittäin yksinkertaisia, mutta minusta se antaa lisäintoa ja olisi hauskaa perehtyä aiheeseen syvemmin ilman, että tarvitsee opiskella insinööriksi.