Joo, se onkin kysymys.
Tunnen periaatteet, mutta kuinka pitäisi miettiä, jotta saa oikean cc-mitan kaikkialle?
Aion rakentaa rungon 45x145 ja lisäeristää molempiin suuntiin 45 mm:n kanssa.
Ensimmäinen seinä, jonka aion rakentaa, on kuvassa punaisella merkitty. Sinisellä merkitty on osa olemassa olevaa taloa.
Tulee 80 cm leveä ikkuna, 35 cm seinään.
Pitäisikö minun aloittaa runko cc-60 heti vasemmalta, vai pitäisikö minun aloittaa cc-60 runko ikkunan oikealta puolelta?
Minulla on enemmän kysymyksiä, mutta otetaan ne myöhemmin!
Näin minä yleensä teen, s600 kaikkialla ja ikkunoiden kohdalla annetaan yläs- ja alaslistojen ulottua lähimpään pystysääntöön ja sitten pystysääntö näiden väliin oikeaksi leveydeksi.
Hei, miten meni? Kirjoitit, että rakennat rungon 45x145 ja lisäeristät molempiin suuntiin 45 mm. Eli kokonaiseristyspaksuus 235 mm.
Kuinka hyvin eristetty se on? Kelpaako se ympärivuotiseen käyttöön?
Onko mitään etua/haittaa siitä, että rakentaa 145-koolausten kanssa ja sitten lisäeristää 45 mm-koolausten kanssa molempiin suuntiin verrattuna siihen, että rakentaa alusta alkaen 220-koolauksella?
Hei, miten kävi? Kirjoitit, että aiot rakentaa rungon 45x145 ja lisäeristää molemmilta puolilta 45mm:llä. Eli kokonaiseristyspaksuus 235 mm.
Kuinka hyvin eristetty se on? Onko se tarpeeksi ympäri vuoden käyttöön?
Onko mitään etua tai haittaa rakentaa 145-koolingeilla ja sitten lisäeristää 45 mm-koolingeilla molemmilta puolilta verrattuna siihen, että rakentaisi heti alussa 220-koolingeilla?
Jos lisäät 45mm makuulla molemmille puolille, poistat kylmäsillan, joka muutoin tulee, jos käytät ainoastaan 220mm.
Jos asetat 45mm vaakatasossa molemmille puolille, poistat kylmäsillan, joka muuten syntyy, jos käytät vain 220mm.
Aha! Täytyykö olla useampi kerros tuulensuojapaperia, vai riittääkö yksi kerros ulkona olevan 45-listan päälle?
Mikä katsotaan "ok" eristykseksi ympärivuotiseen käyttöön? Voisiko 235 mm riittää? Rakennan vierasmökkiä Gotlannissa (eli suhteellisen leudot sääolosuhteet), 5 vuoden aikajänne taloudellisesti ajatellen.
Aha! Täytyykö olla useampi kerros tuulensuojapaperia vai riittääkö yksi kerros ulkopuolella olevaan 45-kisko?
Mitä pidetään "ok" eristeenä ympärivuotiseen käyttöön? Voisiko 235 mm riittää? Rakennan vierasmökkiä Gotlannissa (eli suhteellisen leuto ilmasto), 5 vuoden perspektiivistä taloudellisesti.
Yksi kerros tuulensuojapaperia riittää ulkopuolella.
235 rikotuin kylmäsilloilla sopii hyvin ympärivuotiseen käyttöön.
Ok! Eli hyväksyttävän ympäri vuoden käytettävän ulkoseinän kokonaispaksuus on noin 20 mm (ytterpanel) + vindpapp + 235 mm isolering + höyrysulku + 10 mm (OSB) + 12 mm (gips) = 277 mm. Vai olenko unohtanut jonkun kerroksen?
Aion pian alkaa rakentaa runkoja. Tavoitteena on rakentaa kuten yllä mainittiin, eli 145-runkorakenteet + vaakasuorat 45-puut sisäpuolella kylmäsiltojen välttämiseksi ja sähköasennusten yksinkertaistamiseksi. Sitten varmaankin pitäisi olla 45-puut vaakasuoraan ulkopuolella, jotta niiden päälle voi kiinnittää pystysuoran paneelin.
- Pitääkö tuulensuoja / kangas olla tämän uloimman 45:n päällä vai 145:n päällä?
- Mitä teen tämän ulkopuolisen 45:n alapuolelle, ts. sille puolelle, joka on avoin ja kohtaa maan? Olen nähnyt, että jotkut tekevät täällä uria käsipyörösahalla parantaakseen ilmankiertoa, samalla kun se on liian pieni tila hiirille päästä sisään? Pitäisikö tämä pinta myös käsitellä jollakin tavalla? Vain samalla värillä kuin paneeli - vai onko muuta huomioitavaa??