Minulla on iso päänvaiva siitä, miten tehdä kellarin kattorakenteen kanssa. Katto on valettu betonista ja he peittivät muotin vanhoilla sanomalehdillä. Tämä on johtanut siihen, että koko katto on täynnä paperia, joka on osittain irtoamassa. Katto on nykyään maalattu valkoiseksi, mutta se ei näytä lainkaan hyvältä.

Raudoituksena on käytetty rautatiekiskoja, joissa lm 120. Nämä ovat näkyvillä, koska betoni ei ole valunut niiden alle. Koko katto notkuu alaspäin noin 30 mm keskeltä.
Kellarissa valkoinen betonikatto, jossa on halkeamia ja esillä olevaa raudoitusta, valaistu loisteputkella; seinällä työkaluja.

Betonikatto, jossa näkyvissä vanhaa valkeaa maalia ja halkeamia, raudoituspalkki paljastunut katossa. Maalipaperi irtoamassa.
Rautatiekiskojen alapuoli.

Joko käytän kulmahiomakoneen teräsharjaa koko katolle (35 neliömetriä) poistaakseni kaiken löysän paperin. Täytän raot kiskoiden alla laastilla ja tasoitan koko katon ennen maalausta.

Tämä ratkaisu tuntuu järkevimmältä, mutta se vie paljon aikaa.

Vaihtoehtona on laskea alas kattorakennetta ja asentaa kipsilevy. Silloin ongelmaksi tulevat ikkunat, jotka ovat niin korkealla, että katto ulottuu niiden alapuolelle.

Kellarissa olevan ikkunan yläosa, jossa näkyy vaurioitunut betonikatto ja pinnalle kiinnittyneet vanhat paperit. Katossa on johto ja mustia laikkuja.
Tuskin yhtään tilaa ikkunoiden yläpuolella...

Miten te tekisitte? Ehkä on olemassa fiksumpi ratkaisu, joka ei vaadi paljon aikaa tai ole kallis...

(Tila on lämmitetty ja siellä on asennettu kosteusvaimennin)

Kiitos, että käytit aikaa lukemiseen! / Johan

L
Mitä näen, ikkunat ovat avattavissa, katon voi laittaa kipsiä, mutta silloin sinun on tehtävä se kuvion mukaan, täysin aukotus, jos ei voi mennä viistosti ylös karmiin (tilanpuute) olen nähnyt sen aiemmin kellarissa ja toimii. Jää vain kittaukseksi 0,5 m2 per ikkuna ehkä,

• Suunnitelmapiirros avattavasta ikkunasta ja uuden katon rakentamisesta vanhan katon alapuolelle, sisältäen viistetyn osan ikkunan kohdalla.
Haluatko sileän ulkonäön kattoon vai voitko harkita rustiikkista epätasaista ulkonäköä? Tämä ero vaikuttaa paljon päätöksiisi.

L Liteavvarje sanoi:
Mitä minä näen, niin ikkunat ovat avattavissa, voi laittaa kipsiä kattoon, mutta silloin pitää tehdä piirustuksen mukaan, jättäen aukko täysin, jos ei voi mennä vinoon karmia ylös (tilaongelma), olen nähnyt sen ennen kellarissa ja toimii. Tarvitsee vain tasoittaa ehkä 0,5 m2 per ikkuna,
Ikkunat eivät oikeastaan ole avattavissa. Sisäikkunat on vain laitettu paikoilleen nyt.

T Thomas_Blekinge sanoi:
Haluatko sileän ulkonäön kattoon vai voisitko ajatella rustiikkista epätasaista ulkonäköä? Tämä ero vaikuttaa paljon päätöksiisi.
Sileä tulos olisi mielestäni paras :)

Ratkaisu raiteilla raudoituksena ei ollut täysin epätavallista 1930-luvulla. Onko taipuminen lisääntynyt viime vuosina?

J justusandersson sanoi:
Ratkaisu rautatiekiskojen käyttöön raudoituksena ei ollut täysin epätavallinen 1930-luvulla. Onko taipuminen lisääntynyt viime vuosina?
Ei sen on täytynyt pysyä ennallaan siitä asti kun se valettiin. Talo on vuodelta -38, joten se oli hyvä arvio sinulta :)

Siinä tapauksessa kyse on vain kosmeettisesta kysymyksestä. Kipsi tai rappaus. Kumpu pysyy riippumatta menetelmästä.

J justusandersson sanoi:
Siinä tapauksessa se on vain kosmeettinen kysymys. Kipsi tai rappaus. Kumpu on jäljellä riippumatta menetelmästä.
Joo, kumpu ei ole maailmaa kaatava. Sen voi suoristaa koolauksilla ennen kipsiä. Mutta siinä ovat ikkuna tiellä. En halua mielelläni alkaa hiomaan koko kattoa käsin kulmahiomakoneella :sweat:

Silloin kaikki puhuu kipsin puolesta. Se, tarvitsetko koolauksia vai et, riippuu käytettävissä olevasta korkeudesta. Se sinun täytyy päättää itse.

J justusandersson sanoi:
Sitten kaikki puoltaa kipsiä. Se, reglaritko vai et, riippuu käytettävissä olevasta korkeudesta. Sen sinun täytyy päättää itse.
Korkeutta voi vähentää hieman. Mutta miten on kipsin liimaaminen suoraan betonikattoon?

Se ei ole minun asia vastata. Itse en pidä liimasta periaatteesta, vaikka se onkin tarpeen, se on niin lopullista. Käyttäisin naulatulppia, mutta muut tietävät tämän luultavasti paremmin. Käytä ekstra ohutta ns. remonttikipsiä.

Paras vastaus

A
Reunustin 22 mm tavallisilla laudoilla, jotka ruuvasin kiinni, ja tähän asensin huntonit/kipsilevyä. Sain jopa tilaa hidealite-LED-spoteille! Tämä tapahtui, kun remontoin kellarissa.

• Tykkään
Spraeklan
  • Laddar…
Olen liimannut (fixillä) kipsilevyjä samanlaiselle pinnalle. En ollut maalannut, joten sinun on aloitettava poistamalla kaikki löysä materiaali teräsharjakiekolla. Levittelin fixiä 12 mm kammalla ja painoin levyt ylös hissillä. Fixiä levitin, kun levy oli hissillä.

• Tykkään
Spraeklan
  • Laddar…
Aion laittaa ylöspaneloinnin harvalla panelilla ja sen jälkeen kipsilevyillä. Ratkaisun ikkunan kohdalla tekisin jonkinlaisen ratkaisun, mitä "liteavvarje" ehdottaa luonnoksessaan.

Fel av Åke Fel av Åke sanoi:
Regalaisin harvalla paneelilla ja sitten kipsilevyillä. Ratkaisu ikkunan kohdalla olisi jotain sellaista, mitä "liteavvarje" ehdottaa omassa piirroksessaan.
Mielestäni se vaikuttaa myös melko hyvältä ratkaisulta. Tavallista kipsiä vai kuitukipsiä? Hyödyt ja haitat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.