Minulla on iso päänvaiva siitä, miten tehdä kellarin kattorakenteen kanssa. Katto on valettu betonista ja he peittivät muotin vanhoilla sanomalehdillä. Tämä on johtanut siihen, että koko katto on täynnä paperia, joka on osittain irtoamassa. Katto on nykyään maalattu valkoiseksi, mutta se ei näytä lainkaan hyvältä.
Raudoituksena on käytetty rautatiekiskoja, joissa lm 120. Nämä ovat näkyvillä, koska betoni ei ole valunut niiden alle. Koko katto notkuu alaspäin noin 30 mm keskeltä.
Rautatiekiskojen alapuoli.
Joko käytän kulmahiomakoneen teräsharjaa koko katolle (35 neliömetriä) poistaakseni kaiken löysän paperin. Täytän raot kiskoiden alla laastilla ja tasoitan koko katon ennen maalausta.
Tämä ratkaisu tuntuu järkevimmältä, mutta se vie paljon aikaa.
Vaihtoehtona on laskea alas kattorakennetta ja asentaa kipsilevy. Silloin ongelmaksi tulevat ikkunat, jotka ovat niin korkealla, että katto ulottuu niiden alapuolelle.
Tuskin yhtään tilaa ikkunoiden yläpuolella...
Miten te tekisitte? Ehkä on olemassa fiksumpi ratkaisu, joka ei vaadi paljon aikaa tai ole kallis...
(Tila on lämmitetty ja siellä on asennettu kosteusvaimennin)
Mitä näen, ikkunat ovat avattavissa, katon voi laittaa kipsiä, mutta silloin sinun on tehtävä se kuvion mukaan, täysin aukotus, jos ei voi mennä viistosti ylös karmiin (tilanpuute) olen nähnyt sen aiemmin kellarissa ja toimii. Jää vain kittaukseksi 0,5 m2 per ikkuna ehkä,
Mitä minä näen, niin ikkunat ovat avattavissa, voi laittaa kipsiä kattoon, mutta silloin pitää tehdä piirustuksen mukaan, jättäen aukko täysin, jos ei voi mennä vinoon karmia ylös (tilaongelma), olen nähnyt sen ennen kellarissa ja toimii. Tarvitsee vain tasoittaa ehkä 0,5 m2 per ikkuna,
Ikkunat eivät oikeastaan ole avattavissa. Sisäikkunat on vain laitettu paikoilleen nyt.
TThomas_Blekinge sanoi:
Haluatko sileän ulkonäön kattoon vai voisitko ajatella rustiikkista epätasaista ulkonäköä? Tämä ero vaikuttaa paljon päätöksiisi.
Siinä tapauksessa se on vain kosmeettinen kysymys. Kipsi tai rappaus. Kumpu on jäljellä riippumatta menetelmästä.
Joo, kumpu ei ole maailmaa kaatava. Sen voi suoristaa koolauksilla ennen kipsiä. Mutta siinä ovat ikkuna tiellä. En halua mielelläni alkaa hiomaan koko kattoa käsin kulmahiomakoneella
Se ei ole minun asia vastata. Itse en pidä liimasta periaatteesta, vaikka se onkin tarpeen, se on niin lopullista. Käyttäisin naulatulppia, mutta muut tietävät tämän luultavasti paremmin. Käytä ekstra ohutta ns. remonttikipsiä.
Reunustin 22 mm tavallisilla laudoilla, jotka ruuvasin kiinni, ja tähän asensin huntonit/kipsilevyä. Sain jopa tilaa hidealite-LED-spoteille! Tämä tapahtui, kun remontoin kellarissa.
Olen liimannut (fixillä) kipsilevyjä samanlaiselle pinnalle. En ollut maalannut, joten sinun on aloitettava poistamalla kaikki löysä materiaali teräsharjakiekolla. Levittelin fixiä 12 mm kammalla ja painoin levyt ylös hissillä. Fixiä levitin, kun levy oli hissillä.
Aion laittaa ylöspaneloinnin harvalla panelilla ja sen jälkeen kipsilevyillä. Ratkaisun ikkunan kohdalla tekisin jonkinlaisen ratkaisun, mitä "liteavvarje" ehdottaa luonnoksessaan.
Regalaisin harvalla paneelilla ja sitten kipsilevyillä. Ratkaisu ikkunan kohdalla olisi jotain sellaista, mitä "liteavvarje" ehdottaa omassa piirroksessaan.
Mielestäni se vaikuttaa myös melko hyvältä ratkaisulta. Tavallista kipsiä vai kuitukipsiä? Hyödyt ja haitat?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.