Ganlet
Etsin suurempaa erää tulenkestävää tiiltä pizzauuniin, noin 200 kiveä. Vinkkejä mistä niitä saisi kohtuulliseen hintaan? Toimituksella tai noudolla Göteborgin seudulta.

Bauhaus ja vastaavat eivät sovi, koska hinta on ~50kr per tiili (yhteensä noin 10 000kr). Olen tarkistanut pienempiä verkkokauppoja, joilla on tiiliä 25-35kr per kappale, mutta ne sijaitsevat kaukana ja niiden toimituskulut ovat 2500-5000kr.

Tein nopean google-haun ja löysin tämän, 19-26 kr/kivi ja rahti 700. En kuitenkaan tiedä mitään yrityksestä.

• Sivuston ostoskori näyttää tulitiilen hinnan ja toimituskulut osoitteessa lakkapaa.se.
Paikallisella XL-byggilläni on tulenkestäviä tiiliä "valikoimassa", tosin ei kovin halvalla, mutta voi olla, että kannattaa poiketa ja neuvotella...

Kuitenkin tiilet eivät ole ainoa kallis osa pizzauunissa, tarvitset hyvän eristyksen sekä uunin alle (=kalsiumsilikaattilevy) että päälle (=keramiikkavilla (joka ei enää ole keramiikkainen)). Molemmat näistä asioista ovat hankalia kuljettaa, joten voi olla eduksi ostaa kaikki samasta paikasta, samaan aikaan, jotta säästää kuljetuskuluissa...

Ganlet
tttomten TomasJor sanoi:
Tein nopean googlauksen ja löysin tämän, 19-26 kr/kivi ja rahti 700. En kuitenkaan tunne yritystä.
Lakkapaa on itse asiassa minun listallani, ja toistaiseksi enemmän tai vähemmän ensimmäisellä sijalla. Mutta kuten sanot, en tunnista yritystä. Ja pelkään pahoin, että kuljetus maksaa 2200 kr, jos lukee pienellä painettua, nosturin/painon takia. Siitä huolimatta, parempi hinta kuin monissa muissa paikoissa.

Nouto jostain kohtuullisen matkan päästä olisi varmaan ollut vieläkin parempi.

Dan_Johansson Dan_Johansson sanoi:
Minun paikallinen XL-Byggissä on tulenkestäviä tiiliä "valikoimassa", tosin ei kovin halvoilla hinnoilla, mutta jos voisi olla sen arvoista piipahtaa ja neuvotella...

Kuitenkaan tiili ei ole ainoa kallis osa pizzauunissa, tarvitset sekä hyvän eristyksen uunin alle (=kalsiumsilikaattilevy) että päälle (=keraaminen huopa (joka ei ole enää keraaminen)). Molemmat näistä asioista ovat hankalia kuljettaa, joten voi olla etu ostaa kaikki samasta paikasta, samaan aikaan, säästääksesi rahtia....
Täysin tietoinen lisäkustannuksista taustalla, mutta tämä on varmaan se iso menoerä niin sanotusti? ;) Yritän myös kuten sanot, etsiä toimittajaa, joka voi hoitaa kaiken tilavan yhdellä tilauksella. Tai ainakaan pitää se enintään kahdessa tilauksessa.

Kiitos toistaiseksi, jatkan etsimistä lisää hyviä vinkkejä

Jos vain lisäkustannus nosturiautosta tekee kuljetuksen kalliiksi, niin ehkä voisit saada apua purkuun joltain trukkia käyttävältä?

Esimerkiksi purkaus jollain läheisellä teollisuusalueella, josta voit noutaa erissä viikonlopun aikana?

Ganlet Ganlet sanoi:
Lakkapaa onkin minun listallani ja on tällä hetkellä enemmän tai vähemmän etusijalla. Mutta kuten sanotte, en tunnista yritystä. Ja valitettavasti luulen, että rahti maksaa 2200 kr, jos luet pientä tekstiä, johtuen nosturista/painosta. Siitä huolimatta, hinta on parempi kuin monessa muussa paikassa.

Nouto jostain hallittavan matkan päästä olisi varmaan ollut vielä parempi.

Olen tietoinen lisäkustannuksista, mutta tämä on kai se suuri menoerä, niin sanotusti? ;) Yritän myös, kuten sanot, löytää toimittajan, joka voi toimittaa kaikki suurikokoiset tilaustuotteet samalla kertaa. Tai ainakin onnistua pitämään ne kahdessa tilauksessa.

Kiitos toistaiseksi, jatkan mielelläni hyvien vihjeiden keräämistä.
Mitä olet ajatellut rakentaa uuniksi? Oletan, että olet jo löytänyt forno bravo ja innostunut sen foorumista...
Mitä olet ajatellut perustukseksi?

Vaikka tiilet ovat suuri osa, sanoisin, että on vaikea saada niitä alle kolmasosaan koko kustannuksesta, riippuen siitä, minkä tyyppinen perustus ja ylärakenne tehdään, ja mille tasolle eristys ja savupiippu asetetaan... Minun uunini maksoi noin 10000 kr rakentaa, ja sain silloin tiilet ilmaiseksi.. Ostin kuitenkin kalciumsilikaattilevyn ja keraamisen huovan eristeeksi, mikä olisi voinut tehdä halvemmalla...

Ganlet
Se ei olekaan huono ajatus. Kysymys on siitä, sisältyvätkö nosturin käytön vaatimukset, kun tavarat täytyy myös lastata. Voi olla hyvä idea soittaa ja esittää joitakin kysymyksiä joka tapauksessa.

Ganlet
Mitä aiot rakentaa uuniksi? Oletan, että olet jo löytänyt Forno Bravo -sivuston ja surffailut foorumilla siellä...
Mitä aiot tehdä perustuksiin?

Vaikka tiilet ovatkin iso menoerä, sanoisin, että on vaikea saada niiden kustannuksia alle kolmasosaan koko budjetista riippuen siitä, mitä teet perustuksiin ja rakenteisiin, ja millä tasolla laitat eristyksen ja savupiipun... Oma uunini maksoi noin 10 000 kr rakentaa ja sain tiilet ilmaiseksi. Ostin kuitenkin kalsiumsilikaattilevyn ja keraamisen huovan eristeeksi, mikä olisi voinut tulla halvemmaksi...
Se pitää paikkansa, monta, monta päivää tutkimusta Forno Bravossa, heidän oppaassaan sekä täällä foorumilla esim. pizzauuni pilatespallon kanssa -ketjussa.

Projekti on toistaiseksi vielä alkuvaiheessa, olen ymmärtänyt, että minun täytyy/pitäisi odottaa projektin kanssa huhtikuuhun, jolloin lämpötila pysyy kohtuullisena. Joten haen nyt materiaalit.

Se alkoi ohimenevällä idealla rakentaa pilatespallo-uuni yhden päivän työllä ja päättyi täysimittaiseen pizzauuniin taiteen sääntöjen mukaan. Kaksi vaihtoehtoa ovat tällä hetkellä ajankohtaisia, valettu holvi ("home brew" tulenkestävä laasti/valumassa termiseen massaan) tai holvi tulenkestävillä tiilillä.

Aion lisätä tähän vielä joitakin ehdotuksia Lilla Napolin kavereiden kirjoittamasta kirjasta. Napolilainen muoto, biscotti-lattia jne.

• Tykkään
kenolof
  • Laddar…
Ganlet Ganlet sanoi:
Lakkapaa on itse asiassa listallani, ja tällä hetkellä suunnilleen ensimmäisellä sijalla. Mutta kuten sanot, en tunnista yritystä. Ja valitettavasti luulen, että rahti on 2200 kr, jos lukee pientä tekstiä, nosturin/painon vuoksi. Siitä huolimatta, parempi hinta kuin monissa paikoissa.

Nouto jostain hallittavalla etäisyydellä olisi luultavasti ollut vielä parempi.

Olen täysin tietoinen lisäkustannuksista, mutta tämä on kai se iso menoerä, niin sanotusti? ;) Yritän myös, kuten sanot, löytää toimittajan, joka voisi hoitaa kaiken tilauksessa olevan kookkaan tavaran. Tai ainakin onnistua pitämään se kahdessa tilauksessa.

Kiitos toistaiseksi, jatkakaa hyvien vinkkien antamista
Nosturi on varmasti eduksi, mutta 700 kilolle olisin säästänyt ne ansaitut rahat.

kuten Dan jo sanoi, tarkista paikallisesta myyjältä, heidän virallinen hintansa koskee pieniä ostoksia kuten avotakkojen käyttöön, joten saat luultavasti paljon paremman hinnan, jos käyt paikalla puhumassa heidän kanssaan.

• Tykkään
Fredrik99 ja 1 muu
  • Laddar…
Ganlet Ganlet sanoi:
Se on totta, monta monen päivän tutkimusmatkaa Forno Bravossa, heidän oppaassaan sekä täällä foorumissa mm. pizzauuniaiheessa pilatespallolla.

Projekti on toistaiseksi vielä alkuvaiheessa, kuten olen ymmärtänyt, minun täytyy/pitäisi odottaa projektin kanssa noin huhtikuuhun, jolloin lämpötila pysyy jossakin määrin. Joten etsin materiaaleja nyt.

Se alkoi ohimenevänä ideana pilatespallo-uuniin yhdelle päivän työlle ja päättyi täysimittaiseen pizzauuniin taiteen sääntöjen mukaan. Kaksi vaihtoehtoa ovat toistaiseksi ajankohtaisia, valetun holvin ("home brew" tulenkestävä laasti/valumassaa lämmönvarastointia varten) tai holvi tulenkestävistä tiilistä.

Aion lisäksi lisätä muutamia ehdotuksia pojilta Lilla Napoli -kirjasta. Napolilainen muoto, biscotti-lattia, ym.
Jos napolilainen pizza on ensisijainen tavoitteesi, teet oikein tekemällä matalamman katon. Minulla on puolipyöreä kupoli, ja on vaikea saada tasainen väri ylä-/alapuolelle...

Valinta valetun tai muurattavan välillä ei tietenkään ole täysin yksinkertaista, mutta jos teet kaiken ympärillä kunnolla, huomaat, että kustannusero on vähäinen...

Valaa kupoli pilatespallolla "homebrew"-menetelmällä ja asettaa muutamia puutarhalaattoja on yksi asia, mutta kaikki vakavampi lähtee nopeasti käsistä...

• Tykkään
Nohjd
  • Laddar…
Ganlet
Jos napolilainen pizza on tärkein prioriteetti, teet oikein tekemällä matalamman katon. Minulla on puolisirkku kupoli, ja on vaikeaa saada tasainen väri ylä-/alapuolelle...

Päättäminen valaa tai muurata ei ole luonnollisesti helppoa, mutta jos aiot tehdä kaiken ympärillä kunnolla, huomaat, että kustannusero on minimaalinen...

Kupolin valaminen jumppapallolla "homebrew" ja asettaminen muutamien puutarhalaattojen päälle on yksi asia, mutta kaikki vakavampi kuin se karkaa nopeasti käsistä...
Aika on myös tekijä, joka minulla on mukana laskelmassa, mutta nyt näyttää siltä, että valitsen muurauksen.

Olen nähnyt rakentamisesi pilates-ketjussa, näyttää vankalta ja hyvin eristetyltä (y). Uskoisitko, ettei se johdu tulenkestävän tyypistä katossa ja holvissa, miksi väri ei ole tasainen? Olen spekuloimassa täällä olevien laatujen saatavuutta verrattuna siihen, mitä yleensä löytyvät Yhdysvalloissa.

Aion itse keväällä/kesällä rakentaa pohjoisruotsalaisen leivinuunin, joten minulla on mm. samankaltainen materiaalitarve. Noin 200+ tulenkestäviä ja 500+ tiiliä plus paljon muuta. Mielenkiintoista, että yllä oleva linkki oli silloin halpa 65 kivelle (jotka haluan). Aion itse käydä kahdessa paikallisessa rakennustarvikeliikkeessä ja katsoa, mitä hintaa voin saada seuraavan kahden viikon aikana.

Ganlet Ganlet sanoi:
Aika on myös tekijä, jota olen ottanut huomioon laskelmissani, mutta nyt se kallistuu muurauksen puolelle.

Olen nähnyt rakennuksesi pilates-ketjussa, näyttää vankalta ja hyvin eristetältä (y) Saat tasaista väriä, etkö usko että se johtuu katossa ja holvissa käytetyistä tulenkestävistä materiaaleista? Pohdin täällä saatavilla olevia laatuja verrattuna siihen, mitä yleensä on saatavilla USA:ssa.
Njä, en usko että materiaalilla on mitään merkitystä oikeastaan. Koska pizza sijaitsee kivellä, siinä on välitön lämmönsiirto. Yläpuolella on pelkästään säteilylämpöä, ja silloin uunin korkeus tekee suuren eron...

Minun täytyy sytyttää tulen aukossa ja sitten lämmittää uunin syvin osa, muuten lattia on liian kuuma.. Minulla on vaikeuksia saada yli 400-420 astetta kattoon ja 320 astetta lattiaan... Ei täällä ole 90 sekunnin pizzoja valitettavasti...

Ganlet
Z zeveta sanoi:
Näin tämän ilmoituksen Tori.fi:ssä perjantaina, mutta ehkä ei oikeanlaista kiveä? Siinä on myös pieni matka ajettavaksi.

[linkki]
Katsoin sitä myös, ajattelin vinkata tästä ketjussa, jos joku etsii kiviä. Olin lähellä ottaa riskin ja varata kuorman ja piipahtaa ohikulkumatkalla. Mutta tuttavallani oli erä pihallaan. Höganäs 64mm ystävänhintaan kuljetus mukaan lukien, siitä ei voi kieltäytyä.

• Tykkään
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.