Räystäskoolaus on aluskate YAM 2000, ja sen päällä olen laittanut Fotplåt. Fotplåtin päällä olen laittanut pintakatteen Glaciär 3. Matalakaltevuinen katto. Kondenssi menee platin alle ja aluskate on märkä. Auttaako laittaa alaräystäspelti bitumikatteeseen? Ja voiko sen laittaa aluskatteen päälle?
Kiitollinen avusta

• Tykkään
sdahl
  • Laddar…
Kuulostaa siltä, että se tekee mitä pitääkin? Remsa asetetaan levyn alle, jotta kondenssi ei pääse kosketuksiin puun kanssa.

Rickard.
Olet tehnyt oikeassa järjestyksessä, mutta oletko todella varma, että se on kondenssia eikä jotain ylhäältä tulevaa vuotoa, joka valuu alas aluskatteeseen? Minusta kuulostaa hyvin epätodennäköiseltä, että kondenssia voisi muodostua jalkapellille, joka on kiinni aluskateeseen.

• Tykkään
Joak ja 1 muu
  • Laddar…
L Lassetasse sanoi:
Kuulostaa siltä, että se tekee mitä pitääkin? Pannun alle asetetaan kaistale, jotta kondenssi ei pääse kosketuksiin puun kanssa.
Joten uskotko, että underlagspappen riittää? Se on paikallaan ja märkä. Vai pitäisikö minun laittaa myös kaistale fotplåten alle?

Rickard. Rickard. sanoi:
Olet tehnyt oikeassa järjestyksessä, mutta oletko todella varma, että se on kondenssia eikä jotain vuotoa ylempää, joka valuu alas aluskatteelle? Minusta kuulostaa erittäin epätodennäköiseltä, että kondenssia voi muodostua räystäspellille, joka on kiinni aluskatteessa.
Ok, tarkistan uudelleen

Miten voit nähdä, että aluskate on märkä, jos sen päällä on pintapaperi?

joakim_j joakim_j sanoi:
Kuinka voit nähdä, että aluskate on märkä, jos päällä on pintakate?
Hyvä kysymys! Alkoi sataa ennen kuin olin saanut kaiken pintakatteen paikoilleen😱 joten aloin työskennellä alaspäin nähdäkseni, kuinka paljon on kastunut. Kun pääsin viimeiseen vuotaan, jossa melkein kaikki oli kuivaa, näin taas koko peltilevyn alareunassa kosteaa katetta

J
Onko sinulla kuvia tästä ei mene yhteen?

L Lilu75 sanoi:
Hyvä kysymys! Alkoi sataa ennen kuin olin laittanut kaiken ytpapp😱 joten aloin työskennellä alaspäin nähdäkseni kuinka paljon oli kastunut. Kun pääsin viimeiseen vuotaan, jossa melkein kaikki oli kuivaa, näin koko levyn alareunassa jälleen märkää pappia
En ymmärrä ihan täysin... Revitkö pois laitetun ytpappin, koska alkoi sataa?

joakim_j joakim_j sanoi:
En ymmärrä oikein... Revitkö pois ytpappen, jonka olit laittanut, koska alkoi sataa?
Huomasin, että sade oli valunut ytpappenin alle, ja ajattelin, että sen on kuivuttava. Se oli todella märkä alla. Joten otin pois ytpappenin, kyllä.

Laitan noin 30 cm leveän pahvinauhan, räystäslevyn sen päälle ja sitten aluskermin, joka saa päättyä niin, että sen reuna peittyy muutamalla cm pintakermistä.

L Lilu75 sanoi:
Huomasin, että sade oli valunut ytpappenin alle ja ajattelin, että sen on kuivuttava. Se oli todella märkä alla. Joten otin ytpappenin pois, kyllä.
Mutta sittenhän se ei ole kondenssia...
Ei ole ihme, että se valuu alustaa pitkin, jos se ei ole valmis...

Kuinka sait pois ytpappen sen jälkeen, kun olit liimannut/naulannut/ruuvannut sen paikalleen?

Olen hieman huolissani aluskermistä...

Näen nyt ensimmäisestä viestistäsi, että et ehkä asettanut mitään aluskermiä raakapontin päälle, paitsi räystäspeltiä. Sitä yleensä suositellaan.

Eli; aluskermin suikale räystäällä, pelti, aluskermi kaikelle paljaalle puulle ja hieman räystäspellille, ytpapp koko aluskermin päällä ja alas räystäspellin mutkaan.

Jos puu on kastunut, se tulisi kuivata parhaan mukaan ennen kuin peität sen uudelleen pappilla.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Lilu75
  • Laddar…
L Lassetasse sanoi:
Kuinka sait poistettua ytpappen sen jälkeen, kun olit liimannut/naulannut/ruuvanut sen paikoilleen?

Tulen hiukan epäileväksi aluskatteen suhteen...

Näen nyt ensimmäisestä viestistäsi, että et ehkä ole laittanut aluskatetta raakaponttia vasten muualla kuin räystäspellissä. Se on yleensä suositeltavaa.

Eli; kaistale aluskatetta räystään kohdalle, pelti, aluskate kaikelle paljaalle puulle ja hieman räystäspellin puolelle, ytpapp aluskatteen päälle ja alas brytetiin asti räystäspellissä.

Jos puu on kastunut, se pitäisi kuivata mahdollisuuksien mukaan ennen kuin peität sen jälleen paperilla.
Olen laittanut aluskate koko katolle.
Ytpappen olin naulannut ja naulat vedin ylös taas…

• Vau
Peter_Ker
  • Laddar…
Voi ei. Silloinhan aluskate on rei'itetty eikä siten enää tiivis.

Suosittelisin aloittamaan aluskate uudelleen. Vaihtoehtona on asfalttiliimata kaikki naulanreiät...

• Tykkään
Lilu75
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.