Konstruktööri on ilmoittanut, että kantavissa sisäseinissä lisärakennuksessa tulee olla koolaukset 120x45 c24 cc 45 ja 12 mm k-plyfa molemmilla puolilla. Mielestäni tämä vaikuttaa liioitellulta, mutta ei se mitään. Kysymykseni on, eikö olisi parempi koolata cc 40? Silloin olisi hieman enemmän vaihtoehtoja levyjen asennuksessa, eikä eristämisen pitäisi olla hankalampaa.

Jäänkö paitsi jostakin? Onko cc 45:ssä jotakin etua, paitsi että säästää yhden koolauksen per seinä?

On viisasta sopeutua eristyksen ja seinälevyjen mittoihin, jos ei halua paljoa hukkaa.

On 90skivor. Mutta ehkä tavoittelet 120skivor, silloin 40 on parempi.

Paras vastaus

joakim_j joakim_j sanoi:
Rakentajani on ilmoittanut, että laajennuksen kantavien sisäseinien tulee olla kooltaan 120x45 c24 cc 45, joissa molemmilla puolilla on 12 mm k-plyfaa. Mielestäni tämä vaikuttaa liioitellulta, mutta samapa tuo. Kysymykseni on, eikö olisi parempi laittaa cc40? Silloin on hieman enemmän valinnanvaraa levyjen asennuksessa, eikä eristäminen pitäisi olla hankalampaa mielestäni.

Jätänkö jotain huomiotta? Onko cc 45:ssä jotain etua, paitsi että säästää yhden koolauksen seinää kohti?
Levyjen leveys on normaalisti 600, 900 tai 1200 mm. Siksi koolauksia tehdään joko 600 tai 450 mm c-c välein. Eristykset myydään siten leveyksiltä 560 mm tai 410 mm puukoolauksille ja vastaavasti teräskoolauksille. (väli + 5 mm)

Katso esim:
https://www.isover.se/sok?query=träregelskiva&f[0]=content_type:product

D Daniel 109 sanoi:
On 90levyä. Mutta ehkä tähtäät 120levyihin, silloinhan 40 on parempi.
Njä, sitten täytyy leikata kaikki eristelevyt pituussuunnassa, jotta ne sopivat. Aivan turhaa työtä. Jos sinulla on c-c 450, ostat 9000-levyjä, jos haluat 1200-levyjä, valitset c-c 600.

D Daniel 109 sanoi:
On 90levyt. Mutta ehkä tähtäät 120levyihin, silloinhan 40 on parempi.
Joo, tai että voi laittaa 240-levyn alas.

joakim_j joakim_j sanoi:
Ja, eller att man kan lägga en 240-skiva ner.
Usko minua, haluat, että koolaukset ovat standardi-etäisyydellä. Kaikki rakennusmateriaalit on suunniteltu siten, että niiden käyttäminen on nopeaa ja yksinkertaista oikealla tavalla. Esimerkiksi eristeen asentaminen käy erittäin nopeasti, JOS koolaukset ovat oikein. Jos ne ovat väärin, se on loputonta mittaamista, leikkaamista ja näpertelyä. Kun tähän vielä yhdistyy hiki ja kutina, katumus iskee nopeasti!

Jos eristettä voi vain syöttää ja leikata viimeisen palan pituus, säästät paljon.

• Tykkään
Fotografen
  • Laddar…
joakim_j joakim_j sanoi:
Ja, eller att man kan lägga en 240-skiva ner.
Toimii jos on 240 "korkeus".
Jos on 250 mikä on yhä yleisempää, jopa 260 cm, niin siitä tulee hankalaa.
Parempi sitten pystyssä olevilla levyillä, joita on saatavilla 250, 260 tai 270 cm pituisina.

• Tykkään
Tomtom79
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo sanoi:
Toimii, jos on 240 "korkeus".
Jos on 250, mikä on yhä tavallisempaa, jopa 260 cm, tulee sotkuista.
Parempi sitten pystylevyillä, joita on saatavana 250, 260 tai 270 cm pituuksina.
Tämä on kellarissa, joten siellä on vain 220 korkeus, joten joudutaan kuitenkin sahaamaan, mutta ymmärrän.

Näyttää siltä, että cc 45 on paljon parempi. Mukavaa, koska olen jo leikannut kortlingarna 40,5 cm :)

• Tykkään
Tomtom79
  • Laddar…
joakim_j joakim_j sanoi:
Näyttää siltä, että cc 45 on paljon parempi. Hyvä juttu, koska olen jo leikannut poikkipuut 40,5 cm :)
Aiotko laittaa vanerin molemmille puolille JA poikkipuita?

Joo, kortlingarna olen itse keksinyt... se johtuu siitä, että plyfa ei tule ennen ensi vuotta ja en halua, että koolaukset vääntyvät sillä välin. Turhaa ehkä, mutta eihän se maksa mitään.

joakim_j joakim_j sanoi:
Joo, kortlingit olen itse keksinyt... se on, koska mitään plyfaa ei tule ennen kuin ensi vuonna enkä halua, että palkit vääntyvät sillä välin. Ehkä turhaa, mutta eihän se maksa mitään
Se maksaa aikaa, sekä laittaa ne paikoilleen että kun ne ovat tiellä sähkölle, putkille ja eristykselle.

Voisi olla idea vain laittaa vaakatojake kummallekin puolelle pystytolppia ja ruuvata kiinni. Ei siis sahata ja kiinnittää väliin. Ensinnäkin se on paljon vähemmän työtä ja toisekseen helppo irrottaa, kun vaneri laitetaan paikalleen. Ja sähkö/putket/eristys eivät vaikuta.

• Tykkään
fremling ja 1 muu
  • Laddar…
Hm, joo, se ehkä riittää. Ja minä olen leikannut paljon kortlingar... mutta jätepaloista tosin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.