Minulla on kellari, joka on osittain sisustettu ja osittain vain kaivettu. Sisustetussa osassa on katto rappaattu ja maalattu, mutta kaivetussa osassa on jokin materiaali, joka näyttää kovettuneilta paperiliuskoilta. Oletan, että se on jonkinlaista eristystä, mutta mikä sen nimi on? Ja onko kenelläkään vinkkejä, miten saisin sen alas helposti? Kun kokeilin sorkkaraudalla, se on todella tiukasti kiinni eikä halua tulla alas helposti.
Syynä siihen, miksi haluan poistaa sen, on se, että mielestäni yläkerroksen lattiat ovat jääkylmiä ja ajattelin kokeilla uudempaa eristystyyppiä sen sijaan.
Kuvat liitetään luonnollisesti, jotta voitte katsoa.
Uskon tosiaan, että materiaalia kutsutaan träullitiksi. Jos sinulla on betonilaatta, niin levyt ovat todennäköisesti valettu kiinni betoniin. Oli yleistä, että materiaalista rakennettiin valumuotteja.
Näytti olevan jotain sellaista, kun etsin googlesta. Vinkkejä, miten pääsen eroon siitä helposti? Tulee kestämään päiviä tai enemmän hajottaa se roska, jos jatkan näin. Lisäksi se on käsien tappaja ilman vertaa
Istun saman ongelman äärellä kuin sinä ja ihmettelen myös tätä materiaalia, miksi sitä kutsutaan? Eristää näköjään yhtä hyvin kuin papp...
Kuten ketjun aloittaja sanoo, se näyttää olevan tukevasti kiinni..
Olen miettinyt, että sen voisi jättää paikoilleen ja laittaa koolaukset sen päälle ja eristää sen, mitä mieltä olette siitä? Mitä tiedän, se on joku puumateriaali? Pitäisikö välissä olla muovia? Onko homeriskiä?
Näyttää puuvillalita. Erinomainen materiaali, joka koostuu puuvillasta ja sementistä. Mainio kosteutta ja homeita vastaan, sekä myös ääntä. Käytetään esimerkiksi uimahallien katoissa.
Olen jättänyt sen paikoilleen. Se ei eristä yhtä hyvin kuin lasivilla, mutta on kuten sanottu, erinomainen materiaali. Tästä materiaalista on rakennettu taloja.
Näyttää puukuitubetonilta. Erinomainen materiaali, joka koostuu puuvillasta ja sementistä. Loistava kosteutta ja homeita vastaan, ja myös ääntä. Käytetään esim. uimahallien katoissa.
Olisin jättänyt sen paikoilleen. Se ei eristä aivan yhtä hyvin kuin lasivilla, mutta on kuten sanottu erinomainen materiaali. Taloja on rakennettu tästä materiaalista.
Eristää todella huonosti tai sitten se on liian ohut minun tapauksessani..
Minulla on ulkorakennus, jossa on pesutupa/pannuhuone, ja sen katto on aina lumeton talvella ja sieltä roikkuu valtavia jääpuikkoja..
Jos se on loistava kosteutta ja homeita vastaan, voisinko kiinnittää puukoolauksen suoraan puukuitubetonia vasten, eristää ja laittaa kipsilevyä sen päälle?
@User81:
Kyllä, jos katon yläpuolella ei ole tiivis ja ei ole mitään tuuletusta.
Voit muovittaa kipsin alle, mutta yleensä ei suositella, että olisi kaksi tiivistä kerrosta.
En tiedä mitään Lambdavärde, mutta karkea arvaus on, että tarvitaan ehkä kaksi kertaa niin paksu kerros träullit kuin lasivillaa samaan eristystasoon. Toisaalta eivätkö nuo levyt yleensä olleet paksuudeltaan enintään 5 cm? (Joten se on hieman ohut nykypäivän eristysvaatimuksiin nähden, riippumatta materiaalista, jos se on ainoa eristys.)
Voi, meilläkin on sellainen huone kellarissa, uskoisin (hyvin samanlainen ainakin).. kaikissa muissa huoneissa vaikuttaa olevan jonkinlainen Gullfiber ja sitten kipsikatto.. mutta juuri pannuhuoneessa meillä on täysin erilainen katto. Voiko se liittyä johonkin paloturvallisuuteen? kestävämpää eristystä jollain tavalla? kun muutimme sisään, siinä huoneessa oli öljy-/sähkökattila ja säiliö (nykyään meillä on maalämpö).. käytämme tilaa varastona nykyisin (paitsi kattila) joten ei haittaa, että se on siellä.. mutta olen miettinyt vähän sitä ja miten kannattaisi edetä, kun sen ottaa alas..
Mielenkiintoista lukea siitä!
Pahoittelut, etten voi auttaa TS:ää vinkeillä.. mutta toivon näkeväni hyviä vinkkejä täällä
Terveisin Sandra
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.