31 265 lukukertaa ·
15 vastausta
31k lukukertaa
15 vastausta
Massiivinen puulattia betonille?
Sivu 1 / 2
Haluan asentaa puulattian pieneen tilaan (2,1 x 1,6 m), jossa alustana on melko uusi betonilaatta (4 kuukautta vanha sisätiloissa).
Betonilaatta muodostaa tasanteen portaissa eikä siinä ole lattialämmitystä, mutta tasanteen alainen tila on lämmitetty. Puulattia on tehty pontatusta massiivisesta jalavasta.
Suosituksena on ollut, että betoniin asennetaan koolaukset, joihin tiljat ruuvataan 45 asteen kulmassa pontista.
Ongelmana on, että haluan minimoida lattian korkeuden, ja koska itse tiljat ovat jo 14 mm, se olisi liian korkea, jos laitetaan esimerkiksi 20 mm koolaukset alle.
Mieluiten liimaisin puulattian suoraan betoniin, mutta silloin voi tulla kosteusongelmia ja riski, että puu vääntyy. Onko olemassa jotain kätevää liimaa tai muuta tuotetta, jota voisi käyttää? Joku, keneltä kysyin, mainitsi "teknisen silikonin"...
Joten, onko olemassa keinoa minimoida “rakennuskorkeus” samalla kun vältetään betonin aiheuttamat kosteusongelmat?
Betonilaatta muodostaa tasanteen portaissa eikä siinä ole lattialämmitystä, mutta tasanteen alainen tila on lämmitetty. Puulattia on tehty pontatusta massiivisesta jalavasta.
Suosituksena on ollut, että betoniin asennetaan koolaukset, joihin tiljat ruuvataan 45 asteen kulmassa pontista.
Ongelmana on, että haluan minimoida lattian korkeuden, ja koska itse tiljat ovat jo 14 mm, se olisi liian korkea, jos laitetaan esimerkiksi 20 mm koolaukset alle.
Mieluiten liimaisin puulattian suoraan betoniin, mutta silloin voi tulla kosteusongelmia ja riski, että puu vääntyy. Onko olemassa jotain kätevää liimaa tai muuta tuotetta, jota voisi käyttää? Joku, keneltä kysyin, mainitsi "teknisen silikonin"...
Joten, onko olemassa keinoa minimoida “rakennuskorkeus” samalla kun vältetään betonin aiheuttamat kosteusongelmat?
Voi laittaa ikääntymistä kestävää muovia ja sitten eräänlaisia kumisuikaleita tulevan lattian suunnan poikki, ja sitten porata ja kiinnittää lattia pontista erikoisbetoniruuvilla. Ruuvit kiinnitetään siihen kohtaan, missä kumisuikaleet ovat, jotta siitä tulee tiivis.
Tämäkin kuulostaa mielenkiintoiselta, mutta kerro minulle lisää kumisuikaleista (paksuus, tuotteen nimi, jne.) sekä ruuveista (esiporaus tulpan kanssa, vai mitä?)jon_h sanoi:
Oli kulunut jonkin aikaa siitä kun asensin sellaisen lattian, mutta järjestelmä oli silloin Basecolta, ja kuului siis heidän lattioihinsa. Mutta varmasti on mahdollista löytää listat ja ruuvit muualta. Ja ei, proppuja ei tarvita, ruuvit kiinnitetään suoraan betoniin. Kuitenkin tarvitaan paljon neljän millimetrin SDS-poranteriä, ne katkeavat koko ajan.
Tässä on asennusohjeet:
http://www.baseco.se/pdf/montering_betong.pdf
Tässä on asennusohjeet:
http://www.baseco.se/pdf/montering_betong.pdf
Lainaus:
Alun perin julkaissut Bror
http://www.isola.se/kampanjStop.asp Laita lattialaudat samalla tavalla kuin parkettilattia.
Se matto näytti yksinkertaiselta, mutta selitä mielellään lisää aloittelijalle. Oletan, että matto rullataan betonin päälle, mutta mitä tapahtuu sitten?
Asetat ensin kerroksen Platon ventitexia välttääksesi kopisevat äänet, sitten rullaat Platon lattiamaton, joka luo ilmaraon betonia vasten, jotta mahdollinen kosteus voi huuhtoutua pois. Nyt lattialautojen alusta on valmis. Lattialaudat liimaat ponttiin, kuten kelluva lattia, jättäen vähintään 5 mm raon seinän ja lautojen väliin. Lattialautojen on oltava suorat ja tasaiset, jotta lopputuloksesta tulee hyvä. Käytä seinien vastaisia tuuletettuja jalkalistoja.
Alun perin julkaissut Bror
http://www.isola.se/kampanjStop.asp Laita lattialaudat samalla tavalla kuin parkettilattia.
Se matto näytti yksinkertaiselta, mutta selitä mielellään lisää aloittelijalle. Oletan, että matto rullataan betonin päälle, mutta mitä tapahtuu sitten?
Asetat ensin kerroksen Platon ventitexia välttääksesi kopisevat äänet, sitten rullaat Platon lattiamaton, joka luo ilmaraon betonia vasten, jotta mahdollinen kosteus voi huuhtoutua pois. Nyt lattialautojen alusta on valmis. Lattialaudat liimaat ponttiin, kuten kelluva lattia, jättäen vähintään 5 mm raon seinän ja lautojen väliin. Lattialautojen on oltava suorat ja tasaiset, jotta lopputuloksesta tulee hyvä. Käytä seinien vastaisia tuuletettuja jalkalistoja.
Koska kosteutta ei voi tulla alhaalta päin samalla tavalla kuin jos kyseessä olisi laatta maassa, Platonin mainitseminen aiemmassa viestissäni voi olla liioittelua.
Jos lattialaudat ovat niin hyvässä kunnossa, että ne voidaan asentaa kelluvasti, voit tehdä näin: muovikalvo, lumppukartonki ja sitten liimata lattialaudat yhteen pontista. Saatat joutua tekemään jonkinlaisen laitteiston, jotta voit painaa lautoja yhteen liimaamisen aikana saadaksesi tiiviit raot. Jos laudat ovat hieman vinoja ja kieroja, jon_hs:n ehdotus on luultavasti hyvä vaihtoehto.
Jos lattialaudat ovat niin hyvässä kunnossa, että ne voidaan asentaa kelluvasti, voit tehdä näin: muovikalvo, lumppukartonki ja sitten liimata lattialaudat yhteen pontista. Saatat joutua tekemään jonkinlaisen laitteiston, jotta voit painaa lautoja yhteen liimaamisen aikana saadaksesi tiiviit raot. Jos laudat ovat hieman vinoja ja kieroja, jon_hs:n ehdotus on luultavasti hyvä vaihtoehto.
Olen nyt katsonut kunnolla lautoja ja huomannut seuraavaa:
- Se on ura + irrallinen sulka eikä ura + kiinteä pontti.
- Laudat eivät ole täysin tasaiset, vaan hieman hieman koverat ylhäältä katsottuna.
- Kokeilin yhtä lautaa ja niiden väliin jää pieni rako, kun ne painaa yhteen (käsin).
Voiko käyttää samaa asennustapaa ura + irrallinen sulka kuin ura + kiinteä pontti? Oletan, että se on ruuvaaminen (jonh's metod), koska laudat eivät ole täysin tasaiset...
- Se on ura + irrallinen sulka eikä ura + kiinteä pontti.
- Laudat eivät ole täysin tasaiset, vaan hieman hieman koverat ylhäältä katsottuna.
- Kokeilin yhtä lautaa ja niiden väliin jää pieni rako, kun ne painaa yhteen (käsin).
Voiko käyttää samaa asennustapaa ura + irrallinen sulka kuin ura + kiinteä pontti? Oletan, että se on ruuvaaminen (jonh's metod), koska laudat eivät ole täysin tasaiset...
Katsoin jon_h:n vinkkejä Basecon tuotteista ja ne vaikuttivat fiksuilta ja hyviltä, mutta valitettavasti ne olivat melko kalliita. Erityisesti kun ottaa huomioon, että minun täytyy ostaa kaikkia tuotteita kokonaisia pakkauksia, vaikka minun tarvitsee asentaa vain 4-5 m2 lattiaa. Yhteensä ruuvit ja listat maksaisivat 1000 kruunua!
Sain ehdotuksen muualta:
Ruuvaa vaneri (ehkä 8 mm paksua - tavallinen vaneri?) betoniin kiinni upporuuvilla ja tulppa.
Aseta mahdollisesti vaahtomatto (askeläänieristys) vanerin alle.
Liimaa laudat kiinni vaneriin puuliimalla. Aseta painoja päälle ja anna kuivua.
Kuulostaa halvalta ja melko yksinkertaiselta, mutta rakentamiskorkeus lisääntyy ehkä 10 mm lattiapinnan 22 mm:n lisäksi.
Onko muita vaihtoehtoja vai kannattaako mennä fiksulla kalliilla, sanonnan mukaan että saa mitä maksaa?
Sain ehdotuksen muualta:
Ruuvaa vaneri (ehkä 8 mm paksua - tavallinen vaneri?) betoniin kiinni upporuuvilla ja tulppa.
Aseta mahdollisesti vaahtomatto (askeläänieristys) vanerin alle.
Liimaa laudat kiinni vaneriin puuliimalla. Aseta painoja päälle ja anna kuivua.
Kuulostaa halvalta ja melko yksinkertaiselta, mutta rakentamiskorkeus lisääntyy ehkä 10 mm lattiapinnan 22 mm:n lisäksi.
Onko muita vaihtoehtoja vai kannattaako mennä fiksulla kalliilla, sanonnan mukaan että saa mitä maksaa?
Miksi ei liimata Mosaikkiparketia suoraan betoniin?
Mosaikkiparketti liimataan joustavalla liimalla suoraan betonilattiaan ja on 8 mm paksua massiivipuuta, joka on verkossa kuten lasimosaiikki. Nämä lattiat ovat erittäin kestäviä kulutusta vastaan ja käytetään mm. julkisissa tiloissa.
http://www.woodia.se/produkter-mosaikparkett.php?id_floor_group=8
/Patrik
Mosaikkiparketti liimataan joustavalla liimalla suoraan betonilattiaan ja on 8 mm paksua massiivipuuta, joka on verkossa kuten lasimosaiikki. Nämä lattiat ovat erittäin kestäviä kulutusta vastaan ja käytetään mm. julkisissa tiloissa.
http://www.woodia.se/produkter-mosaikparkett.php?id_floor_group=8
/Patrik
Jos laatat/lankut eivät ole täysin tasaisia, ne ovat luultavasti väärin valmistettuja.zachris sanoi:Olen nyt katsonut tarkasti laattoja ja havainnut seuraavaa:
- Se on not + irrallinen sulka eikä not + kiinteä spont.
- Laatat eivät ole täysin tasaisia vaan hieman hieman koveria ylhäältä katsottuna
- Testasin yhtä lankkua ja tulee pieni rako, kun niitä puristaa yhteen (käsin).
Voiko käyttää samaa asennustapaa not + irrallinen sulka kuin not + kiinteä spont? Oletan, että ruuvaus (jonh:n menetelmä) on tarpeen, koska laatat eivät ole täysin tasaisia...
Katso lankun päähän. Jos vuosirenkaat on asetettu niin, että sydänpuoli on ylöspäin (se, joka on kohti puunrungon keskikohtaa), puu taipuu toiseen suuntaan, koska vuosirenkaat pyrkivät suoristumaan, koska pintapuun solut ovat isompia ja kuivuvat siksi nopeammin kuin sydänpuolella. Silloin ne pullistuvat sydänpuolella (ja se on se puoli, jonka haluaa/pitää olla ylöspäin, mutta sahalaitokset eivät joskus tarkista, mikä on sydänpuoli). Tämä voidaan estää siten, että lankut uritetaan muutamilla matalilla ja rinnakkaisilla sahauksilla vuosirenkaiden läpi, jotta tämä pyrkimys estetään. Silloin laatat pysyvät tasaisina. (Voit tehdä tällaiset urat itse. Enintään 1/3 paksuudesta syvyyteen. Sitten sinun täytyy ensin asettaa ne ulos jalan varaan painon kanssa, jotta ne imevät kosteutta ja suoristuvat. Sen jälkeen sahaamaan.)
Massiivipuulattian asentamiseksi vähäisimmällä mahdollisella rakennuskorkeudella on parasta asentaa se kelluvaksi. Eli, liimaa saumakohdat ilman että naulaa (tai ruuvaa) kiinni alustaan ja hyvä rako seinien ja muiden kiinteiden esineiden kanssa. Silloin puu voi imeä kosteutta, paisua ja sitten kuivua taas (mikä tapahtuu joka vuosi, syksyllä kuivuu, kun lämmitys käynnistyy, keväällä paisuu, kun ilmankosteus nousee kesällä) ilman että halkeilee saumoista.
Jotta lattia pysyy kasassa (ottaen huomioon, että raskaat esineet lattialla estävät liikettä), Holmsund golv -menetelmä (teräsvyömenetelmä) on suositeltavampi. Se tarkoittaa, että asetat laattojen alle teräsvyön poikittain pitkin suuntaista (noin 1-1,5 metrin välein), joka kiinnittyy ensimmäiseen ja viimeiseen lankkuun. Laattojen ja betonin väliin tarvitset liukukerroksen, ja koska väität, ettei kosteus ole haitallinen isolaatiossa, voit käyttää muovikalvoa + harmaata lumikarpua. (Itse olisin laittanut sinisen Platonin ja klapperfolien sen päälle, ei päinvastoin.)
Yksi asia, joka on tullut mieleeni, on että näyttää siltä, että massiivipuulattioista on eri määritelmiä, tai sitten olen ymmärtänyt kaiken väärin. Lattiapalkkini koostuvat massiivipuusta yläpuolella (n. 10 mm) ja jonkinlaisesta "vanerista" alapuolella (n. 12 mm). Onko tämä massiivipuulattia vai koostuuko massiivipuulattia ainoastaan puusta (ei vaneria)?
Mielenkiintoista. Olen itse asiassa saanut saman ehdotuksen muilta, joilta olen kysynyt.
Miten teräsnauhat kiinnitetään? Sopisiko tavalliset "reikäraudat"?
Kyllä, se on kosteuseristys mitä tarvitsen - jos olen sanonut jotain muuta, olen puhunut puuta heinää.
zachris sanoi:Oho, tämä ei kuulosta hyvältä. Pitäisikö minun yksinkertaisesti reklamoida ne? Tarkistan ensin tuon vuosirenkaiden kanssa...
Yksi asia, joka on tullut mieleeni, on, että näyttää olevan eri määritelmiä massiiviselle puulattialle, tai sitten olen ymmärtänyt kaiken väärin. Lattialaudat koostuvat massiivipuusta yläosassa (n. 10 mm) ja jonkinlaisesta "vanerista" alaosassa (n. 12 mm). Onko tämä massiivipuulattia vai koostuuko massiivipuulattia vain puusta (ei vaneria)?
Ei. Massiivipuulattia on sellainen, joka on tehty samasta puulajista läpi koko (kutsutaan joskus myös homogeeniseksi puulattiaksi).
Mitä olet saanut, on viilu, jossa on alapuolella kantaja, tässä tapauksessa ilmeisesti vaneri. Tällöin takana ei tarvitse olla uria, koska vaneri on ristikudottu ja siten muotostabiili/rakkaudellinen ja päädyissä ei näy vuosirenkaita.
Se, mikä mahdollisesti on tapahtunut vanerin muotostabiilisuuden kanssa, on että on jätetty pois vastaliimaus, joka pitäisi olla vanerin vapaalla puolella, koska vetovoimia syntyy liimasaumassa viilun ja vanerin välillä eri laajenemisen vuoksi. (Näet sen helpoimmin, jos vaneri on näkyvissä tai päällystetty jollain kalvolla/paperilla.)
zachris sanoi:
Viittaan sinut Holmsundin lattiat Holmsundissa. Tehdas paloi kuitenkin vuonna 1968 ja en tiedä, onko se jälleenrakennettu vai onko joku muu ostanut sen. Teräsnauha on enemmän sellainen, mitä käytetään suurien puulaatikoiden pakkauksessa. Rei’itetty nauha on liian paksua. Se kiinnitetään ensimmäisen laudan alapintaan erityisellä karkealla FH-naulalla/ruuvilla. Lopuksi viimeisen laudan alapinnassa. Tällöin on ensin mitattava tarkkaan ja katkaistava nauha ja sitten kiinnittää ja sen jälkeen nostaa ylös toiseksi viimeinen lauta ja samalla painaa alas molemmat se ja viimeinen lauta saumaan saadaksesi tarpeeksi jännitystä nauhan kohdalla. Suunnilleen kuin tehdään parkettilattiaa viimeisessä vaiheessa.
zachris sanoi:
Siinä tapauksessa sininen Platon-matto + klapperfolie ja sitten laudat. Käytä myös Syninge-ventiloitua lattialistaa pitkin seinämiä tuulettaaksesi tilaa lattian alla äläkä anna lattian ja Platon-maton päästä ihan seiniin asti. Suositellaan vähintään 5 mm rakoa.
Kiitos kaikesta tiedosta ja arvokkaista vinkeistä! Päädyin lopulta asentamaan lattian jon_h:n vinkkaamalla menetelmällä ja tulos oli itse asiassa melko hyvä. Jos joku on kiinnostunut näkemään kuvia asennuksesta sekä lopputuloksesta, niitä löytyy seuraavasta blogikirjoituksesta:
http://lundhagen.blogspot.com/2008/01/sista-betonggolvet-borta.html
http://lundhagen.blogspot.com/2008/01/sista-betonggolvet-borta.html